BANJALUKA, Domaće građevinske kompanije okupljene u „Konzorcijumu G7“ ubijeđene su da će na najavljenom tenderu dobiti posao izgradnje 37 kilometara auto-puta Prnjavor-Doboj, saznaje Capital.ba. Konzorcijum G7 predvodi Integral Inženjeringa iz Laktaša. Sa razlogom, kaže Slobodan Stanković, to je evropska praksa, jer lider konzorcijuma daje garancije, vodi i odgovara za kompletan posao.
Stanković tvrdi da se sve više firmi prijavljuje za učestovovanje u izgradnji auto-puta.
„Prema mojim i informacijama Upravnog odbora uspostavljanje Konzorcijuma je pri kraju. Ovaj Konzorcijum od sedam članica je samo embrion, sve se više firmi javlja. Biće tu još 20-30 preduzeća u RS“, kaže Stanković.
Na pitanje kako će se tačno finansirati izgradnja auto-puta, Stanković kaže da je “finansijska konstrukcija zadatak Vlade RS“.
„Mi sigurno možemo dati najpovoljniju ponudu. Imamo asfaltne baze, kupili smo novu mehanizaciju, tehnički smo opremljeni i naučili smo se raditi. Bolje nam je raditi ovde nego ići u istočne zemlje gdje ne možemo obezbijediti garancije banaka, jer domaće banke malog kapaciteta“, ističe Stanković.
.
Članice
Članice G7 su: Integral Inženjering, Niskogradnja, Bijeljinaputevi, Zvornikputevi, Hercegovinaputevi i Romanijaputevi, te GP Put Istočno Sarajevo.
.
Samo za liderstvo 6%
Prema prijedlogu ugovora o formiranju Konzorcijuma, do kojeg je došao Capital, „članice su saglasne da vodeća članica bude „Integral Inženjering“. Nadzornim odborom Konzorcijuma predsjedava direktor „Integral Inženjeringa“ Slobodan Stanković“. Članice su saglasne da vodećoj članici za njene aktivnosti pripadne naknada od 6% od vrijednosti ugovora. Integral Inženjering, zastupa interese Korzocijuma, izrađuje glavni projekat, vrši geološka ispitivanja, pribavlja dokumentaciju, vodi cjelokupni projekat i isplaćuje ostale članice Konzorcijuma.
.
Integral Inženjering kao vodeća članica je:
– Glavni izvođač
-Vodi posao
– Zastupa interese Korzocijuma prema poslodavcima
– Izrađuje glavni projekat autoputa
– Vrši geološka ispitivanja za potrebe glavnog projekta autoputa
– Pribavlja dokumentaciju za građevinsku dozvolu
– Vodi cjelokupni projekat
– Vrši naplatu od poslodavca
– Vrši isplatu članicama konzorcijuma u roku od 15 dana od naplate od poslodavca
.
Međutim, svu odgovornost i penale za propuste, prema prijedlogu ugovora, snosi svaka članica Konzorcijuma pojedinačno.
Kako Capital saznaje, ovako postavljeni početni uslovi saradnje, koji u privilegovan položaj postavljaju Integral, je osnovni razlog zašto u Konzorcijum nisu ušle i druge velike domaće kompanije.
U Konzorcijumu za sada nema: Mrkonjićputeva, Hidrokopa, niti firmi okupljenih u „Fortis Grupi“ Prijedor, odnosno Kozaraputeva i Prijedorputeva. Zanimljivo u Konzorcijumu nema ni GP Krajine Banjaluka koju vodi Borko Đurić, iako je upravo Privredna komora RS kojom predsjedava Đurić uputila zvanični prijedlog Vladi i resornom ministarstvu da uključi domaće građevinare u izgradnju auto-puta.
.
Napušten osnovni princip finansiranja
Pritisak da država domaćim građevincima ustupi ove poslova traje godinama, a sada je samo dodatno ojačan krizom koja drma građevinare. Autoput im je potreban kao referenca da bi mogli učestovati na velikim projektima u drugim državama. Vlada navija za domaću operativu, ali zbog evropskih kreditora, šansu mora pružiti i ostalima.
