SARAJEVO – Duvanski divovi prisutni na bosanskohercegovačkm tržištu pažljivo su vodili politiku cijena cigareta vodeći računa da ne poskupljuju svoje najjeftinije brendove kada su podizali maloprodajne cijene, a što se pokazalo kao dobra odluka koja im je donijela zaradu.
Čak 86 odsto tržišta cigareta u Bosni i Hercegovini drže dvije multinaciolne duvanske korporacije i od njihovih poslovnih planova, strategija nastupa na tržištu BiH i projekcija buduće potrošnje ovise i tržišna kretanja i naplata akciza.
“I pored te činjenice, može se zaključiti da su poslovna i cjenovna politika duvanskih kompanija bile pažljivo izbalansirane. Cjenovnom politikom zadržavanja iste maloprodajne cijene najjeftinijeg brenda cigareta čak sedam mjeseci spriječena je migracija konzumenata iz te kategorije kupaca na crno tržište ili na korištenje duhana“, navode iz Odjeljenja za makeokonomsku analizu Uprave za indirektno oprezivanje BiH.
U prošlosti rast cijena cigareta, uzrokovan rastom specifične akcize, je uveliko doprinosio općem rastu cijena. No, ovaj put, i pored povećanja maloprodajnih cijena sredinom prošle godine, prosječna ponderirana cijena cigareta je porasla samo za 0,7 odsto , što je u odnosu na rast cijena ostalih roba i usluga skoro zanemarivo.
S druge strane, politika ekonomije obima uz umjerene cijene je očigledno bila profitabilna, i pored rasta troškova inputa, te je donijela prihode, kako duhanskoj industriji, tako i prihode akciza i pripadajućeg PDV-a na jedinstven račun UIO.
Nakon dvije godine (2020, 2021) smanjene naplate prihoda od akciza na duhanske prerađevine u 2022. ostvarena je rekordna naplata od osnivanja UIO, sa visokom stopom rasta od 15,4 posto. Međutim, akcize na duhanske prerađevine su bile najznačajnija vrsta prihoda čija naplata u 2021. nije uspjela premašiti do tada rekordnu 2019. Onc