BEOGRAD, Izborom savjetnika za osnivanje nove nacionalne aviokompanije otvoren je i put da se država konačno oslobodi velikog gubitaša iz svojih redova – “Jat ervejza”.
Argumentacija za opstanak nacionalne aviokompanije, zarad zaštite interesa države, a prije svega putnika, u normalnim okolnostima trebalo bi da bude ekonomski opravdana. Međutim, spisak onoga što vlada i njene institucije moraju da učine, kako bi “Jat” uopšte funkcionisao, ukazuje da u radu ove firme važe svi principi sem tržišnih.
Država je, tako, u februaru prošle godine odobrila nacionalnoj aviokompaniji pozajmicu u iznosu od 10 miliona evra, a koja do danas nije vraćena. Svojim garancijama vlada je omogućila “Jatu” da se zaduži za 51,5 miliona evra, od kojih će 40 miliona biti upotrebljeno za revitalizaciju kompanije, koja bi već naredne godine trebalo da bude ugašena. Dio novca biće utrošen na popravku motora i nabavku dvije letjelice na lizing.
Vlada je posredovala u prodaji poslovne zgrade nacionalne aviokompanije “Telekomu”, a zahvaljujući njenom angažmanu riješen je i problem duga “Jata” prema Agenciji za kontrolu letenja. Vrhunac ustupaka prema domaćoj aviokompaniji vlada je pokazala spremnošću da za zaposlene u “Jatu” iz budžeta plati neizmirene doprinose za penzijsko i invalidsko osiguranje i to za period od šest godina – od 1. januara 2004. do 31. decembra prošle godine.
– Zaključkom Vlade iz februara ove godine data je saglasnost da se određenim privrednim subjektima, koji nemaju izmirene obaveze za doprinose, uplati povezivanje staža – kažu za “Novosti” u Ministarstvu finansija. – Kako “Jat” ispunjava uslove, povezivanje staža za njihovih 611 radnika uplaćeno je 22. jula ove godine.
“Jat ervejz”, inače, danas radi po programu, za koji Vlada Srbije nije dala saglasnost. Ta tačka nikada nije ni dospjela na dnevni red sjednice kabineta Mirka Cvetkovića. U Ministarstvu infrastrukture kažu da saglasnost na plan poslovanja “Jata” za ovu godinu nisu dala ministarstva za finansije i rad i socijalnu politiku. To, prema tumačenju Ministarstva infrastrukture i nije problem, jer “Jat” nema obavezu da traži saglasnost na plan poslovanja s obzirom na to da nije javno preduzeće već akcionarsko društvo – istina sa stoprocentnim vlasništvom države.
Primjedba Ministarstva finansija je da prijedlog rada “Jata” nije u skladu sa smijernicama ekonomske politike za ovu godinu. Od “Jata” se tražilo da planiranu masu zarada umanji za iznos plata radnika, kojima prestaje radni odnos, zatim, popunjavanje radnih mjesta moguće je samo u slučaju neophodne zamjene zaposlenih, kao i da se rashodi po osnovu tehničkog održavanja usaglase sa “Jat tehnikom”. Ministarstvo finansija zatražilo je i osnov za planirano formiranje nove organizacione cjeline u “Jatu”, koja bi trebalo da se bavi linijskim održavanjem aviona.
– Do danas Ministarstvo infrastrukture nije uputilo novi prijedlog programa poslovanja “Jata” po kom bi se Ministarstvo finansija moglo izjasniti – ističu u ovoj instituciji. – Prema našim saznanjima, “Jat ervejz” do danas nema usvojen program poslovanja.
Savjetnik
Savjetnik za osnivanje nove nacionalne aviokompanije koštaće državu milion evra. Konsultantska kuća “Dilojt” u roku od 12 mjeseci treba da završi sve poslove, odnosno da obavi analizu postojećeg stanja u “Jatu”, da utvrdi vrijednost kapitala, koji u ovom trenutku ima naša aviokompanija, da pripremi dokumentaciju i raspiše tender za izbor strateškog partnera, otvori novu firmu… Novosti
–