BEOGRAD, Promet u trgovinama opada od početka godine, podaci govore da se manje pazari čak i hrana, ali ako za hljeb, mlijeko, meso… možda nemamo dovoljno – za volan se “uvijek nađe”, čak i u ovim kriznim vremenima. Podaci pokazuju da je u Srbiji za prva četiri mjeseca prodato za trećinu, tačnije 32 odsto, više automobila nego u istom periodu lani.
Prodaja automobila je odlično išla uprkos: padu plata (koje su inače najmanje u regionu), sve većem broju nezaposlenih (od početka godine oko 35.000 zaposlenih dobilo je otkaz po procjeni Sindikata Srbije), stalnom rastu vrijednosti evra (što mjesečne rate za kredit diže do nebesa), paprenim cijenama benzina i dizela (naše motorno gorivo je među najskupljim u Evropi)…
Da smo “mimo svijeta” vidjelo se već u januaru, kada je prodaja novih vozila u Srbiji, jedinoj zemlji u regionu i među rijetkim u Evropi, doživjela uspon. Za prodavce vozila i februar je bio berićetan. U Beogradu je, takođe, bio organizovan i “BG kar šou” (kod nas se “pravi” međunarodni sajam automobila održava svake dvije godine), koji je imao veliku posjećenost i, ono što je naročito obradovalo uvoznike automobila, izuzetnu prodaju četvorotočkaša za naše uslove!
Tako je svođenje računica u martu pokazalo da je čak 4.980 naših sugrađana pazarilo nove automobile (čak 2.000 više nego u martu 2009.). U strukturi prodaje je i djelimično objašnjenje ove pojave. Fabrika automobila “Fijat” u Kragujevcu je prodala 4.731 “punta”. Naravno, to je rezultat i programa vlade Srbije “staro za novo” i subvencionisanih kredita koji su ponuđeni građanima. Ali, valja imati na umu i podatak da je na “BG kar šou” više od dvije trećine prodatih vozila kupljeno za keš. I prvo su “planuli” najskuplji modeli.
Uvoznici automobila u Srbiji na razne načine pokušavaju da privuku kupce. Odriču se dijela marži, a pojedini modeli, koje zamjenjuju nova ili restilizovana vozila, prodaju se po nižim čak i fabričkim cijenama. Vozila stižu sa boljim paketima opreme, po istoj cijeni, odobravaju se duži garantni rokovi. U saradnji sa lizing kućama kupci se mame povoljnijim finansijskim aranžmanima. Sve to daje rezultate.
Ipak, nema uvoznika četvorotočkaša koji na budućnost ne gleda sa zebnjom.
– Ja nisam preveliki optimist što se tiče prodaje u narednom periodu s obzirom na celokupnu situaciju na tržištu – kaže Milenko Kozarev, brend menadžer “Subarua” za Srbiju.
Ali, direktorka kiparskog uvoznika “Subarua” za Evropu “Nikos S Katamisa” Olivija Katamis jeste. Ona tvrdi da treba samo da preguramo ovu godinu, a poslije će biti sve mnogo lakše! A, prodavci automobila u Srbiji će je, izgleda, pregurati bar ako je suditi po dosadašnjoj prodaji koja raste nasuprot svih očekivanja.
Šumadinci dali gas
Kompanija “Fijat Automobili Srbija” (FAS) proizvela je u prva četiri ovgodišnja mjeseca 7.821 vozilo, dok je u prvom kvartalu prodala 4.731 automobil, izjavio je nedavno Tanjugu portparol fabrike iz Kragujevca Đuzepe Zakarija.
Ukoliko bi se i u preostalom dijelu godine održao tempo proizvodnje zabilježen u periodu januar – april, FAS bi 2010. okončao sa produkcijom od 23.618 vozila. FAS je lani u kragujevačkim pogonima proizveo, prema riječima Zakarije, 16.337 automobila marke “punto klasik”, a tokom minule godine je prodato 15.621 vozilo.
Evropa vozi minus
Prodaja na evropskom tržištu kola smanjena je 7,4 odsto u aprilu, na 1,134 miliona novih automobila registrovanih u članicama Evropske unije . U martu je u EU prodato 1,54 miliona automobila.
Registracija putničkih vozila u evrozoni (ne računajući Kipar i Maltu) u aprilu je smanjena 10,2 odsto u odnosu na isti mjesec prethodne godine. U 15 zemalja EU, uključujući Švedsku, Britaniju i Dansku, ali bez Slovačke i Slovenije, zabilježen je pad prodaje od 6,5 odsto na godišnjem nivou. Njemačka, u kojoj su subvencije prestale u septembru minule godine, zabilježila je najveće smanjenje prodaje kola – čak 31,7 procenata. Novosti