Kreditiranjem, RS odustaje od osnovnog koncepta da izgradnja autoputeva neće opteretiti domaći budžet. Godinama je zagovaran princip finansiranja putem koncesije gdje sav rizik i troškove snosi izvođači a zauzvrat narednih 30 ili više godina gazduje putevima i naplaćuje putarinu. Sada Srpska za dionicu Prnjavor – Doboj, prvi put snosi rizik, jer daje garancije za kredite koje očekuje od Evropske investicione i Evropske banke za obnovu i razvoj.
Capital.ba
19 komentara
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
Nastavlja se sa starom oprobanom praksom. Integral inzenjering nije u stanju da zavrsi ni tunel preko Cemernog, a kamoli da izgradi autoput.
Za ocekivati je da G7 dostavi najpovoljniju ponudu, ali sigurno bi bilo klizista, tunela u ravnici pa bi silom prilika isli na 20tak anexa ugovora.
Favorizovanje Integrala kroz G7 neće tako lako proći jer će evropski kreditori insistirati na transparentnom tenderu.
Drugi problem je isplativost te dionice. Pa ne pravi se valjda autoput samo zato da bi Integral imao posao? Kolika je procjena prometa na tom putu, kolika će biti putarina? Hoće li moći pokriti ratu kredita za izgradnju puta ili će budžet opet biti na gubitku radi ovakvih neisplativih megalomanskih projekata?
Akcionar, evropski kreditori kreditiraju drugi dio autoputa, koji se daje na koncesiju. Ovu dionicu finansira sama RS, barem sam ja to tako shvatio
Još jedna u nizu pljački na račun ovog naroda. Samo ne vidim gdje je tu interes peredsednika entiteta. Sigurno je u presjecanju trake za početak radova.
Isplativost dionice je takva da danas tim dijelom prolazi 8 do max 10.000 vozila a tehnicki minimum za autoput je 12.000 vozila po danu,a finansijski min oko 15.000 vozila po danu…
Samo još jedan “novi” način da Integral i njgovi naredbodavno najbliži uzmu ovom narodu pare stavljajući mu omču oko vrata zadužujuće se u ima naroda.? GDJE SU VAM TO TOLIKO VELIKI I OZBILJNI POSLOVI KOJE DO SADA NAPRAVIŠTE.??? Sa kapitalnim investicijama vrijednim nacionalnog bogatstva nema niko prava da se igra. Da ste u pravoj pravnoj državi pitanje je veliko šta bi jedino mogli raditi ili još bolje gdje bi bili.? NAKA SAM DRAGI BOG SAČUVA OVAJ NAROD, AKO JE I TO UPOŠTE VIŠE OD OVAKVIH “DOBROTVORA” SVEMOĆNIH MOGUĆE. U ime naroda pustite taj narod zašto ga toliko mrzite kad mu sve to radite. Dovoljno mu je što je gladan nezaposlen i mora bježati sa ovih prostora, PA KOME ĆE TAJ PUT I VAŠA “PREDUZETNIČKA POSLOVNA DOBROTA”. Nije narod kriv . . . .
@4
Pretpostavljam da će put biti podijeljen na Lotove, ali pošto su sve direktne pogodbe i koncesije propale, ostaje ovo sa kreditom koji uzima RS za finansiranje gradnje. Ali uz tender…
I dobismo li mi onih 100.000 EUR po danu kašnjenja od CPM-a? Ili je to resorni ministar, premijer ili ko već, “velikodušno” oprostio uz odgovarajući računčić u banci na nekom egzotičnom ostrvu.
pa tu nema ni Hidrokopa,ni Prijedor puteva,ni Mrkonjic puteva,ni MG Minda,ni GP Krajina,pa nisu ljudi ludi da rade za dzabe,jedino pozitivno sto mogu da dobiju u tom projektu je referenca,ali nisu ludi da se zaduzuju za nove masine,a pare dobijaju na kasicicu… pitanje je da li ce vlada obezbjediti pare za izgradnju,a i ako obezbjedi dio,pare ce Integralu… Cujem da duguje po 5-6 plata radnicima… o cemu pricamo??
Integral ne duguje samo radnicima za plate, duguje i za poreze i doprinose, zatim duguju suizvođačima za zgradu vlade (pouzdano znam).
