BEOGRAD – Iako je tri četvrtine građana upoznato sa mogućnostima e-uprave, samo 14 odsto njih administrativne poslove završava putem interneta, pokazalo je istraživanje NALED-a sprovedeno u okviru projekta uspostavljanja indeksa lokalne e-uprave (LEI) koji podržava Evropska unija.
Kako se navodi u najnovijem biltenu NALED-a, poslovni sektor je mnogo više zainteresovan za obavljanje poslova preko interneta nego građani, pošto je čak 45 odsto privrednika u anketi reklo da obaveze radije obavlja onlajn.
Građani su najzadovoljniji kvalitetom elektronskih usluga u vezi sa kovidom-19, odnosno zakazivanjem vakcinacije ili PCR testiranja te digitalnim zelenim sertifikatom, zatim elektronskim plaćanjem taksi i naknada za usluge Ministarstva unutrašnjih poslova i eDnevnikom.
Kada je o privedi riječ, ona najbolje ocjenjuje Centralni registar obaveznog socijalnog osiguranja, ePoreze, Jedinstveno elektronsko sanduče i servise Agencije za privredne registre.
„Istraživanje koje smo sproveli među građanima, privredom i lokalnim samoupravama je ukazalo na neujednačen razvoj digitalizacije na lokalu. Iako većina smatra da država dovoljno ulaže u elektronske usluge, primjetno je da se stanovnici ruralnih sredina teže odriču odlaska na šalter“, rekao je predsjednik Saveza za eUpravu u NALED-u i generalni direktor OSA računarski inženjering Željko Tomić.
Ocijenio je da je problem nedovoljna informatička pismenost građana i javnih službenika, pogotovo među starijom populacijom i naveo da skoro 40 odsto građana nije koristilo niti ima namjeru da koristi usluge na portalu eUprava.
Prema njegovim riječima, taj stav mora da se mijenja jer elektronski servisi štede veliki novac i vrijeme i građanima i državnoj administraciji.
Rješenje za spomenute probleme NALED vidi u unapređenju kapaciteta lokalnih administracija da pružaju elektronske usluge i popularizaciji eUprave među građanima.
NALED je do sada sproveo dosta obuka za lokalne službenike vezano za izdavanje elektronskih građevinskih dozvola, unapređenje informacione bezbednosti, korišćenja eDostave, otvaranje naloga građanima na portalu eUprave, a u toku su intenzivne obuke za korišćenje novog sistema eFaktura, navodi se u biltenu.
Da bi bilo vidljivije gdje je potrebna dodatna podrška, NALED namjerava da uspostavi Indeks lokalne e-uprave (LEI) za jedinice lokalne samouprave koji će omogućiti da se na objektivan način mjeri koliko su gradovi i opštine uspješni u razvoju elektronskih usluga.
„Zahvaljujući LEI indeksu moći ćemo realnije da sagledamo izazove sa kojima se lokalne samouprave susreću u procesu digitalizacije. Uz indeks, na zasebnom portalu će biti dostupna i interaktivna mapa koja će u realnom vremenu prikazivati stepen razvijenosti elektronske uprave za svaku opštinu i grad posebno i tako ćemo imati uvid u listu lokalnih samouprava sa najmanjom vrijednosti indeksa“ istakao je Tomić.
Ovo rješenje, navodi se u bilteru NALED-a pozitivno ocjenjuju i predstavnici lokalnih administracija, pogotovo oni koji dolaze iz manje razvijenih mjesta.