Close Menu
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Ekonomisti: Republici Srpskoj prijeti finansijska katastrofa

    6. Juna 2024. — 14:10

    Za Radukića ministri u Vladi Srpske rade savršeno

    20. Maja 2024. — 13:56

    Srbija ubrzano isisava energente iz BiH

    29. Decembra 2023. — 14:05

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Saznajemo: Uskoro optužnica protiv Đoke Ekvatora

    28. Juna 2024. — 13:46

    Ekskluzivno: Optuženi u aferi „korona ugovori“ priznaje krivicu

    19. Juna 2024. — 10:43

    Nakon „Alumine“, Pavlović preuzima i „Boksit“

    16. Maja 2024. — 12:15

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Smailbegović: Odnos države i poslodavaca zasniva se na poznanstvima

    7. Marta 2025. — 20:00

    Mujanić: BiH ima zaliha domaćeg mesa samo za tri dana

    21. Februara 2025. — 20:05

    Stigla žalba na tender od 35 miliona KM

    18. Jula 2025. — 16:04

    Građani BiH nezainteresovani za obnovljive izvore energije

    18. Jula 2025. — 14:17

    Zamjena rasvjete u Hrvatskoj duplo jeftinija nego u Banjaluci

    18. Jula 2025. — 13:53

    Tender za brzu cestu u BiH pod lupom: Kineska kompanija uložila žalbu

    18. Jula 2025. — 13:23
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    Mađarski biznismen se povukao iz projekta SE Trebinje 1 – Posao vrijedan 100 miliona KM preuzela firma bez prihoda i radnika

    18. Jula 2025. — 09:30

    EU više novca potrošila na kupovinu ruskog gasa, nego na pomoć Ukrajini

    14. Jula 2025. — 09:00

    “Elektroprivreda BiH” mora da kupi 400.000 tona uglja

    8. Jula 2025. — 10:43

    Cijena sirove nafte oko 67 dolara po barelu nakon odluke OPEK-a

    8. Jula 2025. — 08:59

    Klimatske katastrofe stvaraju “novu tržišnu realnost” za osiguravajuće kuće

    20. Jula 2025. — 13:10

    Od jula manje plate u Njemačkoj

    20. Jula 2025. — 11:11

    Slovenija oporezovala kripto dobitke sa 25 odsto

    20. Jula 2025. — 09:03

    Kazna za BiH: Deset odsto manje novca od EU

    20. Jula 2025. — 08:01

    Klimatske katastrofe stvaraju “novu tržišnu realnost” za osiguravajuće kuće

    20. Jula 2025. — 13:10

    Promet na berzi veći od 578.000 KM

    14. Jula 2025. — 16:34

    Kreis International postao većinski vlasnik banjalučkog Stočara

    10. Jula 2025. — 13:10

    Ko su najveći telekomunikacioni igrači na Balkanu

    4. Jula 2025. — 08:16

    Odloženo povećanje carina EU za Sjedinjene Američke Države

    14. Jula 2025. — 14:01

    Američke carine na brazilsku robu opet poskupljuju kafu

    14. Jula 2025. — 12:40

    BiH na uvoz mlijeka potrošila 267 miliona KM

    11. Jula 2025. — 14:56

    SAD odrezala Srbiji carine od 35 odsto

    8. Jula 2025. — 09:20

    Na plaži u Crnoj Gori ležaljka 200 evra

    20. Jula 2025. — 14:14

    Aerodrom u Istanbulu ponovo proglašen za najbolji na svijetu

    20. Jula 2025. — 10:06

    U Republici Srpskoj raste broj prijavljenih objekata za izdavanje smještaja

    19. Jula 2025. — 15:17

    Putnici u SAD moraće da plate novu taksu od 250 dolara

    19. Jula 2025. — 08:01

    Mađarski biznismen se povukao iz projekta SE Trebinje 1 – Posao vrijedan 100 miliona KM preuzela firma bez prihoda i radnika

    18. Jula 2025. — 09:30

    Stopa rasta BDP-a Srpske 3,1 odsto

    16. Jula 2025. — 10:00

    Tekstilci u pat-poziciji

    16. Jula 2025. — 08:16

    Domaće brašno osvaja inostrana tržišta

    15. Jula 2025. — 07:37
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    Baron Tramp zaradio 40 miliona dolara od kripto poduhvata svog oca