Jako dobra ideja. Podrzavam 100%. Extra, svidja mi se koncept. Das Integralu 6% da te pogura kod koga treba i dobijes posao. Odreknes se dijela zarade, malo riziknes dal’ ce Integral da te isplati, al’ u situaciji kad nema nikakvog posla vrijedi riziknuti. Mogu li i ja u taj konzorcij? To se zove kapitalizam i trzisna privreda.
Nije cilj gradnje auto puta isplativost, nego obezbijediti posao Stankoviću a narod niko ništa i ne pita svakako.
Osnovni ljudski poriv je da bude negativan.Zao mi je da se pojavljuju ovakvi komentari za nesto sto ima smisla.Dajte neki prijedlog kako da se nesto uradi.U cemu je problem da ljudi rade.
it is not a time for a silence, it's a time for revolution.
slažem se lemi, čak šta više jedva čekam taj trenutak!
Akcionar, nije više stvar samo u penalima CPM-a, ostali su dužni 2,5 miliona po gruboj procjeni nekog baje iz “Integrala” i za Čemerno, ali i odvezli mašine, a pošto Integral nema takvu tehnologiju, ne zna se kad će im Vlada dati kredit da kupe iste, pa da nastave sa izgradnjom gdje je CPM stao, koliko će nas to još koštati ni Bog sveti to ne zna, jedno je sigurno, autoput BL-Gradiška će još biti i najjeftiniji u RS!
Jedan nedostatak u tekstu je i taj da su prema prvobitnom planu konzorcij činili grupacija od 8 preduzeća među kojima i Fortis grupa sa svojim preduzećima(Prijedorputevi,Kozaraputevi,i dr.) međutim, upravo zbog neravnomjerno raspoređenih privilegija i odgovornosti grupa je postala G7, tako posmatrano očigledno je da Fortis više ne želi da igra za po pravilima Laktaških gazda i to se već prošle godine moglo vidjeti kada su na domaći teren Prijedorputeva došle Stankovićeve mašine da skidaju travu sa nasipa Gomjenice i Miloševice, što je finansirano iz Budžeta RS, tj. Laktaških baja! Ovo sad je samo potvrda!
što se tiče isplativosti,dodik će nas sve natjerati putem usvojenih zakona da moramo koristiti taj autoput po cijeni koju on odredi i eto para.a stankovićeva referenca je već zakazala na autoputu za gradišku.ja mislim da bi fortis grupa i mgmind i još poneko iz federacije trebali udružiti u drugi konzorcij i potući ove lopove.
Hm hm hm, inspektore
Da kraj Stankovica neko drugi dobije posao, to su ciste fikcije. Coek se dokazao na izgradnji Mordora, nema dalje. Sad to da je MG Mind i Fortis grupa ozbiljnija i u svakom slucaju povoljnija, to bi vazilo u normalnoj zemlji, al’ kod nas su neki drugi kriteriji uvijek vazniji.
Ne znam cemu uzbudjenje, kad nema sanse da G7 ispuni tenderske uslove EIB-a. Ako i uspiju da dobiju posao to ce vjerovatno biti na samo jednom ili (uz dosta srece) dva lota (10-20km) dionice Prnjavor-Johovac. Na drugim dionicama mislim da nemaju sanse.
Na tenderu ce vjerovatno pobijediti regionalni igraci koji vec uobicajeno prolaze na tenderima evropskih banaka (EIB, EBRD) za izgradnju autoputeva. To su Alpina, Strabag, Konstruktor i slicni, koji po obicaju lokalne firme angazuju kao podizvodjace.
Neko je spomenuo pitanje finansiranja dionica. EIB i EBRD finansiraju sve tri dionice: Mahovljani-Prnjavor, Prnjavor-Johovac, Doboj-Jakes, i to je vec gotova stvar. Banke su te koje diktiraju tenderske uslove, biraju izvodjace i koncesionare, i vrse nadzor nad radovima.
Pravo je pitanje, zar ovako nije moglo prije 4 godine? Zasto se gubilo vrijeme na direktne pogodbe sa Alpinom, Strabagom i CPM-om?