BANJALUKA, Početak pune primjene Pravilnika o uslovima i postupku izdavanja licenci za obavljanje međunarodnog drumskog prevoza, prema kojem će za 45 dana svi autoprevoznici morati imati ovu licencu, podijelio je male i velike autoprevoznike u BiH, a vozači iz RS najavljuju i proteste.
Navedeni pravilnik usvojen je još prije pet godina, ali do sada nije krenula njegova puna primjena, međutim, u Ministarstvu transporta i komunikacija BiH u utorak je usvojen Protokol o uspostavljanju prelaznog perioda od 45 dana za njegovu punu primjen. U tom periodu će Granična policija i entitetski inspektori samo usmeno upozoravati prevoznike da moraju izvaditi licencu.
Stojan Bajić, predstavnik Asocijacije autoprevoznika iz RS, izjavio je da su nezadovoljni usvojenim protokolom, zbog čega ne isključuju mogućnost da narednih dana održe mirne proteste u RS.
Bajić je rekao da od resornog ministarstva traže da autoprevoznicima budu vraćene licence koje su dobili od Ministarstva saobraćaja i veza RS i da im, na osnovu tog validnog dokumenta, izda neku novu licencu s kojom bi mogli obavljati posao.
“Nije mi jasno zašto Ministarstvo komunikacija traži da imamo ove licence, za čije je dobijanje potrebno da autoprevoznik koji, primjera radi, ima kamion od pet tona, star 15 godina, položi depozit od 18.000 KM, uz dodatnu edukaciju vozača”, zaključio je Bajić.
Velibor Peulić, konsultant Međunarodne drumske transportne unije za Jugoistočnu Evropu, kazao je da će uvođenjem licenci biti napravljen red u ovoj oblasti, jer je do sada svako mogao da radi taj posao, zbog čega je obavezno licenciranje, najbolja stvar koja se mogla desiti.
“Za transportnu industriju u BiH licenca znači uvođenje reda i jačanje transportnih kompanija za međunarodno tržište. Ovoj industriji je neophodna pomoć kroz strategiju, bilateralne sporazume, zaštitu tržišta i pristup eko-fondovima, za šta smo mi bez licenci neozbiljni i sve ovo je neostvarivo”, pojasnio je Peulić.
On je naveo podatak da, na primjer, RS ima ukupno 875 kamiona u međunarodnom transportu, a samo Tuzlanski kanton ima 897, što najbolje govori da se ovim poslom bavi ko hoće.
Gojko Antonić, vlasnik firme “SB komerc” iz Krupe na Vrbasu, kazao je da su oni još 2007. godine podnijeli zahtjev i dobili licencu od Ministarstva i da smatra da je to dobro, jer tako propisuju evropski standardi.
“Mislim da je bar 90 odsto autoprevoznika, koji se ozbiljno bave ovim poslom, to već uradilo i dobilo licence”, precizirao je Antonić.
Milan Gačić, predsjednik Udruženja “Međunarodni transport” Banjaluka kazao je da ovo udruženje pozdravlja usvajanje Protokola i da se Udruženje, koje ima 101 člana, u svom radu pridržava osnovnog principa zakonitosti i tranparentnosti u radu državnih organa.Nezavisne novine