SARAJEVO, Primjena pravilnika o uslovima i postupcima izdavanja licenci za obavljanje međunarodnog drumskog prevoza, za koji prevoznici kažu da će izazvati haos na graničnim prelazima, neće biti odgođena.
Izjavio je ovo Igor Pejić, pomoćnik ministra transporta i komunikacija BiH, nakon što su pojedina prevoznička udruženja od ovog ministarstva zatražila prolongiranje primjene pravilnika koji stupa na snagu 24. avgusta, a koji je izazvao nezadovoljstvo među prevoznicima, a zbog čega su u RS nedavno održani i protesti.
“Ne znam šta znači dalja kupovina vremena ako ni u nekom novom roku pojedini prevoznici ponovo ne podnesu zahtjev za dobijanje licenci. Ovaj problem pokušavamo riješiti šest godina, a neki još nisu predali zahtjeve”, kaže Pejić, podsjećajući da je Zakon o međunarodnom i međuentitetskom prevozu donesen 2002, a pravilnik koji iz njega proizlazi još 2005. godine.
Pejić kaže da će prijedlog prevoznika za prolongiranje primjene pravilnika proslijediti ministru Rudi Vidoviću, koji će donijeti konačnu odluku. Ministarstvo transporta i komunikacija BiH u maju ove godine je sačinilo nove izmjene pravilnika za izdavanje dozvola za međunarodni drumski prevoz, a kojim se predviđa prestanak važenja entitetskih licenci. Primjenom pravilnika važiće samo licence koje izdaje ovo ministarstvo.
Predstavnici Udruženja prevoznika u međunarodnom i međuentitetskom cestovnom prevozu putnika BiH kažu da nisu protiv uvođenja reda, ali smatraju da pojedini zahtjevi iz pravilnika donose probleme kompanijama.
Safudin Čengić, potpredsjednik ovog udruženja i direktor sarajevskog “Centrotransa”, kaže da certificiranje vozača ne postoji nigdje u Evropi.
“‘Centrotrans’ nije podnio zahtjev za licencu, ali ako Ministarstvo pristupi izmjenama pravilnika kako je ranije obećalo, dovešćemo sve vozače na licenciranje”, kaže Čengić.
Dodaje da u “Centrotransu” imaju vozače kojima je ostalo šest mjeseci do penzije, a da sada moraju plaćati 220 KM za njihovu edukaciju i 200 KM za ostale troškove certificiranja.
Za razliku od ovih stavova, Milan Gačić, predsjednik Udruženja “Međunarodni transport” Banjaluka, zalaže se za primjenu pravilnika, te se ograđuje od istupa pojedinaca i pojedinih pripadnika političkih partija, koji, kako kaže, opstruišu uvođenje reda i ravnopravnosti među prevoznicima na tržištu.
“Pravilnik ima manjkavosti, ali mi smo za poštovanje zakonitosti. Protiv smo toga da se nevladine, nepolitičke i neprofitne organizacije miješaju u politiku. To rade poslanici u parlamentu”, kaže Gačić i dodaje da je ministru Vidoviću predložio da organizuje javnu raspravu sa svim zainteresovanim učesnicima radi demistifikacije cijelog postupka sa licenciranjem.
Gačić kaže da nije tačno da se u Evropi ne traže certifikati, već je riječ o tome da dosad nisu traženi našim vozačima zbog toga što nije počela primjena pravilnika. Prema podacima Ministarstva transporta i komunikacija BiH, do sada je ukupno izdato oko 12.000 licenci, od čega za prevozničke kompanije 625, za vozila između 3.500 i 4.000, te oko 4.000 za vozače.
Odgađanje ili kolaps
Nataša Kostić, pomoćnica ministra saobraćaja i veza RS, kaže da će, ukoliko primjena pravilnika ne bude hitno odgođena, na graničnim prelazima doći do zastoja za putnička i teretna vozila.
“Doći ćemo u kolaps kada se 24. avgusta počne primjenjivati pravilnik”, kazala je Kostićeva i dodala da samo u RS ima 2.113 licenciranih prevoznika, a da je u cijeloj BiH oko 600 predalo zahtjev za državne licence ili je u proceduri njihovog dobijanja. Nezavisne novine