LONDON, Britanska automobilska industrija suočava se s najvećim izazovom od sedamdesetih godina prošlog vijeka, piše CNN.
Automobilska proizvodnja u prvih šest mjeseci ove godine pala je za petinu, dok su investicije pale za čak 70 odsto budući da su se proizvođači više fokusirali na razvijanje svojih opcija u slučaju Bregzita nego što su ulagali u razvoj tehnologije kako bi opstali na sve zahtjevnijem tržištu.
Pad tražnje za automobilima u svijetu, kao posjedica je značilo i manje posla za britanske fabrike i 168.000 ljudi koji u njima rade.
Približavanje Bregzita šteti proizvodnji. Proizvođače košta stotine miliona dolara. Na to upozorava i Društvo automobilskih proizvođača i trgovaca Ujedinjenog Kraljevstva (SMMT).
Izvršni direktor Majk Haves uputio je oštro upozorenje novopečenom britanskom premijeru Borisu Džonsonu.
On mu je poručio da izlazak iz Evropske unije bez dogovora 31. oktobra za britansku auto-industriju znači apokalipsu.
“Tvrdi Bregzit predstavlja egzistencijalnu prijetnju za našu industriju”, napisao je Haves u pismu Džonsonu.
Proizvođači su već sada potrošili 365 miliona dolara kako bi se zaštitili od haosa koji bi mogao uslijediti u slučaju tvrdog Bregzita, a to je više nego trostruko više od 110 miliona dolara koje su investirali u prvoj polovini ove godine.
Dodatno, proizvodnja pada uzastopno 13 mjeseci zbog slabe tražnje na ključnim tržištima, ali i privremenih zatvaranja fabirka tokom priprema za izlazak UK-a iz Evropske unije.
Kako piše CNN, svi ti problemi su ništa u u poređenju sa haosom koji će nastupiti ako Džonson ispuni svoje prijetnje i napusti Uniju bez dogovora i tako zaustavi trgovinsku razmjenu bez carina s tržištem na koje UK izvozi 57 odsto automobila koje proizvede.
Prema SMMT-u, samo bi carine mogle koštati 5,5 milijardi dolara godišnje, a procjenjuju da bi industrija mogla gubiti 63.300 dolara po minuti.
Automobilska industrija u Britaniji već je prolazila kroz krize, a dosad najozbiljnija bila je ona sedamdesetih godina.
Tada su britanske vlasti uspjele uvjeriti japanske proizvođače da bi im UK mogla biti baza iz koje će onda izvoziti automobile na tržište Evropske unije.
Tada je taj potez urodio plodom. Međutim, on je sada vrlo neizvjestan, a sve veći broj proizvođača najavljuje zatvaranje svojih pogona u Ujedinjenom Kraljevstvu.
Honda najavljuje zatvaranje velike fabrike, francuski PSA izjavio je da će nastavak proizvodnje njihovih modela vauxhall i opel astra zavisi od uslova pod kojima UK napušta Uniju, a Ford je još u junu objavio zatvaranje svoje fabrike u Velsu do 2020. godine. CNN