SARAJEVO, BANJALUKA, Željeznice FBiH i RS priključiće se projektu “Željezničke alijanse” i zajedničkog preduzeća “Kargo 10”, za koje su željeznice Slovenije, Hrvatske i Srbije nedavno potpisale protokol o osnivanju, a za danas je u Zagrebu zakazan sastanak na ovu temu, saznaju “Nezavisne”.
Na sastanku na koji su pozvani predstavnici željeznica Hrvatske, Srbije, Slovenije, FBiH i RS, a kao posmatrači predstavnici željeznica iz Crne Gore i Makedonije, biće dvije tačke dnevnog reda.
Prva tačka je nastavak intenziviranja aktivnosti na saradnji Alijanse željeznica Slovenije, Hrvatske, Srbije, FBiH i RS sa mogućnošću priključivanja Crne Gore i Makedonije, a druga tačka je priprema za registraciju preduzeća “Kargo 10”. Očekuje se da će prvi voz iz ovog zajedničkog preduzeća krenuti 1. oktobra iz Ljubljane, gdje je dogovoreno da bude i sjedište zajedničke kompanije, a u početku će se raditi samo na transportu robe. Kako saznajemo, kasnije postoji mogućnost i putničkog saobraćaja među zemljama bivše Jugoslavije.
U “Željeznicama RS” (ŽRS) su nam potvrdili da će se odazvati sastanku, dok u “Željeznicama FBiH” (ŽFBiH) kažu da neće jer nisu dobili poziv, ali da u svakom slučaju ideja o saradnji i zajedničkom nastupu na Evropskom transportnom tržištu je neophodna svim željeznicama u regionu.
“Na neki način to nam je spas jer su se željeznice u našem regionu zatvorile u svoja dvorišta i na taj način gubile poslove jer su postale trome”, kazao je Dušan Spremo, izvršni direktor operacija “Željeznica RS”, i dodao da su i predstavnici ŽFBiH dobili poziv, ali da mu nije jasno zašto neće prisustvovati.
Spremo pojašnjava da će uloga željeznica FBiH i RS biti punjenje robom panevropskog koridora 10, koji prolazi kroz Srbiju, Sloveniju i Hrvatsku te da će se na taj način iskoristiti sistem “Željezničke alijanse” za dobijanje prevoza i preuzimanje tereta.
“Na taj način spasićemo naše operatere od nadiranja kompanija iz Austrije, Njemačke i Francuske, jer nema drugog načina da se odupremo s obzirom na to da imaju daleko veće i modernije kapacitete”, kazao je Spremo.
Nijaz Puzić, izvršni direktor za poslove željezničkog operatera ŽFBiH, kaže da nisu pozvani na današnji sastanak u Zagrebu, ali da su svakako zainteresovani za zajedničku saradnju jer samo na taj način mogu obezbijediti nova tržišta i konkurentije nastupiti na njima.
“Kod nas je malo došlo do zastoja u tom projektu jer se mijenjala Uprava preduzeća, ali mi smo apsolutno za saradnju u tom projektu u kojem ćemo više biti kao logistika”, objašnjava Puzić.
Novi savez željeznica značio bi postojanje zajedničkog tijela u vidu borda direktora željezničkih preduzeća koja su u Alijansi, koji bi u suštini bio organ koji bi rukovodio željeznicama.
Marinko Kontić, generalni direktor Javne željezničke korporacije (BHŽJK), kaže da se veoma brzo može očekivati ulazak ŽRS i ŽFBiH u zajedničko preduzeće “Kargo 10”, te da je to ogromna korist jer će se lakše moći konkurisati i željeznicama Evrope, koje su daleko modernije.
Nezvanično saznajemo da će 28. septembra ove godine u Sloveniji biti održan sastanak i na ministarskom nivou zemalja koje učestvuju u ovom projektu, jer saradnju u međudržavnim projektima treba da verifikuju i državni parlamenti.
Predug put biće prošlost
Cilj osnivanja “Željezničke alijanse” i zajedničkog preduzeća “Kargo 10” je smanjenje vremena potrebnog za prevoz tereta kroz koridor 10. Do sada se svaka željeznička uprava morala pozivati posebno kako bi se dobila cijena, a osnivanjem novog preduzeća korisnik treba da se samo obrati tom preduzeću i dobije cijenu za cijeli tranzitni pravac koji želi koristiti.
Prosječan put kargo vozova od Ljubljane do Istanbula traje predugih 57 sati, pa zbog toga špediteri uglavnom zaobilaze pruge Slovenije, Hrvatske i Srbije, i odlučuju se za transport koridorom 4 od Drezdena do Instanbula. Sada koridorom 10 na relaciji Ljubljana – Zagreb – Beograd – Dimitrovgrad – Istanbul ide 700 vozova, dok koridorom 4, koji je duži i ide preko Mađarske, ide 7.000. Nezavisne novine