    20. Jula 2025. — 16:24

    Prikupljao novac i za BiH: TikTok propovjednik pronevjerio 500.000 evra donacija

    19. Jula 2025. — 14:15

    Posao budućnosti traži više od diplome: Najtraženije vještine za 2025. godinu

    19. Jula 2025. — 13:13

    Milka čokolada osvojila nagradu za najveću prevaru potrošača

    15. Jula 2025. — 14:01

    Baron Tramp zaradio 40 miliona dolara od kripto poduhvata svog oca

    20. Jula 2025. — 16:24

    Zbog novih poreza u EU cijena cigareta i do 12 evra

    20. Jula 2025. — 15:05

    Klimatske katastrofe stvaraju “novu tržišnu realnost” za osiguravajuće kuće

    20. Jula 2025. — 13:10

    Programeri gube posao zbog AI

    20. Jula 2025. — 12:04
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » Kako promjene cijena utiču na odluke potrošača o kupovini

Kako promjene cijena utiču na odluke potrošača o kupovini

Dejan TovilovićDejan Tovilović10. Aprila 2023. — 07:03Nema komentara5 minuta čitanja
prvi maj pirot
Ilustracija, Foto: Pixabay

LONDON – Bilo na sopstvenim platformama prodavaca ili putem usluga praćenja cijena trećih strana, današnji potrošači često imaju pristup detaljnim informacijama o promjenama cijene proizvoda. Ali, kako ova vidljivost utiče na njihove odluke o kupovini?

prvi maj pirot
Ilustracija, Foto: Pixabay

Kroz niz studija, autori su otkrili da je veća vjerovatnoća da će kupci sada nešto nabaviti ako vide veliko naglo cijene ili niz manjih povećanja cijena, jer će pretpostaviti da će se cijena uvećati ako čekaju.

Nasuprot tome, veća je vjerovatnoća da će odustati od kupovine ako vide jedno veliko povećanje ili niz manjih padova, jer će pretpostaviti da će cijena vremenom pasti.

Kao takvi, oni tvrde da bi prodavci trebalo da uzmu u obzir ovaj efekat kada određuju cijene svojih proizvoda, dok bi kupci trebalo da prepoznaju i dovedu u pitanje tendenciju da očekuju da se nizovi cijena nastave i da će se pojedinačne velike promjene preokrenuti – prije nego što postupe u skladu sa tim.

Da bi istražili problem, naučnici su sproveli seriju eksperimenata sa više od 5.000 studenata poslovnih škola i odraslih zaposlenih širom SAD i Evrope. Mjeren je uticaj različitih vrsta promjena cijena na interesovanje ljudi za kupovinu proizvoda kao što su avionske karte, novi TV, Bluetooth zvučnici ili flaša za vodu za višekratnu upotrebu.

U svakom istraživanju učesnicima su date identične informacije o proizvodu, ali su mijenjani pravac kretanja cijena (rast ili pad) i učestalost (broj promjena). Zatim su upitani da li žele da kupe proizvod – i identifikovano je nekoliko dosljednih trendova.

Kada su potrošači vidjeli da je cijena danas niža nego što je bila u prošlosti, veća je vjerovatnoća da će kupovati sada, jer je trenutna cijena izgledala kao dobar posao.

Slično tome, kada su potrošači vidjeli da je cijena danas viša nego što je bila u prošlosti, bilo je manje vjerovatno da će sada kupovati, jer je trenutna cijena izgledala kao loša ponuda.

Na primjer, ako je sve ostalo jednako, ako potrošač vidi da je proizvod po trenutnoj cijeni od 100 dolara prošle nedjelje bio 200 dolara, vjerovatno će kupiti sada, pošto je trenutna cijena mnogo privlačnija od prethodne.

Nasuprot tome, ako vide da je isti proizvod koštao 50 dolara prošle nedjelje, vjerovatno će odustati od kupovine, pošto je trenutna cijena manje privlačna od prethodne.

Međutim, slika postaje komplikovanija kada uzmete u obzir učestalost promjena cijena.

U studijama smo otkrili da ako su potrošačima prikazane najmanje tri promjene u istom pravcu, vjerovatno će pretpostaviti da će cijena nastaviti da se kreće u u istom pravcu, dok ako bi im bila prikazana samo jedna ili dve promjene u istom pravcu, očekivali su da će se cijena promjeniti u suprotnom smeru.

Drugim riječima, ako je proizvod čija je cijena trenutno 100 dolara bio 200 dolara pre dve nedelje, 150 dolara prošle nedelje i 125 dolara juče, potrošači će očekivati da će cijena nastaviti da pada, zbog čega će vjerovatno odustati od kupovine.

