BON, Samo dvije države članice EU, Francuska i Njemačka, ostvariće profit uvede li EU takozvanu evrovinjetu, odnosno putarinu za teška teretna vozila, dok bi ih 16 bilo u gubitku, pokazalo je novo istraživanje, koje ove nedjelje prenose evropski mediji.
EU je 1993. godine prvi put predložila direktivu koja državama članicama omogućava uvođenje putarina za štetu na infrastrukturi koju uzrokuju teška teretna vozila. Direktiva je stupila na snagu 1999. godine. Nacionalni propisi na tom području jako se razlikuju.
Takozvanom direktivom o evrovinjeti, predloženom u julu 2003. godine, želi se uskladiti putarina za vozila nosivosti većom od 3,5 tona uvođenjem načela “korisnik i zagađivač plaća”. Cilj je takođe da se rasterete najveće saobraćajnice i prevoz robe prebaci na željeznice i vodene puteve.
Prijedlog je odmah izazvao kontroverze, sukobivši države članice na periferiji glavnih putnih pravaca (Portugal, Estonija, Malta) i one koje imaju najveće troškove zbog velikog tranzita, saobraćajnih gužvi i zagađenja (Austrija, Francuska, Njemačka).
Mnoge članice takođe smatraju da recesija nije pravo vrijeme za nametanje dodatnih troškova saobraćajnom sektoru, prenose agencije.
Njemačka i Francuska, zahvaljujući svom geografskom položaju, jedine su dvije zemlje za koje očekuju da će profitirati od tih putarina u obliku povrata poreza. Najveći gubitnici biće zemlje na periferiji EU, poput Španije i Holandije.
“Ministri finansija EU misle da je evrovinjeta zlatni rudnik, ali nije”, rekao je Majkl Nielsen, glavni predstavnik pri EU Međunarodnog sindikata putnog prevoza (IRU), koji je finansirao istraživanje.
“Treba li zadržati prijedlog koji očito neće riješiti problem spoljnih troškova koje uzrokuju svi oblici saobraćaja uključujući željeznički, pomorski i vazdušni”, pita se Aleksander Sakers, visoki zvaničnik IRU-a.
Nielsen je upozorio da će direktiva stvoriti situaciju u kojoj će “građanin Kipra plaćati za buku koju će kiparski kamion praviti prolazeći pored kuće u Njemačkoj”.
Postoji takođe bojazan da bi se prevoznici mogli odlučiti za vozila nosivosti manjom od 3,5 tona, kako bi izbjegli plaćanje putarina, što bi moglo dodatno povećati saobraćajne gužve.
IRU predlaže da se umjesto toga prihodi od postojećih putarina usmjere u razvoj čistih tehnologija ili da se subvencioniraju države članice koje će zbog evrovinjete biti na gubitku.
“Ne smeta nam da plaćamo za svoje spoljne troškove sve dok to čine i svi drugi”, poručili su iz IRU, aludirajući na željeznički sektor koji je trenutno isključen iz poreza koji vrijedi za teška teretna vozila na dizel.
Evropski sistem prikupljanja putarina, po kojem bi putarine plaćali svi operateri nezavisno o državi porijekla, trebalo bi da stupi na snagu 2012. godine.