BEOGRAD, Vlada Francuske razmatra donaciju Beogradu od tri miliona evra, od koje će biti finansirana izrada kompletne dokumentacije za prvu liniju beogradskog metroa.
Zahvaljujući tome Grad će, kada za to dođe vrijeme, imati potpuno spremne sve papire, projekte i studije na osnovu kojih će moći da raspiše tender za izgradnju trase od Ustaničke do Novog Beograda (Tvorničke ulice).
Grad je francuskoj Vladi dostavio projektni zadatak na osnovu koga će se pripremati sva neophodna dokumentacija. “To ustvari znači da smo usaglasili šta francuska strana treba da uradi kada je u pitanju prva linija metroa. Ona podrazumjeva i idejni projekat, studije izvodljivosti, zaštite životne sredine, isplativosti, razna mjerenja, kalkulacije… Njihov zadatak je da praktično pripreme kompletnu dokumentaciju za raspisivanje tendera za izgradnju”, kaže gradski menadžer Aleksandar Bijelić.
Prema njegovim riječima, zadatak neke od francuskih firmi biće da izvedu dva rješenja prve linije metroa, dvije varijante troškova izgradnje i dvije varijante prihoda od eksploatacije ovog vida prevoza.
“Moraju da nam kažu kako će ta linija da izgleda, kuda će da ide, na koji način će preći na Novi Beograd, kog će kapaciteta biti, koliko stanica treba da ima… Sve to, neko ko ima iskustva u tome, mora da smisli”, kaže Bijelić.
Ukoliko pozitivno odluči o donaciji, Vlada Francuske će odlučiti i kojoj će svojoj kompaniji ili institutu dodjeliti ovaj posao, nakon čega bi preciznije moglo da se govori i o rokovima.
Gradski parlament je početkom jula ove godine usvojio dokument „Beogradski metro – osnova za izbor rješenja“, koji je definisao osnovne zahtjeve Grada prilikom izgradnje metroa. Prema tom dokumentu, beogradski metro treba da bude nezavisan šinski sistem koji će ići iznad zemlje gdje god je to moguće (s obzirom da je tri puta jeftiniji od podzemnog), ali neće sjeći tokove saobraćaja. U centru grada metro će morati da ide ispod zemlje.
Tada je rečeno i da trase metroa moraju da budu povezane i sa ostalim vrstama prevoza, uključujući i gradsku željeznicu, a tačke povezivanja su Vukov spomenik, stanica „Prokop“ i stanica „Novi Beograd“, u čijoj blizini je planirana izgradnja međugradske autobuske stanice.
Na tadašnjoj sjednici Skupštine grada rečeno je da, ako sve bude išlo po planovima, izgradnja metroa u glavnom gradu mogla bi da počne krajem 2012. ili početkom 2013. godine.
Međudržavni aranžman
U odnosu na rezultate studije, razmatraće se odluka o načinu obezbjeđivanja sredstava za izgradnju, bilo da je u pitanju kreditno zaduživanje, potpuna koncesija ili nešto između ova dva rješenja. U dokumentu „Beogradski metro – osnova za izbor rješenja“ stoji i da postoji mogućnost da se projekat realizuje putem međudržavnog aranžmana gdje bi za obje strane (Grad Beograd i potencijalnog investitota) države bile garanti za posao. Iz sadašnje perspektive, piše u dokumentu, ovom modelu treba dati apsolutnu prednost. Blic