DOBOJ, Jedini način za prevazilaženje krize u “Željeznicama Republike Srpske” jeste da se pokrenu sopstveni kapaciteti, rade svi zaposleni i afirmišu zapostavljene djelatnosti, a prvi korak je podizanje radionica za održavanje teretnih i putničkih vagona, te dizel i elektro lokomotiva, poručuje diretor “Željeznica” Zdravko Savić.
“Imamo vrsne majstore i inženjere koji dobro obavljaju svoj posao u radionicama koje su nekada bile vodeće na prostoru bivše Jugoslavije. Te činjenice predstavili smo i inostranim partnerima koji su pokazali interesovanje da pregovaramo o mogućnostima saradnje. Velike su šanse da ćemo uspjeti u pregovorima – što dugoročno znači sticanje zavidne reputacije u toj oblasti, ostvarenu materijalnu dobit i popravljene vagone i lokomotive”, naveo je Savić Srni.
Savić smatra da su to “zahtjevni, ali mogući planovi”. “Nedavno smo u Banjaluci imali probnu vožnju putničkih vagona koji su generalno remontovani u našoj radionici. To su udobni i pouzdani vagoni, a koštali su nas manje od 10 odsto u odnosu na nove vagone na tržištu. Znači, ako imate ljude koji znaju da rade složene poslove, a nedostaju im repromaterijal, rezervni dijelovi i materijalna sredstva – neophodan je ozbiljan menadžment da nađe rješenje tih problema i imate vrhunske radionice”, pojasnio je Savić.
Savić ističe da treba zaposliti građevinsku operativu i objašnjava da “nismo dovoljno bogati da bismo se mogli baviti samo prevozom ili samo jednom djelatnošću”.
“Moramo što više poslova obavljati samostalno. Ako plaćamo da nam neko održava i gradi pruge, da gradi perone, popravlja stanične objekte i druga službena mjesta – jasno je da onda imamo troškove koje bi i veći teško izdržali”, kaže Savić.
On navodi da je preduzeće planira da preuzme što više ovakvih poslova i završi ih sopstvenim snagama. “Već smo osnovali radnu jedinicu za završne zanatske radove u građevinarstvu, koja će spašavati od propadanja na stotine službenih objekata”, dodao je Savić.
Prema njegovim riječima, prekrivene, okrečene i sređene objekte koji se ne koriste neće biti teško dati u zakup, a od tog novca lako je plaćati ljude, materijale i alate za dalje radove.
“Krajnji cilj je da preuzmemo velike poslove koji donose ozbiljnu zaradu. Trenutno se bavimo oživljavanjem ideje za izgradnju pruge Šamac – Brčko – Bijeljina, za koju je ranije izrađena projektna dokumentacija. Bio bi to pravi posao u kojem bi `Željeznice Republike Srpske` mogle da zarade značajna sredstva u svojstvu podizvođača, zajedno sa domaćim firmama”, istakao je Savić.
On kaže da ako firma osposobi kapacitete može uzeti dio dobiti od izgradnje i napominje da je jasno da je riječ o milionskim poslovima. “Tako bismo uposlili ljude, koristili domaće materijale, izgradili prugu koja bi nas povezala sa Srbijom, spojili bismo industrijsku zonu Bijeljine sa Lukom Brčko. Dakle, ostvarili bismo značajne rezultate, a novac bi ostajao u našoj zemlji”, pojasnio je Savić.
Savić navodi da su “Željeznice” veliki sistem i da vrijede mnogo više nego što je to široj javnosti poznato.
“Još kao izvršni direktor Pravnih poslova pokrenuo sam inicijativu i nadgledao knjiženje željezničkog zemljišta širom Republike Srpske. Nakon ozbiljnog rada na terenu ustanovljeno je da smo vlasnici daleko većeg broja parcela nego što je to bilo iskazano u našim knjigama. Očekuje nas još mnogo posla dok riješimo poteškoće u vezi sa knjiženjem nekretnina, ali već sada je izvjesno da vrijede više stotina miliona KM”, kaže Savić. Srna