Close Menu
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Hoće li BiH kupovati ruski gas iz treće ruke

    22. Oktobra 2025. — 14:57

    Novi porez u RS: Udar na sivu ekonomiju ili na investitore?

    15. Septembra 2025. — 15:41

    Reciklaža baterija kao biznis budućnosti

    10. Augusta 2025. — 15:00

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Ekskluzivno: Gordan Pavlović kupio Fabriku duvana Banjaluka

    26. Novembra 2025. — 16:54

    Ekskluzivno: Vlada Srpske nudi Serdarovu 242 miliona KM

    22. Augusta 2025. — 16:22

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Saznajemo: Uskoro optužnica protiv Đoke Ekvatora

    28. Juna 2024. — 13:46

    Kazne za zloupotrebu ličnih podataka u BiH do 40 miliona KM (VIDEO)

    3. Novembra 2025. — 13:29

    Srpska vraća Rufiju 41 milion KM za zemljište na Jahorini

    30. Oktobra 2025. — 18:20

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Stručnjaci i lokalne vlasti protiv hitnih izmjena Zakona o uređenju prostora

    5. Decembra 2025. — 16:55

    Nastavlja se rat banaka i UIO

    5. Decembra 2025. — 15:43

    Trivić: Cijena struje za privredu raste za 20 posto

    5. Decembra 2025. — 14:20

    Crveni mulj iz „Alumine“ guta zvornička sela (FOTO/VIDEO)

    5. Decembra 2025. — 13:31
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    Nova odluka OFAC-a: Lukoilu produžena licenca

    5. Decembra 2025. — 09:02

    Bajatović: Stečaj NIS-a loša opcija

    4. Decembra 2025. — 11:47

    Đokić: Izvjesno poskupljenje struje u Srpskoj

    3. Decembra 2025. — 15:57

    Gorivo u Srbiji najskuplje u regionu

    2. Decembra 2025. — 08:17

    Na Banjalučkoj berzi prebijeno više od 200 miliona KM

    4. Decembra 2025. — 09:26

    PURS: Za 11 mjeseci prikupljeno 324 miliona KM više nego prošle godine

    3. Decembra 2025. — 14:36

    Diversifikacija ključni princip za upravljanje rizicima

    3. Decembra 2025. — 13:00

    Akcije “Potkozarja” prodate za 4,2 miliona KM

    3. Decembra 2025. — 12:34

    Akcije “Potkozarja” prodate za 4,2 miliona KM

    3. Decembra 2025. — 12:34

    Na dobošu akcije u 53 preduzeća iz Srpske

    30. Novembra 2025. — 08:02

    Uzrok rebalansa budžeta promjene u prihodima i prioriretima u rashodima

    25. Novembra 2025. — 15:03

    Promet na Banjalučkoj berzi 52.749 KM

    4. Novembra 2025. — 15:32

    Više od trećine uvoza BiH dolazi iz zemalja bivše Jugoslavije

    5. Decembra 2025. — 11:35

    Evropa ubrzano prelazi na mobilna plaćanja

    5. Decembra 2025. — 11:11

    Kupci u FBiH za crni petak potrošili 263 miliona KM

    2. Decembra 2025. — 12:10

    Lažni “crni petak”: Čak 96 posto prodavnica u FBiH napravilo prekršaj

    1. Decembra 2025. — 14:16

    Ski sezona na Jahorini počinje danas uz besplatno skijanje

    2. Decembra 2025. — 09:45

    Italija očekuje 14,4 miliona stranih turista tokom zime

    26. Novembra 2025. — 15:00

    Cijene kvadrata u Budvi i do sedam hiljada evra

    13. Novembra 2025. — 09:01

    Za devet mjeseci BiH posjetilo 1,53 miliona turista

    8. Novembra 2025. — 08:03

    “Gas-Petrol” preuzeo većinski udio u “Potkozarju”

    5. Decembra 2025. — 12:28

    Nova odluka OFAC-a: Lukoilu produžena licenca

    5. Decembra 2025. — 09:02

    Arsenić upozorava: Podrška mljekarima ključna za opstanak

    5. Decembra 2025. — 08:16

    Bajatović: Stečaj NIS-a loša opcija

    4. Decembra 2025. — 11:47
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    Kraj streaming ratova: Netflix preuzima Warner Bros. Discovery i HBO Max

