BEOGRAD, Proizvodi sa natpisom „Riplej“ izlaze iz pogona u Italiji, ali i drugih evropskih zemalja. Dobar dio asortimana stvara se i u Aziji i Africi. Većinski vlasnik ove modne kompanije Mateo Sinigalja vidi mogućnost da neke od njihovih proizvoda počnu da šiju i srpski tekstilci.
– Razmišljamo o saradnji sa srpskom tekstilnom industrijom. Sada razmatramo mogućnost proizvodnje i našeg prisustva u Srbiji. Srbija ima dobru logistiku i sposobne radnike – kaže Sinigalja.
* Sa kojim konkretno preduzećem?
– Naš partner u Srbiji je „Fešn kompani“ i oni su naša veza sa ovim tržištem. To je čvrsto partnerstvo.
* Šta su, po vama, problemi srpske privrede?
– Ja sam pozitivna osoba i ne vidim probleme. Vidim mogućnosti. Na srpskom tržištu vidim mnogo mušterija. Impresionirao me je smisao za lijepo u Srbiji, a to je važno za naš posao. Ovo je tržište koje raste u svakom smislu – ekonomski, socijalno i ne vidim probleme.
* Kako objašnjavate činjenicu da dobro poslujete u Srbiji, a plate su daleko manje nego u Italiji ili skoro bilo gdje u Evropi?
– To će se brzo promjeniti. Srbija ima svijetlu budućnost. Naš posao nije prodaja proizvoda, već prodaja stila života. Manje-više utičemo na čula ljudi. Ako ste dugo na tržištu, znači da ste zadovoljili kupce i da je dobar koncept iza brenda.
* Kako je ekonomska kriza uticala na tekstilnu industriju i vašu kompaniju?
– U različitoj mjeri uticala je na srednju klasu širom svijeta. Najviše su bile pogođene evropske zemlje i SAD, ali postoje prostori gdje posljedice nisu bile tako jake. Mislim na Aziju. Mi smo osjetili pad u Grčkoj i Portugalu, ali svaki put kada imate negativni udar možete da izvučete dobar odgovor. Usredsredili smo se više na lokalni posao. Pokušali smo da osmislimo novu strategiju.
* Da li ste bili primorani da smanjujete broj zaposlenih i režete troškove?
– U lošim vremenima imate dvije filozofije – možete da sječete i konsolidujete stvari ili da kreirate nove mogućnosti. Mi smo se usredsredili na nove mogućnosti. Nismo smanjivali troškove, iako nismo kompanija koja se razbacuje novcem, ali smo išli na veće prisustvo na tržištima. Radili smo dodatno na promociji našeg životnog stila.
* U kojim ste zemljama pokrenuli proizvodnju?
– Imamo više vrsta preduzeća. Lance snadbijevača imamo u Aziji, srednjoj Evropi, Sjevernoj Africi i Italiji. To ne radimo zbog smanjenja troškova, već zbog brige o kvalitetu proizvoda.
* Koje je za „Riplej“ najbolje tržište?
– Kada se posmatra rast, svakako Azija. Kada pričamo o stabilnosti i prisutnosti, onda je to Evropa. U Kini smo početkom 2010. godine imali sedam radnji. Danas ih imamo 70. Mada je kineska populacija tolika da je tih 70 kao jedna u Italiji.
* Da li razmišljate o novim radnjama u Srbiji?
Razmišljamo i trebalo bi da ih bude uskoro.
Uvećali profit
* Sa kolikim profitom je „Riplej“ završio prošlu godinu, a kako je bilo prije krize?
– Većinski udio u firmi sam preuzeo u septembru 2009. godine. Prošle godine smo udvostručili profit, ali moram da priznam da to nije moja, već zasluga kompanije i napornog rada tokom posljednje dvije decenije. Usredsredili smo se na kvalitet, a ne na kvantitet. Tamo gdje mislimo da nema mjesta širenju, pokušavamo da se učvrstimo na tržištu. Tamo gdje ima prostora, radimo na širenju. Srbija je mjesto u koje ulažemo dosta snage i vidimo šansu za rast. Azija takođe. U Italiji treba da se konsolidujemo, a u Americi u martu otvaramo nove radnje. Novosti