BANJALUKA – Republičko javno tužilaštvo odbacilo je krivičnu prijavu koju je predsjednik kompanije „Boksit“ iz Milića Rajko Dukić podnio protiv ministra saobraćaja i veza RS Neđe Trninića, pravobranioca RS Milimira Govedarice, predsjednika Komisije za koncesije RS Radenka Đurice i direktora „Autoputeva RS“ Dušana Topića zbog ugovora o koncesiji za izgradnju autoputa Banjaluka – Prijedor, za koji Dukić tvrdi da je štetan.
U naredbi Republičkog javnog tužilaštva navedeno je da se protiv ovih osoba neće sprovoditi istraga jer ne postoje osnovi sumnje da su počinili krivična djela za koja ih je Dukić prijavio.
„Analizom dostavljenje krivične prijave, očigledno je da se u radnjama prijavljenih lica, odnosno institucija ne stiču obilježja nekog od krivičnih djela propisanih Krivičnim zakonikom RS. Podnosilac nije dostavio dokaze u prilog postojanja osnovanih sumnji koje bi se odnosile na nezakonito postupanje prijavljenih lica. U pogledu navoda iz prijave, u kojima podnosilac navodi da su od strane prijavljenih počinjena krivična djela kojim je oštećen budžet RS, a imajući u vidu da nije podnio nijedan dokaz na navedene okolnosti, zbog čega ona ne može biti osnov za sprovođenje istrage protiv prijavljenih“, navodi se u obrazloženju odluke tužilaštva.
Krivičnu prijavu protiv Trninića, Govedarice, Đurice i Topića, Dukić je podnio početkom februara navodeći da su zaključili ugovor o koncesiji za izgradnju autoputa Banjaluka – Prijedor koji je štetan, i kojim bi se u slučaju realizacije, Republici Srpskoj i njenim poreskim obveznicima nanijela šteta od 686,2 miliona KM.
„Postoji osnovana sumnja da su zbog zaključenja štetnog ugovora, počinili krivična djela ’zloupotreba službenog položaja ili ovlaštenja’ i ’nesavjestan rad u službi’“, naveo je Dukić u prijavi.
Ugovor o koncesiji za izgradnju autoputa Banjaluka – Prijedor potpisan je 13. decembra prošle godine u Banjaluci čime je počeo da teče rok od dvije godine za eksproprijaciju zemljišta, koju je trebalo da uradi Republika Srpska, te rok za izradu glavnog projekta, što je obaveza kineskih investitora.
Međutim, premijer RS Radovan Višković je početkom februara ove godine rekao da se gradnja ovog autoputa odgađa i da se sa kineskim partnerima razgovara da prvi prioritet bude izgradnja autoputa od Doboja prema Bijeljini i granici sa Srbijom.
Posao gradnje autoputa Banjaluka – Prijedor dodijeljen je firmi „SDHS-CSI BH“, koja je u Banjaluci registrovana kao predstavništvo kineske kompanije “China Shandong Inernational Economic & Technical Cooperation Group”.
Za taj autoput Republika Srpska će 30 godina plaćati godišnju naknadu za raspoloživost autoputa u iznosu od 32,5 miliona evra.
Taj iznos trebalo bi da bude obezbijeđen od naplate putarine na svim autoputevima u RS, a ako to ne bude dovoljno, ostatak će da bude obezbijeđen iz budžeta RS.
Kinezi, s druge strane, treba da plaćaju godišnju naknadu od pet odsto od iznosa prikupljene putarine. Eksproprijacija zemljišta za potrebe izgradnje autoputa treba da košta Budžet RS oko 21,5 miliona evra.
Portal CAPITAL je u više navrata pisao da je ovaj autoput neisplativ.
CAPITAL: M. Čigoja