    5. Decembra 2025. — 14:48

    Kako je pijani rakun postao kralj marketinga

    5. Decembra 2025. — 10:19

    Prve mobilne brodske apoteke u Hrvatskoj počele s radom

    4. Decembra 2025. — 13:44

    Novogodišnji honorari muzičkih zvijezda i do 150.000 evra

    30. Novembra 2025. — 15:34

    Kraj streaming ratova: Netflix preuzima Warner Bros. Discovery i HBO Max

    5. Decembra 2025. — 14:48

    Evropsko tužilaštvo podiglo optužnice protiv 29 osoba iz Hrvatske

    5. Decembra 2025. — 09:53

    Banke povećavaju kupovinu zlata

    4. Decembra 2025. — 08:17

    EU odlučila: Do 2027. prekid uvoza ruskog gasa

    3. Decembra 2025. — 10:15
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » Kako promjene cijena utiču na odluke potrošača o kupovini

Kako promjene cijena utiču na odluke potrošača o kupovini

Dejan TovilovićDejan Tovilović10. Aprila 2023. — 07:03Nema komentara5 minuta čitanja
prvi maj pirot
Ilustracija, Foto: Pixabay

LONDON – Bilo na sopstvenim platformama prodavaca ili putem usluga praćenja cijena trećih strana, današnji potrošači često imaju pristup detaljnim informacijama o promjenama cijene proizvoda. Ali, kako ova vidljivost utiče na njihove odluke o kupovini?

prvi maj pirot
Ilustracija, Foto: Pixabay

Kroz niz studija, autori su otkrili da je veća vjerovatnoća da će kupci sada nešto nabaviti ako vide veliko naglo cijene ili niz manjih povećanja cijena, jer će pretpostaviti da će se cijena uvećati ako čekaju.

Nasuprot tome, veća je vjerovatnoća da će odustati od kupovine ako vide jedno veliko povećanje ili niz manjih padova, jer će pretpostaviti da će cijena vremenom pasti.

Kao takvi, oni tvrde da bi prodavci trebalo da uzmu u obzir ovaj efekat kada određuju cijene svojih proizvoda, dok bi kupci trebalo da prepoznaju i dovedu u pitanje tendenciju da očekuju da se nizovi cijena nastave i da će se pojedinačne velike promjene preokrenuti – prije nego što postupe u skladu sa tim.

Da bi istražili problem, naučnici su sproveli seriju eksperimenata sa više od 5.000 studenata poslovnih škola i odraslih zaposlenih širom SAD i Evrope. Mjeren je uticaj različitih vrsta promjena cijena na interesovanje ljudi za kupovinu proizvoda kao što su avionske karte, novi TV, Bluetooth zvučnici ili flaša za vodu za višekratnu upotrebu.

U svakom istraživanju učesnicima su date identične informacije o proizvodu, ali su mijenjani pravac kretanja cijena (rast ili pad) i učestalost (broj promjena). Zatim su upitani da li žele da kupe proizvod – i identifikovano je nekoliko dosljednih trendova.

Kada su potrošači vidjeli da je cijena danas niža nego što je bila u prošlosti, veća je vjerovatnoća da će kupovati sada, jer je trenutna cijena izgledala kao dobar posao.

Slično tome, kada su potrošači vidjeli da je cijena danas viša nego što je bila u prošlosti, bilo je manje vjerovatno da će sada kupovati, jer je trenutna cijena izgledala kao loša ponuda.

Na primjer, ako je sve ostalo jednako, ako potrošač vidi da je proizvod po trenutnoj cijeni od 100 dolara prošle nedjelje bio 200 dolara, vjerovatno će kupiti sada, pošto je trenutna cijena mnogo privlačnija od prethodne.

Nasuprot tome, ako vide da je isti proizvod koštao 50 dolara prošle nedjelje, vjerovatno će odustati od kupovine, pošto je trenutna cijena manje privlačna od prethodne.

Međutim, slika postaje komplikovanija kada uzmete u obzir učestalost promjena cijena.

U studijama smo otkrili da ako su potrošačima prikazane najmanje tri promjene u istom pravcu, vjerovatno će pretpostaviti da će cijena nastaviti da se kreće u u istom pravcu, dok ako bi im bila prikazana samo jedna ili dve promjene u istom pravcu, očekivali su da će se cijena promjeniti u suprotnom smeru.

Drugim riječima, ako je proizvod čija je cijena trenutno 100 dolara bio 200 dolara pre dve nedelje, 150 dolara prošle nedelje i 125 dolara juče, potrošači će očekivati da će cijena nastaviti da pada, zbog čega će vjerovatno odustati od kupovine.

