BEOGRAD, Hiljade turista iz Srbije već je krenulo na turističko hodočašće prema ljetovalištima, pa su i na putevima počele da se stvaraju gužve. Najopterećenija je Ibarska magistrala, koja je glavni putni pravac do Crne Gore, ali i Koridor 10 – dionica autoputa prema Nišu, kojim se kolone vozila kreću ka graničnim prelazima sa Makedonijom i Bugarskom.
Zorica Bilibajkić iz Automoto saveza Srbije (AMŠ) upozorava sve vozače da bi prije polaska trebalo da naprave detaljan plan puta i da se informišu da li eventualno negdje ima radova, zastoja, preusmjerenja saobraćaja ili većih gužvi na graničnim prelazima.
Bilibajkićeva za daje i nekoliko praktičnih savjeta:
-Na put je najbolje krenuti odmoran i ispavan, u ranim jutarnjim satima, a ne noću, kako mnogi vozači vole. Nikako ne treba biti budan i pakovati se do tri ujutro, a onda u četiri sjesti za volan. Vozači ne bi smjeli prije puta da piju alkohol, ni da uzimaju lijekove jer čak i „kafetin” može uticati na pad koncetracije. Ovo, naravno, ne važi za hronične bolesnike kod kojih je terapija obavezna. Preporučuje se odmor i mini šetnja na svakih 100 do 150 kilometara vožnje, unos što više tečnosti, najbolje obične vode ili voćnih sokova, laka hrana, voće, sendviči. Ako vozač osjeti da je pospan, obavezno je da zaustavljanje sa strane, ali ne na nekoliko minuta, već barem pola sata kako bi odspavao. Ako u automobilu imate klimu, podesite je tako da temperatura u unutrašnjosti bude samo četiri stepena niža od spoljašnje da ne biste dobili temperaturni šok po izlasku.
Obavezna dokumentacija
Po riječima Bilibajkićeve, prije polaska obavezno treba regulisati cjelokupnu dokumentaciju – zeleni karton, međunarodnu vozačku dozvolu i, ako je potrebno, ovlašćenje za upravljenje vozilom u inostranstvu.
-Zeleni karton je potreban za sve zemlje, osim za Crnu Goru sa kojom Srbija ima dogovor o uzajamnom priznavanju polisa, a dobija se u kući u kojoj je vozilo osigurano prilikom registracije. Plaća se 1.000 dinara i izdaje za pet minuta. Međunarodna vozačka dozvola obavezna je u Makedoniji, Grčkoj, Rumuniji, Bugarskoj… Nije potrebna u Sloveniji, Hrvatskoj i BiH i Crnoj Gori. Dobija se u svakoj ispostavi Automoto kluba, košta 2.000 dinara, izdaje se za 10 minuta i važi tri godine. To je, zapravo, prepis nacionalne vozačke dozvole i u nju se upisuju sve postojeće zabrane i ograničenja. Ovlašćenje za upravljenje vozilom u inostranstvu takođe se može se dobiti u svakom Automoto klubu. Vozač mora da dođe lično i ponese pasoš, a mora da se pojavi i vlasnik vozila sa ličnom kartom i saobraćajnom dozvolom. Druga solucija je donošenje ovlašćenja, prethodno ovjerenog u opštini ili sudu. Dokument se izdaje za 10 minuta u košta 1.500 dinara – kaže Bilibajkićeva.
Osim dokumentacije za vozilo, na ljetovanje je potrebno ponijeti i ličnu dokumentaciju. Pasoši za odrasle obavezni su u svim zemljama, osim u Crnoj Gori i BiH. Djeca moraju da ih imaju ako putuju u BiH, dok je za ulazak mlađe djece u Crnu Goru dovoljna zdravstvena knjižica ili izvod iz matične knjige rođenih, a za stariju djecu đačka knjižica ili drugi dokument sa fotografijom.
