PEKING, Posjedovanje ličnog automobila bilo je daleki i naizgled teško ostvariv san za većinu Kineza prije dvadesetak godina, ali danas, kada većina njih ima svoje automobile, nekadašnji san se pretvorio u pravu noćnu moru!
Gu Ćingjang, šef pošte Luoning okruga u Henan provinciji u centralnoj Kini, uhapšen je početkom decembra, pošto je vozeći pod uticajem alkohola, udario pet tinejdžera, a zatim pokušao da pobjegne. Zaustavila ga je razjarena grupa građana i pozvala policiju.
Ovaj najnoviji, tipični slučaj neprimjerenog saobraćajnog ponašanja, izazvao je bijes javnosti, koja je prenapregnuta zabrinutišću zbog loše sigurnosti na putevima, javio je Kineski međunarodni radio.
”Ekonomski razvoj u Kini nije praćen odgovarajućim civilizacijskim razvojem”, kaže Sja Sjueluan, profesor sociologije sa Pekinškog univerziteta.
On je ističe da rast popularnosti automobila nije podržan etičkim razvojem društva, zbog čega poziva na civilizovan način ponašanja na putevima i ulicama.
Na kineskim putevima je u septembru bilo 199 miliona četvorotočkaša. Samo u novembru broj automobila je porastao za zapanjujućih 27 odsto u odnosu na isti mjesec prošle godine, podaci su Kancelarije za upravljanje saobraćajem Ministarstva javne bezbjednosti.
S druge strane, povrede saobraćajnih pravila su nevjerovatno učestale, a preovladavaju vožnja u pijanom stanju i bjekstva sa mjesta udesa. Bahati novopečeni vozači sa džepovima punim novca ne prezaju od vrijeđanja povrijeđenih i drsko mašu novcem u zamjenu za ćutanje žrtava. Ide se toliko daleko da se gaze i saobraćajni policajci.
Ma Huaide, potpredsjednik Univerziteta za političke nauke i pravo, smatra da je problem u nedostatku odgovarajućih zakona.
”U Kini je posjedovanje automobila i dalje simbol socijalnog statusa”, kaže Huaide, ali navodi da da burna reakcija građana poslije svakog ozbiljnijeg saobraćajnog incidenta ukazuje da društvo, ipak, ima snagu zdravog moralnog rasuđivanja, ali da to mora da bude propraćeno i odgovarajućim zakonodavstvom.