Ali ako vide samo da je trenutna cijena 100 dolara, a cijena pre dve nedelje bila 200 dolara – ili ako vide da je bila 200 dolara pre dve nedelje, 50 dolara prošle nedelje i 200 dolara juče – onda je veća vjerovatnoća da će potrošači očekivati da će cijena će se ponovo vratiti, gurajući ih da sada kupe.

Dakle, šta ovo znači za prodavce? Ako je Vaš cilj da ohrabrite potrošače da sada kupuju, naše istraživanje sugeriše da će ili jedno veliko smanjenje cijene ili niz manjih povećanja cijena biti najefikasniji.

Možda je primamljivo polako snižavati cijenu tokom vremena, ali podaci pokazuju da to može navesti potrošače da pretpostave da će cijena nastaviti da pada, što ih čini neodlučnim da kupuju. Ali ako vide samo jedan pad cijene, veća je vjerovatnoća da će očekivati preokret (tj. jedno veliko povećanje) u bliskoj budućnosti, pa će kupiti proizvod sada.

Slično tome, ako samo jednom povećate cijenu, potrošači mogu očekivati da će ponovo pasti – ali ako više puta povećavate cijenu u manjim koracima (pod pretpostavkom da to možete da uradite a da u potpunosti ne smanjite cijene), potrošači će vjerovatno očekivati da će cijena nastaviti da raste, pa je veća vjerovatnoća da će kupovati prije nego što se to desi.

Sa druge strane, rezultati mogu pomoći i kupcima da donesu bolje odluke o tome da li i kada da kupuju. Kao i kod svake iracionalne pristrasnosti, očekivanje da se nizovi nastave i da se pojedinačne velike promjene preokrenu mogu pomoći potrošačima da dovedu u pitanje ovu pretpostavku prije nego što postupe po njoj.

Umjesto da dozvolite da ovo proizvoljno očekivanje vodi odluke o kupovini, potrošači bi mogli da imaju koristi od toga što će malo više istražiti osnovne faktore koji utiču na promjene cijena.

Na primjer, predvidivi, jednokratni događaji poput Crnog petka će vjerovatno uticati na cijene drugačije od geopolitičkih događaja kao što je ruska invazija na Ukrajinu prošle zime ili makroekonomski trend kao što je rastuća inflacija.

Kupci takođe mogu imati koristi od dugoročne istorije cijena proizvoda, fluktuacija i tipičnih raspona cijena za cijelu industriju, kako bi izbjegli nesrazmjeran uticaj kratkoročnih promjena cijena. Takođe je uvijek dobra ideja da razmislite o tome koliko je hitna vaša potreba za određenim proizvodom i o sopstvenoj toleranciji rizika za potencijalno povećanje cijene, jer to može uticati na to da li vam se isplati da sačekate i vidite da li će cijena pasti.

Naravno, postoji bezbroj faktora koji utiču kako na odluke potrošača o tome da li i kada da kupuju, tako i na odluke prodavaca o tome kako da cijene svoje proizvode. Ali važno je da obije strane prepoznaju ključnu ulogu koju očekivanja imaju u uticaju na ove odluke.

Kako istorijski podaci o cijenama postaju sve dostupniji preko platformi prodavaca i usluga za praćenje cijena trećih strana, menadžeri i potrošači će podjednako imati koristi od saznanja kako smjer i učestalost istorijskih promjena cijena utiču na pretpostavke o tome kako će se cijena vjerovatno mijenjati.   Harvard Business Review

kupovina potrosac
Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članakKinezi bi da grade i distributivnu mrežu u Srpskoj
Sljedeći članak Škoda dominira na cestama u BiH

Povezani članci

Capital teme 05 minuta čitanja

Stručnjaci i lokalne vlasti protiv hitnih izmjena Zakona o uređenju prostora

Stav 04 minute čitanja

Plan rasta – plan koji pokreće Bosnu i Hercegovinu

Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
Capital teme

Stručnjaci i lokalne vlasti protiv hitnih izmjena Zakona o uređenju prostora

5. Decembra 2025. — 16:5505 minuta čitanja

Predložene izmjene Zakona o uređenju prostora i građenju drastično i bez opravdanog razloga centralizuju ključne nadležnosti

Nastavlja se rat banaka i UIO

5. Decembra 2025. — 15:43

Trivić: Cijena struje za privredu raste za 20 posto

5. Decembra 2025. — 14:20

Crveni mulj iz „Alumine“ guta zvornička sela (FOTO/VIDEO)

5. Decembra 2025. — 13:31

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH, Journalism Trust Inicijative i Reporters Shields Network.

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.