MILANO, Trgovci “Fijatovim” akcijama na berzi u Milanu suočiće se danas, sa “izuzetno uzbudljivim” danom. Naime, investitori će odrediti prvu vrijednost akcija, formiranih poslije najveće reorganizacije gigantske italijanske autkompanije u njenoj 111-godišnjoj istoriji.
“Biće to zaista lud dan kada će akcije plesati gore-dole, sa nekoliko suspenzija”, smatra Alesandro Friđero, menadžer fonda RMJ u Milanu, koji je prodao akcije “Fijata” početkom ove godine.
“Čekaćemo nekoliko dana, prije nego odlučimo da li ćemo kupovati te akcije”, kazao je Friđero.
Akcije nove kompanije “Fijat indastrijel”, koja je počela da posluje samostalno od 1. januara 2011. godine, na osnovu ranije odluke akcionara o podeli grupe “Fijat”, mogle bi danas dostići 9,4 evra na Milanskoj berzi, prema procjenama analtičara američke agencije “Blumberg.”
Akcije grupe “Fijat automobili” mogle bi se od danas prodavati po 6,65 evra, prema najnovijoj procjeni, što znači da bi akcije dvije odvojene kompanije mogle biti ukuno vrednije za 7,1 procenata u odnosu na cijenu akcija starog “Fijata”, posljednjeg dana trgovanja u 2010.
Portparol “Fijata” odbio je da komentariše vrijednost akcija, prije nego što počne njihova trgovina.
Obe kompanije “Fijat” i “Fijat indastrijel” brzo će mjenjati raspoloženje prvog dana prodaje akcija, zbog toga što proizvođač automobila nije objavio pokazatelj vrednovanja akcija, a projekcija “Fijatovog” profita nije uzela u obzir njegove akcije u američkom “Krajsleru”, koji se nalazi pod upravom italijanske kompanije.
“Fijat”, koji je prvo vozilo proizveo 1899. godine i dostigao trzišnu vrijednost od 18,4 milijarde evra, stekao je u svom automobilskom djelu 44 odsto od nekadašnje gigantske kompanije, od kada je objavljena podjela korporacije 21. aprila 2010. godine.
“Ne sjećam se operacije tog tipa u Milanu, posebno za veliku kompaniju kao što je ‘Fijat’, izjavio je Alesandro Kapuano, šef italijanskog trgovinskog centra “IG markets” u Milanu, koji prati kretanje vrijednosti akcija u posljednjih šest godina.
“To nije klasična incijalna prodaja akcija (IPO). Mogao bi to biti potpuno neizvjesan dan trgovine,” dodao je Kapuano.
Investitori će, naime, dobiti jednu akciju “Fijat indastrijela” za svaku akciju koju su imali u “Fijatu.”
Akcionari “Fijata” odobrili su u septembru 2010. podjelu grupacije na dio za automobile i za izradu industrijskih vozila, što je bio ključni korak izvršnog direktora “Fijata” Serđa Markionea na putu stvaranja globalne korporacije s američkim “Krajslerom”, koja će biti u stanju da proizvede godišnje šest miliona vozila – do 2014.
Markione je izjavio da će podjela kompanije omogućiti veću fleksibilnost poslovanja i otvoriti šansu da se potraže mogući strateški partneri.
Podrškom podjeli firme, akcionari će dobiti po jednu akciju u svakoj od dvije nove kompanije, kada se njihove akcije nađu na listingu Milanske berze, od početka 2011. Dug će, takođe, biti podjednako podjeljen između odjeljenja za izradu automobila, u kojem će se naći i “Fijat” i koji će nastaviti da posluje kao “Fijat Spa” i filijala za izradu kapitalne robe, koju će obuhvatiti “Fijat indastrijal”.
Od prvog januara 2011. godine, prema prijedlogu Markionea, automobilski sektor, koga čine marke “Lanča”, “Alfa romeo”, “Ferari”, “Maserati” i jedan dio preuzete američke fabrike “Krajsler”, definitivno su odvojeni od proizvodnje kamiona i traktora (sektor sada poznatiji kao “Fijat indastrijal”, a koji obuhvata marke “Iveko” kamioni, i “CNH”, koji izrađuje traktore.
Osim logističke podjele proizvodnje, dva nova sektora podeliće i budžet – od ukupno 13 milijardi evra, tri će otići ogranku “Fijat indastrijal”, dok će preostalih deset milijardi ostati na raspolaganju proizvodnji automobila.
Markione, koji se već šest godina nalazi na čelu “Fijata”, a od prošle godine rukovodi i “Krajslerom”, prvi put je objelodanio projekat podjele “Fijata” u aprilu ove godine, u Detroitu, srcu američke auto-industrije. Dvije kompanije, poslije razdvajanja, biće potpuno slobodne da sljede njihov vlastiti izbor strategija, uključujuci i pitanje mogućeg udruživanja s drugim firmama, kazao je Markione.
Šef italijanskog auto-giganta zagovornik je reorganizacije svetskog automobilskog sektora i ukrupnjavanja proizvodnje i smatra da će na tržištu opstati samo nekoliko velikih proizvodača automobila, pošto je za stabilno poslovanje neophodno da se proizvodi oko šest miliona automobila godišnje.
Podjela “Fijata”, prema ocijeni analitičara, dovešće Markionea na korak bliže ideji udruživanja s američkim “Krajslerom”, u kome je italijanska kompanija lani preuzela 20 odsto akcija i s kojom zajedno radi na razvoju novih automobila. Tanjug