SMEDEREVO, Radnici Želvoza sa olakšanjem su dočekali odluku Vlade Srbije o povezivanju radnog staža. To je bio jedan od najvažnijih zahtjeva nezadovoljnih radnika preduzeća u kojem je došlo do raskida privatizacije.
Vlada Srbije odlučila je da privrednim društvima koja posluju sa više od 50 odsto državnog kapitala ili su u postupku privatizaciju poveže staž od 1. januara 2004. do 31. decembra 2010. godine.
“Dugo smo čekali ovu odluku, to je rješenje jednog od naših najvažnijih zahtjeva”, prokomentarisao je za Tanjug Dragan Milijašević, predsjednik Štrajkačkog odbora, formiranog krajem februara kada su radnici stupili u štrajk zbog neisplaćenih zarada, nepoveznaog staža i neispunjavanja obaveza kupca u privatizaciji.
“Jedan od zahtjeva Štrajkačkog odbora i prije početka generalnog štrajka 28. februara, odnosio se na povezivanje radnog staža”, kaže Milijašević.
“Navedena odluka Vlade Srbije znači rješavanje velikog problema radnika Želvoza, ali će ona i terapijski uticati na zaposlene kojima nije djelimično isplaćena novembarska, decembarska i polovina januarske zarade“.
Gradonačelnik Smedereva Predrag Umičević, koji je i sam učestvovao u iznalaženju rješenja problema Želvoza, navodi da je lokalna samouprava pomogla utoliko što su za pregovarački sto doveli kompetentne sagovornike. Sa štrajkačima su u više navrata razgovarali ljudi iz Agencije za privatizaciju i Ministarstva ekonomije.
„Iako Želvoz nije u našoj nadležnosti, radnici su naši Smederevci i mi moramo da pomognemo. Uplaćeno je 54 miliona dinara iz Ministarstva ekonomije, kao avans za kompletan posao od oko 150 miliona, koji je dodjeljen remonterima kroz program Vlade”, kaže Umičević.
„Iz Ministarstva nam je jasno poručeno da će podržati ovaj raskid ugovora, ali da mora da se nastavi sa proizvodnjom. Takođe je obećano da će biti obezbjeđeno još posla. Iz Ministarstva finansija smo dobili uvjeravanja da će u najkraćem roku biti urađeno ono što nije godinama, da će biti povezan staž radnicima. Kao što vidite, obećanje je ispunjeno”.
U Želvozu raskid kupoprodajnog ugovora znači i veliku neizvjesnost, naročito od 1. januara 2012. godine, bili radnici toga svijesni ili ne.
“Sindikatima je saopšteno da je sada na njima velika odgovornost, jer fabrika ovako može da funkcioniše eventualno do 1. januara, kada će se potražiti novi kupci“, navodi gradonačelnik Smedereva.
Želvoz pored ostalog ima i dugove prema gradskim javnim preduzećima. Tako samo za vodu duguju 20 miliona dinara, koliko i za zakup gradskog građevinskog zemljišta. Ipak, u lokalnoj samoupravi se nadaju da će, kada bude pokrenuta proizvodnja i kada Želvoz dobije novog vlasnika i ta dugovanja biti namirena.
Osim ugovora sa našom državom, u Želvozu se nadaju da će biti realizovan i posao sa Republikom Srpskom, koji je vrijedan oko 3 miliona evra, a u izgledu je još jedan posao sa Ju-es-stilom Srbija, ali nemaju odgovor na pitanje šta će se desiti ako ne bude potencijalnih kupaca.
U sindikatima očekuju zvaničnu informaciju iz Agencije i dolazak zaštitnika kapitala. Predstoji im i dogovor kako i na koji način da se štrajk prekine. Više informacija imaće poslije Uskršnjih praznika.
„Nama je u interesu da fabrika funkcioniše. Imamo neka raspoloživa sredstva, s obzirom da je stigao taj novac iz programa Vlade i proizvodnja može da se pokrene“, zaključio je u izjavi Tanjugu jedan od sindikalnih lidera, Slavoljub Trifunović.
U budućem periodu mogao bi da eskalira jedan od najvećih problema – višak radnika. Želvoz ima 1.450 zaposlenih, a po procjeni predstavnika rumunskog konzorcijuma i nezavisnih ekonomskih analitičara, nekoliko stotina je višak. Ni rumunski konzorcijum nije se bavio rješavanjem socijalnog programa, pa poslovi koji su stizali posljednjih godina u fabriku nisu bili dovoljni da uposle sve radnike. Tanjug