BANJALUKA, SARAJEVO – Nadležni u Bosni i Hercegovini do danas preduzećima u rudarstvu i željezničkom saobraćaju nisu odobrili i odredili količine dizel goriva na koje se neće plaćati putarina za ovu godinu. To je dovelo do apsurda da se za mehanizaciju u rudnicima i željezničke lokomotive plaća namet za javne puteve, a koje ne mogu koristiti.
Riječ je o oko 80 miliona litara goriva koje država svake godine odobri, a po osnovu kojeg u preduzećima ostane preko 30 miliona maraka.
Ranije se ova odluka za tekuću godinu donosila u posljednjim mjesecima prethodne. Primjera radi, UIO je u novembru 2021. godine odredila količine za 2022. godinu.
Ove, 2023. te odluke nema, iako prolazi šesti mjesec, što je po ocjeni privrednika nevjerovatno. Nadležni koje smo kontaktirali odgovornost prebacuju na one koji o ovoj temi ne žele da razgovaraju.
U kompaniji „Boksit“, koja u svom sastavu ima i rudnik, kažu kako su bili prinuđeni da tuže Bosnu i Hercegovinu. Vlada Republike Srpske im je dala saglasnost za gorivo, ali im Uprava za indirektno oporezivanje (UIO BiH) to još ne odobrava.
„Mi smo trebali ove godine da dobijemo 1.200.000 litara, što znači da bi 500.000 maraka manje platili gorivo, međutim negdje je zapelo u Sarajevu. Ovo je nečuveno jer plaćamo putarinu za mašine i vozila koja ne koriste javne puteve“, kaže predsjednik kompanije Rajko Dukić.
Pored ovog problema dodaje on, struja je poskupjela za 48 odsto, a za njihovu fabriku namještaja isporučeno je samo 30 odsto ugovorene sirovine, pa cijela kompanija trpi milionsku štetu.
„Priča nadležnih kako se privredi pomaže nema veze sa pameću“, zaključio je on.
Gorivo čekaju i u rudniku u Ugljeviku koji radi u sklopu Elektroprivrede Republike Srpske.
Njima je odlukom iz prošle godine pripalo 12,6 miliona litara goriva gdje su po osnovu putarine vratili preko pet miliona KM.
„Imamo obećanja da će taj problem uskoro biti riješen, možda i do kraja mjeseca“, kaže kratko direktor Rudnika i termoelektrane u Ugljeviku Diko Cvjetinović.
Predsjednik Privredne komore Republike Srpske Pero Ćorić za CAPITAL kaže da se ovaj problem pod hitno treba riješiti.
„Odluka mora da ima kontinuitet jer ima uporište u logici. Nema razloga da gorivo koje koriste građevisnke i rudarske mašine bude opterećeno putarinom, jer nikada ne vide put“, kazao je on.
U Upravnom odboru UIO BiH kažu da je prije donošenja Odluke o oslobađanju od plaćanja putarine potrebno dobiti mišljenja Ministarstva spoljne trgovine i ekonomskih odnosa BiH, ali i Savjeta za državnu pomoć BiH od kojih su tražili dopunu obrazaca za korisnke pomoći na koje se ova odluka odnosi.
„Budući da UO ne raspolaže traženim podacima, zahtjev je upućen resornim ministarstvima i entitetskim vladama da dostave potrebne podatke kako bi Savjet za državnu pomoć BiH mogao dati svoje mišljenje. Tek nakon toga Upravni odbor UIO može da razmatra ovu odluku“, rečeno je za CAPITAL još u aprilu ove godine.
Od tada se malo šta promijenilo.
„Prema našim saznanjima ta odluka još uvijek nije usvojena“, kazali su iz UIO BiH.
Portal CAPITAL je u vezi ove problematike poslao upit i Savjetu za državnu pomoć te Ministarstvu spoljne trgovine i ekonomskih odnosa BiH, ali odgovore nismo dobili.
CAPITAL: Dejan Tovilović