NJUJORK, Društvene mreže i pretraživači sve više oblikuju način na koji doživljavamo svijet. Filterima i algoritmima nas stavljaju pod stakleno zvono, tvrdi američki politički aktivista Eli Pariser.
Njegova nova knjiga ‘The Filter Bubble: What the Internet Is Hiding from You’ detaljno opisuje kako Fejsbuk, Gugl, AOL i brojna druga onlajn čvorišta tiho personalizuju internet za svoje korisnike.
To, navodno, rade da bi nam olakšali pronalaženje onog što nam se sviđa (i, naravno, olakšali oglašivačima ponudu onog što ćemo najvjerovatnije da kupimo).
Krajnji ishod je , tvrdi Pariser, stvaranje tihog, suptilnog staklenog zvona koje izoluje korisnike od novih otkrića i uvida.
Zanimljivo je da je to stakleno zvono nevidljivo. Ne možete vidjeti po čemu je vaš web drukčiji od onog po čemu surfuju drugi ljudi. A malo-pomalo, razlike su sve veće.
Kada biste prije nekoliko godina guglali nešto, svi bi dobili iste rezultate. Sada su oni drastično drukčiji – neko će dobiti puno vijesti o protestima u Egiptu, a neko turističke agencije s ponudom krstarenja po Nilu.
Kako Fejsbuk filtrira sadržaj? Propušta sadržaj u news feed uglavnom tako što prati šta sve ljudi lajkuju, odnosno na što sve klikću. Takav pristup ima mana.
A Gugl? Njemu je na raspolaganju ogromna količina podataka, prikupljana deset godina, pomoću koje može otkriti skupine ljudi koje su slične po onome što im se sviđa. I postao je jako dobar u tome, prenose agencije.