MOSKVA, Ruski bogataši ne nadmeću se samo na zemlji, već i na nebu. Iako je ekonomska kriza uzdrmala njihove kompanije, rijetki su oni kojima je palo na pamet da prodaju avione ili jahte. Prema analizi moskovskog nedjeljnika “Finans”, danas u Rusiji oko 500 ljudi ima svoje avione VIP klase.
Godinama najbogatiji građanin Rusije Roman Abramovič, vlasnik FK Čelzi, ima najveći i najskuplji avion – “Boing 767-300”, koji košta oko sto miliona dolara. Taj prekookeanski širokotrupni avion sa najsavremenijom opremom ne zaostaje za letjelicom američkog predsjednika Obame. Da podsjetimo, Abramovič ima i jednu od najskupljih jahti na svijetu.
Ruski bogataši najčešće kupuju avione “galfstrim”. Abramoviča po skupoći aviona prati Sulejman Kerimov, vlasnik kompanije “Nafta Moskva”, član Savjeta federacije, i prvi čovjek banke Ruski standard Rustam Tariko imaju biznis varijantu “boinga 737”, vrijednu oko 52 miliona dolara.
Na trećem mjestu je David Jakobašvili, suvlasnik proizvođača sokova i mliječnih proizvoda “Vim Bil Dan”, koji leti u “galfstrimu” od 35 miliona dolara, ali njegova kompanija ima i drugi “galfstrim”, koji košta 55 miliona dolara – baš kao i avion istog tipa bivšeg vlasnika kompanije “Sibir enerdži” Šalve Čigirinskog.
Predsjednik “Oneskim grupe” Mihail Prohorov, koji se u Evropi proslavio po svojim skupim zabavama u francuskom mondenskom zimovalištu Kuršavel, vozi se u “galfstrimu” vrijednom 45 miliona dolara – kao i Oleg Deripaska, do krize najbogatiji čovjek u Rusiji.
Andrej Skoč, suvlasnik “Metalinvesta” i poslanik vlasnik je “erbasa 319” skupljeg od 50 miliona dolara. Mihail Fridman, suvlasnik i predsjednik savjeta “Alfa grupe”, ima “bombardije global ekspres” koji košta 48 miliona dolara.
Najmanje dvojica biznismena lete nešto jeftinijim “falkonima”: bankar iz Sankt Peterburga a sada vlasnik “Industrijske ujedinjene korporacije” Sergej Pugačov i predsjednik i suvlasnik “Lukojla” Vagit Alekperov.
Aleksej Mordašov, direktor i najveći akcionar “Sjeverostalja” putuje “čelendžerom 604” koji košta 28 miliona dolara. Glavni akcionar “AFK sistema” Vladimir Jeftušenkov leti na “embraeru 135” od 25 miliona dolara.
Mnogi ruski milijarderi, među njima i Oleg Deripaska, u vrijeme najžešće krize tražili su i dobijali pomoć države, jer su se vlasti plašile socijalnog bunta zaposlenih u velikim metalurškim kombinatima, koji su zbog naglog pada cijena metala bili u teškoj situaciji.
I u drugim zemljama bogati i uspješni biznismeni voze se privatnim avionima. Obične građane Rusije, koji jedva sastavljaju kraj sa krajem, iritira saznanje da su bogataši došli do imovine u vrijeme vladavine Borisa Jeljcina, kada su “spretni” za malo para, različitim mahinacijama, došli do velikih državnih preduzeća, koja su za vrijeme SSSR-a pravile generacije onih koji su vjerovali u socijalizam. Novosti