Ali ako vide samo da je trenutna cijena 100 dolara, a cijena pre dve nedelje bila 200 dolara – ili ako vide da je bila 200 dolara pre dve nedelje, 50 dolara prošle nedelje i 200 dolara juče – onda je veća vjerovatnoća da će potrošači očekivati da će cijena će se ponovo vratiti, gurajući ih da sada kupe.

Dakle, šta ovo znači za prodavce? Ako je Vaš cilj da ohrabrite potrošače da sada kupuju, naše istraživanje sugeriše da će ili jedno veliko smanjenje cijene ili niz manjih povećanja cijena biti najefikasniji.

Možda je primamljivo polako snižavati cijenu tokom vremena, ali podaci pokazuju da to može navesti potrošače da pretpostave da će cijena nastaviti da pada, što ih čini neodlučnim da kupuju. Ali ako vide samo jedan pad cijene, veća je vjerovatnoća da će očekivati preokret (tj. jedno veliko povećanje) u bliskoj budućnosti, pa će kupiti proizvod sada.

Slično tome, ako samo jednom povećate cijenu, potrošači mogu očekivati da će ponovo pasti – ali ako više puta povećavate cijenu u manjim koracima (pod pretpostavkom da to možete da uradite a da u potpunosti ne smanjite cijene), potrošači će vjerovatno očekivati da će cijena nastaviti da raste, pa je veća vjerovatnoća da će kupovati prije nego što se to desi.

Sa druge strane, rezultati mogu pomoći i kupcima da donesu bolje odluke o tome da li i kada da kupuju. Kao i kod svake iracionalne pristrasnosti, očekivanje da se nizovi nastave i da se pojedinačne velike promjene preokrenu mogu pomoći potrošačima da dovedu u pitanje ovu pretpostavku prije nego što postupe po njoj.

Umjesto da dozvolite da ovo proizvoljno očekivanje vodi odluke o kupovini, potrošači bi mogli da imaju koristi od toga što će malo više istražiti osnovne faktore koji utiču na promjene cijena.

Na primjer, predvidivi, jednokratni događaji poput Crnog petka će vjerovatno uticati na cijene drugačije od geopolitičkih događaja kao što je ruska invazija na Ukrajinu prošle zime ili makroekonomski trend kao što je rastuća inflacija.

Kupci takođe mogu imati koristi od dugoročne istorije cijena proizvoda, fluktuacija i tipičnih raspona cijena za cijelu industriju, kako bi izbjegli nesrazmjeran uticaj kratkoročnih promjena cijena. Takođe je uvijek dobra ideja da razmislite o tome koliko je hitna vaša potreba za određenim proizvodom i o sopstvenoj toleranciji rizika za potencijalno povećanje cijene, jer to može uticati na to da li vam se isplati da sačekate i vidite da li će cijena pasti.

Naravno, postoji bezbroj faktora koji utiču kako na odluke potrošača o tome da li i kada da kupuju, tako i na odluke prodavaca o tome kako da cijene svoje proizvode. Ali važno je da obije strane prepoznaju ključnu ulogu koju očekivanja imaju u uticaju na ove odluke.

Kako istorijski podaci o cijenama postaju sve dostupniji preko platformi prodavaca i usluga za praćenje cijena trećih strana, menadžeri i potrošači će podjednako imati koristi od saznanja kako smjer i učestalost istorijskih promjena cijena utiču na pretpostavke o tome kako će se cijena vjerovatno mijenjati.   Harvard Business Review

kupovina potrosac
Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članakKinezi bi da grade i distributivnu mrežu u Srpskoj
Sljedeći članak Škoda dominira na cestama u BiH

Povezani članci

Svijet 02 minute čitanja

Belgijske trgovačke kuće traže akciju protiv Temu i Shein

Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
Capital teme

Stigla žalba na tender od 35 miliona KM

18. Jula 2025. — 16:0432 minute čitanja

Radi se o žalbi na tehničku dokumentaciju, tvrdi naš izvor

Građani BiH nezainteresovani za obnovljive izvore energije

18. Jula 2025. — 14:17

Zamjena rasvjete u Hrvatskoj duplo jeftinija nego u Banjaluci

18. Jula 2025. — 13:53

Tender za brzu cestu u BiH pod lupom: Kineska kompanija uložila žalbu

18. Jula 2025. — 13:23

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH, Journalism Trust Inicijative i Reporters Shields Network.

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.

Obavijesti