PODGORICA, Istekao je još jedan rok do kojeg su, kako je najavljivano, kineske kompanije zainteresovane za izgradnju autoputa Bar – Boljare trebalo da dostave konkretnu ponudu crnogorskoj Vladi.
Iz Ministarstva saobraćaja najavili su, najprije do kraja februara, a zatim do kraja marta, da će korporacija iz Pekinga „Poli grup“, sa drugim kompanijama, dostaviti konkretnu ponudu i bankarske garancije za izgradnju prve trase autoputa od Podgorice do Mateševa. To se, međutim, do utorka nije desilo.
Prema nezvaničnim informacijama iz Vlade, više građevinskih kompanija iz Kine i dalje je u igri, ali još nisu završeni pregovori sa tamošnjim bankama, prvenstveno sa razvojnom „Eksim bankom“ o finansijskom aranžmanu. Navodno, u tim dogovorima učestvuju i ministarstva saobraćaja i trgovine Kine.
– Čekamo proceduru u njihovom bordu direktora, a to je malo specifično – kazao je ranije na ovu temu Zoran Radonjić, sekretar crnogorskog Ministarstva saobraćaja. – Nije više problem sa kompanijom, koliko sa njihovim komplikovanim političkim i društvenim sistemom, procedurom koja nije uobičajena za naše podneblje. Garancije očekujemo brzo, jer kod njihovih stručnjaka više nema dileme oko ponude, koja treba samo da se formalizuje…
Kako bilo, u toku je nova epizoda priče o crnogorskom autoputu, čija izgradnja je jednom, u oktobru 2008. godine, čak i započeta. Tadašnji investitor, hrvatska kompanija „Konstruktor“ nije, međutim, uspjela da poslije svečanog otvaranja radova u selu Gornje Mrke, kod Podgorice, obezbjedi i bankarske garancije, pa je ugovor raskinut.
Nije bilo mnogo više sreće ni sa narednim investitorom, grčko-izraelskom kompanijom „Aktor“, sa kojom je Vlada, takođe, potpisala ugovor, ali su izostale garancije Evropske investicione banke. U januaru ove godine sa „Aktorom“ je raskinut ugovor, poslije čega je ministar saobraćaja Andrija Lompar započeo direktne pregovore sa „Poli grupom“… Očekivalo se da će Kinezi ući u posao prije proljeća i početka građevinske sezone, ali je sada izvjesno da se to neće dogoditi.
Trasa i cijena
Izgradnja autoputa kroz Crnu Goru nije veliki izazov samo kada je riječ o novcu, već i u projektantskom i građevinskom smislu. Trasa ide izuzetno nepristupačnim područjem, sa velikim visinskim razlikama, pa je na dužini od 169 kilometara planirana, recimo, izgradnja 42 tunela i čak 92 mosta ili vijadukta. Zato će, procjenjuje se, kilometar ovog puta u prosjeku koštati između osam i 14 miliona evra. Novosti