BIJELJINA – Više od 74 odsto prigovora građana upućenih udruženjima potrošača odnosi se na preduzeća koja isporučuju telekomunikacijske usluge i usluge isporuke grijanja, vode i odvoza smeća, saopšteno je iz bijeljinskog Udruženja potrošača “Zvono”.
Prema statistici koja se vodi pri Ministarstvu trgovine i turizma Republike Srpske, prošle godine su potrošači na ove usluge podnijeli 2.403 od ukupno 3.213 prigovora.
Povodom Svjetskog dana zaštite prava potrošača, koji se obilježava 15. marta, iz bijeljinskog udruženja su ukazali na nemar lokalnih zajednica od kojih su tek rijetke ispoštovale zakonsku obavezu o formiranju savjeta potrošača i komisija za rješavanje prigovora.
“Rezultat ovakvog nemara lokalnih zajednica su gruba kršenja prava potrošača i nizak nivo njihove zaštite“, navedeno je u saopštenju.
Udruženje potrošača “Zvono” Bijeljina ističe potrebu bolje saradnje udruženja potrošača i preduzeća u oblasti usluga od opšteg ekonomskog interesa i telekomunikacijskih usluga.
Dio komunalnih preduzeća u Republici Srpskoj formirao je komisije koje se bave rješavanjem prigovora potrošača i omogućio da udruženja potrošača učestvuju u rješavanju prigovora, a naredni neophodan korak je unapređenje propisa i opštih uslova za pružanje usluga komunalnih preduzeća i telekom operatera.
“Potrebno je unaprijediti propise u segmentu zabrana jednostranog povećanja cijena usluga od strane preduzeća, kao i izmjene opštih uslova za isporuku usluga telekom operatera bez pribavljanja mišljenja udruženja potrošača“, stav je udruženja potrošača u Republici Srpskoj.
Kako navode, segment komunalnih usluga, odnosno njihov kvalitet, cijena i usluga, u fokusu su obilježavanja Svjetskog dana zaštite potrošača od strane udruženja “Toper” Doboj, “Don” Prijedor, “Oaza” Trebinje, “Zvono” Bijeljina, “Reakcija” Banjaluka i Kluba potrošača Tuzlanskog kantona.
Prema podacima udruženja potrošača koja se vode u registru Federalnog ministarstva trgovine, fokus rada u prošloj godini bio je na kolektivnoj zaštiti potrošača, a pokrenuti su i prvi sudski sporovi u Mostaru i Travniku protiv komunalnih preduzeća i lokalnih zajednica u svrhu zaštite prava potrošača.
U pojedinim slučajevima kolektivnog kršenja prava potrošača podignute su i prijave za utvrđivanje krivične odgovornosti osoba koje rukovode komunalnim preduzećima.
“Nepostojanje ugovornog odnosa sa jasno preciziranim pravima i obavezama potrošača u segmentu komunalnih usluga, jednostrano i neosnovano povećanje cijena usluga i promjena uslova isporuke usluge najčešći su oblici kršenja prava potrošača od strane javnih komunalnih preduzeća“, navodi se u saopštenju.
Iz bijeljinskog Udruženja potrošača “Zvono” najavljuju da će njihove aktivnosti podržati i EU kroz projekat “Doprinos organizacija civilnog društva i zaštiti potrošača u BiH u skladu sa EU standardima”, a u kolektivnoj zaštiti prava potrošača očekuju i podršku Ombudsmana za zaštitu potrošača, Regulatorne agencije za komunikacije i Konkurencijskog savjeta BiH da bi se zaustavilo sistemsko kršenje prava potrošača. Srna