Paprene kazne
GRČKA
Nedozvoljeno parkiranje – 34,50 do 65,50 evra
Prekoračenje brzine do 20 km/h – 32,50 evra
Prekoračenje brzine preko 40 km/h – 155,50 evra
Nevezivanje pojaseva – 83 evra
Prolazak kroz crveno svjetlo 167 evra
Vožnja u alkoholisanom stanju:
od 0,5 do 0,8 promila -78evra
od 0,8 do 1,1 promila – 156 evra
više od 1,1 promila – 625 evra
CRNA GORA
Razgovaranje mobilnim telefonom – 20 evra
Nedozvoljeno parkiranje – 20 evra
Prekoračenje brzine do 30 km/h u naseljenom mjestu – 30 evra
Prekoračenje od 30 do 50 km/h van naseljenog mjesta 30 evra
MAKEDONIJA
Prekoračenje brzine u naseljenom mjestu do 10 km/h – 20 evra
Prekoračenje brzine u naseljenom mjestu od 10 do 30 km/h – 45 evra
Prekoračenje brzine van naseljenog mjesta do 10 km/h – 20 evra
Prekoračenje 30 km/h u naseljenom mjestu, odnosno prekoračenje 50 km/h van naseljenog mjesta – do 300 evra
Nevezivanje pojaseva – 20 evra
Razgovaranje mobilnim telefonom 45 evra
Vožnja u alkoholisanom stanju:
od o,5 do 0,9 promila – 250 evra
od 0,9 do 1,45 promila – 300 evra
od 1,45 do 1,99 350 evra
više od 2 promila- 400 evra
Prolazak kroz crveno svjetlo – 300 evra
Nedozvljeno parkiranje 45 evra
Na putevima svih zemalja u okruženju obavezna je identična oprema kao u Srbiji – reflektujući prsluk, sjedište za djecu do tri godine, prva pomoć, rezervne sijalice, sajla za vuču, trougao… Izuzeci su Grčka i Bugarska, gdje je obavezan i protivpožarni aparat koji mora da se drži u kabini vozila. Ako vozite na teči naftni gas, sistem mora imati atest . U suprotnom , policajci su veoma rigorozni – dešavalo se da vozilo preventivno uznutra i spolja isprskaju pejnom za gašenje požara i tako ga praktično isključe iz saobraćaja.
-Kolovozi do Grčke su dobri, uglavnom je riječ o autoputu ili širokim putevima. Ne očekujemo da će vozači imati većih problema, posebno ako idu do Krfa, gdje je napravljena nova, brza saobraćajnica s mnoštvom tunela i četiri trake. Preporučujem da se povede računa o brzini i drugim saobraćajnim propisima jer su kazne velike, neke čak i do nekoliko hiljada evra – skuplje i od ljetovanja. Ako napravite prekršaj i ne platite kaznu odmah, moraćete to da učinite na granici, po završetku odmora. Uskoro će se i policija Srbije povezati sa policijama u regionu, pa će kazna moći da se naplati i kad se vratite kući – tvrdi Bilibajkićeva.
Oprezno sa alkoholom
Po riječima Bilibajkićeve , obavezno je držanje upaljenog svjetla danju u svim okolnim državama. Najveća dozvoljena brzina u naseljenom mjestu je 50 km/h, na otvorenom putu 100 km/h, a na autoputu 130 km-h. Telefoniranje tokom vožnje je zabranjeno, a vezivanje pojaseva na prednjim i zadnjim sjedištima obavezno. Vozači moraju u automobilu da imaju makar jedan reflektujući prsluk, a poželjno je i nekoliko. Bilibajkićeva poseban oprez preporučuje prilikom uzimanja alkohola:
-Svugdje je zabranjeno da piju profesionalci i vozači mlađi od 24 godine. Dozvoljene količine za ostale vozače su 0,5 promila, a u BiH i manje – 0,3 promila. U Grčkoj je pravilo da vozači sa manje od dvije godine vozačkog staža uopšte ne smiju da piju.
Iako su pravila ponašanja uglavnom slična u svim zemljama u okruženju, u Crnoj Gori vozačima se nameću i dodatne obaveze. Na ulazu u zemlju plaća se ekološka taksa od 10 evra i dobija narandžasta naljepnica sa datumom izdavanja, koja se ljepi na šoferšajbu. Redukovan je i unos hrane i pića ovu zemlju. Dozvoljeno je unijeti jedan kilogram suvog voća ili povrća ili pečurki ili sireva ili kafe ili čaja ili začina, zatim jedan litar alkoholnog pića, dvije litre soka i pet litara flaširane vode, u originalnoj ambalaži.
Bilibajkićeva kaže da je posebno važno prije polaska na put pregledati automobil kod majstora koji ga inače servisira, kako bi uradio mini tehnički pregled. Važno je provjeriti kočnice, gume, uređaj za upravljanje.
-Vozači koji su vješti da i sami nešto poprave trebalo bi da ponesu sitnije rezervne djelove, kao i kablove za paljenje. Ako je, pak, kvar neotkloniv, savjetujemo vozače, članove AMS, da pozovu 987 sa pozivnim brojem za Srbju, a ostalo je naš posao. Utvrdićemo gdje se nalazite i kontaktirati najbližu bazu u zemlji ili automotosavez države u kojoj se nalazite kako biste dobili pomoć na putu, šlepovanje do radionice ili prevoz havarisanog vozila do kuće. Naši članovi, pored ovih osnovnih usluga, dobiće i popuste u hotelima, restoranima, prilikom poseta muzejima, galerijama, istorijskim mestima i zabavnim parkovima – zaključuje Bilibajkićeva. S media