SARAJEVO, Direktor Sektora za transport i komunikacije Spoljnotrgovniske komore BiH Zijad Sinanović tvrdi da je Ministarstvo saobraćaja i veza Republike Srpske RS (RS) suprotno zakonu izdavalo licencu za međunarodni prevoz.
Povodom blokade graničnih prelaza i carinskih terminala od prevoznika iz RS, Sinanović je na konferenciji za novinare u Sarajevu istakao da licencu za obavljanje međunarodnog prevoza izdaje Ministarstvo komunikacija i transporta BiH.
“Prema Pravilniku o postupku licenciranja mećunarodnih drumskih prevoznika, a za dobijanje te licence potrebno je ispuniti evropske standarde koji podrazumijevaju dobru reputaciju, finansijsku sposobnost kao i tehničku opremljenost i stručnu osposobljenost”, naglasio je je Sinanović.
Prema njegovim riječima, prevoznicima koji svojim vozačima ne plaćaju zdravstvenu i socijalnu zaštitu i penziono osiguranja, kao i onima koji ne izmiruju svoje poreske obaveze, nije mjesto na tržištu BiH jer to predstavlja rad na crno.
Član Upravnog odbora spoljnotrgovinske komore BiH Predrag Mitrašević naglasio je da su sertifikati o profesionalnoj osposobljenosti vozača identični onima koji se izdaju u EU, sa kojima vozači mogu da odu da rade bilo gdje u EU.
“Cijena obuke za svakog vozača iznosi 234 KM, a nakon završene obuke potrebno je uplatiti još 160 KM za izdavanje certifikata i to je sve, a ne 2.500 KM koliko smo imali priliku da čujemo u medijima” , rekao je Mitrašvić i dodao da je od 6 500 sertifikovanih vozača 4 373 dobilo licence, a ostale firme koje nisu izmirile svoje obaveze nisu ni podnijele zahtjev.
Predsjednik Udruženja međunarodnih drumskih prevoznika tereta Ilija Damir Pehar istakao je da trenutno na prelaznim terminalima nema nijednog ozbiljnog prevoznika, te da je prema njegovoj ocjeni potrebno da se omogući rad i poslovanje onim prevoznicima koji su dobili licence za rad.
“Ne postoji nikakva opravdanost za štrajk, a štrajkači nisu pravi prevoznici i finansijski su nesposobni za obavljanje ove funkcije, jer su imali od pet do osam godina za ispunjavanje svih potrebnih uslova”, rekao je Pehar.
Član Odbora Udruženja međunarodnih drumskih prevoznika tereta Dragan Marić saglasio se da je potrebno one prevoznike koji posjeduju licence pustiti da rade svoj posao, te da trenutni štrajk stvara velike troškove i gubitke kompanijama koje imaju licencu.
Autoprevoznici za unutrašnji i međunarodni transport iz cijele RS stupili su u četvrtak, 7. oktobra, u mirne proteste nezadovoljni izmjenama Pravilnika o primjenama licenci za vozače u teretnom drumskom prevozu. Oni su blokirali sve carinske terminale u Srpskoj i najavili radikalizaciju protesta blokadom svih saobraćajnica, te pozvali kolege iz Federacije BiH da se priključe štrajku.
Pravilnik o promjeni licenci usvojen je 2005. godine i do ove godine važio je na entitetskom nivou, ali ga je Ministarstvo komunikacija i transporta BiH ove godine izmijenilo te se sada licence izdaju na nivou BiH.
Udruženje prevoznika za unutrašnji i međunarodni transport RS traži da se licence, koje se od ove godine izdaju na nivou BiH, ukinu i vrate u nadležnost entiteta, jer tvrde da im je postojeće licence koje je izdalo Ministarstvo saobraćaja RS važe do 2014. godine.
Novim pravilnikom vozači moraju, pored licence, platiti dodatnih 9.000 evra depozita po vozilu, što u udruženju prevoznika ocjenjuju besmislenim i najavljuju da bi 60. 000 prevoznika zbog nemogućnost da izmiri ove obaveze moglo ostati bez posla. Osim ukidanja Pravilnika, prevoznici traže i smjenu resornog ministra Rude Vidovića.