BANJALUKA – Britanski automobil “rols-rojs” vrijedan oko 337.000 KM, koji je prošli mjesec uvezen u BiH, pridružio se grupi luksuznih vozila koja krstare domaćim drumovima, a čiji su vlasnici za njih iskeširali i po nekoliko stotina hiljada maraka.
Da u BiH za pojedine nema krize potvrđuju podaci Uprave za indirektno oporezivanje (UIO) BiH prema kojima su građani ove godine samo za deset automobila iskeširali gotovo tri miliona maraka.
Najskuplji uvezeni automobil za deset mjeseci ove godine bio je “bentli” čija je cijena premašila 422.000 maraka, koji u stopu prati pomenuti “rols-rojs”.
Treće i četvrto mjesto zauzeli su “porše” i “mercedes” koji su plaćeni oko 300.000 maraka.
U top deset najskupljih automobila uvezenih u BiH ove godine, osim četiri navedena, spadaju još četiri “mercedesa” i dva “poršea”, od kojih je svaki koštao više od 200.000 KM.
“Prilikom uvoza top deset najskupljih vozila Uprava je naplatila uvozne dažbine u ukupnom iznosu od 496.363 KM”, istakao je načelnik Odjeljenja za komunikacije i međunarodnu saradnju u UIO Ratko Kovačević.
On je naveo da je u BiH za deset mjeseci ove godine ukupno uvezeno 63.245 vozila, što je oko 5.000 manje nego u istom periodu lani.
“U zemlju je uvezeno 53.791 polovnih i 9.454 novih vozila čija ukupna vrijednost premašila 863 miliona KM”, kazao je Kovačević i dodao da su naplaćene uvozne dažbine, odnosno carina i PDV, dostigle gotovo 185 miliona KM.
U auto-salonu “Braća Đukić” kažu da potražnje za skupim vozilima gotovo da i nema, te da se luksuzni automobili koji dostižu cijenu od nekoliko stotina hiljada KM u zemlju uvoze isključivo po narudžbi bogataša.
“Takva vozila se ne lageruju jer im jako brzo pada cijena. Ako, na primjer, kupite novo vozilo od 150.000 evra za svega pola godine cijena će mu pasti za 20.000 evra”, kazao je trgovac u ovom auto salonu Željko Vaslić.
On je istakao da se oko 70 odsto potražnje na tržištu BiH odnosi na automobile vrijednosti do 20.000 KM.
“Domaći potrošači su za kupovinu vozila u prosjeku spremni da izdvoje od 10.000 do 15.000 KM, maksimalno 20.000. Građani žele što noviji auto za što manje para, zbog čega se u posljednje vrijeme francuska auta prodaju više od njemačkih, koja su godinama bila najtraženija”, naveo je Vaslić.
Izvršni direktor Udruženja ekonomista RS SWOT Saša Grabovac kaže da je u BiH, kao i svugdje u svijetu posljednjih decenija, povećano ekonomsko raslojavanje stanovništva, te da brojke o kupovini luksuznih limuzina nisu iznenađujuće.
“Iako postoji porast broja siromašnih koji jedva sastavljaju kraj s krajem, sa druge strane tu su uspješni preduzetnici koji sebi mogu priuštiti skupe limene ljubimce. S obzirom koliko u BiH ima stanovnika, velikih kompanija i građana koji rade u inostranstvu, uvoz skupih vozila nije iznenađujući. U javnosti postoji mišljenje da kupci skupih auta taj novac nisu zaradili na pošten način ali to često nije slučaj”, kazao je Grabovac.
Električni automobili
Ratko Kovačević ističe da je na područje BiH za deset mjeseci ove godine uvezeno 12 električnih automobila čija je vrijednost oko 719.000 maraka.
“Najskuplji uvezeni električni automobil je “Jaguar I Pace”, vrijedan 147.746 KM, a koji je proizveden u Ujedinjenom kraljevstvu. U zemlju su uvezena i tri vozila marke “tesla” iz SAD, a čija je vrijednost bila oko 100.000 maraka”, naveo je Kovačević.
Top 10 najskupljih uvezenih vozila za deset mjeseci ove godine (vrijednost u KM)
- Bentley Continental GT Group 422.714
- Rolls Royce Ghost family 336.696
- Porsche 911 GT3 Cupe 303.233
- Mercedes Benz GT63S AMG 4MATIC 299.671
- Mercedes Benz AMG GT 63S 4MATIC+ 278.868
- Mercedes Benz tip 463 A 274.667
- Porche 991 GT3 259.694
- Porche Cayenne T 255.015
- Mercedes Benz tipAMG G 63; 251.412
- Mercedes Benz AMG GT 53 4MATIC+ 235.873
(Glas Srpske)