BANJALUKA – Odluka da avio-kompanije iduće godine ne isplaćuju taksu za odlazeće putnike iz BiH biće podvrgnuta reviziji nakon šestomjesečne primjene, jer će ukidanjem tog nameta Direkcija za civilno vazduhoplovstvo BiH (BHDCA) u 2024. ostati bez prihoda teškog oko 3,3 miliona maraka.
U nacrtu dokumenta pod nazivom Odluka o dopuni odluke o visini naknade koju plaća operater vazduhoplova po prevezenom putniku i toni prevezene robe u odlasku sa aerodroma u BiH navedeno je da se od 1. januara do 31. decembra 2024. godine ukida pomenuti namet.
U dokumentu koji je objavljen na sajtu “eKonsultacije” navedeno je da su međunarodni aerodromi iz Mostara, Banjaluke i Tuzle kao razloge za ukidanje naknade naveli da niskobudžetne avio-kompanije koje uglavnom obavljaju prevoz sa ovih aerodroma imaju primjedbu na utvrđene takse te da ukoliko se naknade budu i dalje naplaćivale neće moći obavljati operacije sa aerodroma, što za posljedicu ima smanjenje, odnosno gubitak putnika.
Izmjena propisa donesena je s ciljem povećanja letova i ozbiljnijeg razvoja avio-saobraćaja u zemlji i rezultat je niza sastanka održanih posljednjih nekoliko mjeseci između predstavnika međunarodnih aerodroma, Ministarstva komunikacija i transporta BiH, BHDCA i članova Komisije za saobraćaj i komunikacije Predstavničkog doma Parlamenta BiH.
S druge strane u BHDCA smatraju da visina taksi nije razlog smanjenja, odnosno obustavljanja prevoza od strane avio-kompanija, nego da aerodromi ne ispunjavaju tehničke uslove prema važećim propisima.
“Prema broju odlazećih putnika u 2022. godini, a na osnovu kojeg su rađene prognoze za 2023. i 2024. godinu, procijenjeni prihodi od naknada po odlazećem putniku za 2024. godinu iznose oko 3,3 miliona KM“, stoji u dokumentu u kojem je navedeno da naknade po odlazećem putniku sa aerodroma u BiH predstavljaju značajan izvor finansiranja rada BHDCA.
Dodaju da će privremeno ukidanje takse rezultovati nenadoknadivim gubitkom prihoda za tu instituciju.
U dokumentu je navedeno da će pomenuta odluka biti preispitana nakon šest mjeseci primjene, kada su BHDCA i operateri aerodroma dužni da dostave izvještaje o efektima primjene izmijenjene odluke.
U BHCDA su naveli za “Glas” da će se sredstvima kojih su se odrekli u 2024. godini na određen način subvencionisati aerodromski operatori, ali i avio-kompanije koje obavljaju prevoz putnika iz BiH.
“Pokrenuli smo proceduru promjene statusa same institucije, što je jedan od zahtjeva EASA, a za čiju promjenu će nedostajuća sredstva, kao bitan dio finansiranja, biti neophodna da bi obavljali svoje nadležnosti. U saradnji sa Ministarstvom finansija i trezora BiH radićemo na pronalaženju modela i načina za nadoknadu sredstava kojih se privremeno odričemo“, rekli su u BHDCA.
Tokom pregovora o moratorijumu na administrativne takse rukovodstva međunarodnih aerodroma u BiH isticali su da su se konkurenti u regionu nametnuli povoljnijim uslovima, zbog čega su niskobudžetne avio-kompanije počele da izmještaju svoje kapacitete iz BiH.
Vršilac dužnosti direktora “Aerodroma Republike Srpske” Natalija Trivić ranije je rekla da treba težiti povećanju broja putnika i da su administrativne barijere, iz ugla avio-kompanija, jedan od razloga za smanjen broj avio-linija iz BiH.