BEOGRAD, “Telekom Srbija” neće biti prodat po svaku cijenu i ne bilo kome, najnovija je poruka koju je premijer Cvetković poslao javnosti.
Država ni Galeniku nije htjela da proda po svaku cijenu, pa zašto bi to uradila sa najprofitabilnijim preduzećem, pitaju se stručnjaci.
“Telekom Srbija” je kompanija koja je prošle godine imala profit od oko 160 miliona evra koji je bio za čak 200 odsto veći nego 2008. godine i to je najbolji rezultat od osnivanja.
Premijer Mirko Cvetković rekao je da ponuda za kupovinu Telekoma mora da bude adekvatna – i po cijeni, i po kvalitetu ponuđača i dodao da ćemo prodati Telekom ukoliko ova dva uslova budu zadovoljena. “Ova kompanija nema mogućnost da ostane u državnim rukama, a da bude efikasna”, rekao je Cvetković.
Prema njegovom mišljenju, ovo su posljednji trenuci kada mora da se promijeni vlasnička struktura u toj kompaniji, kako bi ona, u vremenu koje slijedi, mogla da se nosi sa konkurencijom.
Inače, sada je na potezu Ministarstvo finansija, odnosno komisija za sprovođenje prodaje, koja ove sedmice treba da odluči da li će prihvatiti da „Sitigrup” bude privatizacioni savjetnik ili će uvažiti argumente da su oni u sukobu interesa jer su već broker potencijalnog kupca kompanije Dojče Telekom.
Konsultant za strana ulaganja Mahmud Bušatlija kaže da je besmisleno prodavati Telekom. Jer, samo profit mobilne telefonije su, kaže, sigurno 200 miliona evra. Rashodi su na fiksnoj telefoniji, a iskazuju se zajedno zbog konsolidovanog bilansa.
“Mi prodajemo da bi začepili rupu, a odričemo se sigurnih prihoda. Taj iznos može da se nadomesti iz kredita. Ovde je stvoreno uverenje da je sretna samo ona država koja nema imovinu, pa najveći pojedinačni akcionar u SAD je država, nema velikog sektora u kome nema akcije”, smatra ovaj konsultant.
Po njegovim riječima mi ne možemo da problem nedostatka novca riješimo emitovanjem dugoročnih obveznica iz prostog razloga jer za vraćanja treba imati dugoročan plan.
Kovačević: Telekom treba prodati
Milan Kovačević koji je takođe stručnjak za strana ulaganja kaže da država mora da privuče privatne pare u infrastrukturu.
Visok profit Telekoma u prošloj godini za Milana Kovačevića nije nikakav argument da ovu „zlatnu koku” ne treba prodati, već da je treba prodati. I za privatizaciju Telekoma, kaže, važe svi argumenti kao i u prilog drugim privatizacijama da ona donosi bolje upravljanje, bolje usluge građanima i nadasve konkurenciju. Uslov je, kaže, da se uvede sistem koji bi omogućio konkurenciju, a ne da se monopol koji Telekom ima, ili elementi monopola daju privatnom vlasniku.
“Zaboravlja se da je ovoliki profit te kompanije nastao baš zbog toga što je povlašćena. Oni, na primer, nisu platili za licencu mobilne telefonije. Sem toga postavlja se pitanje da li je nama važan profit koji kompanija donosi državi ili da građani imaju bolju uslugu”, kaže ovaj konsultant.
Kovačević, inače, smatra da se kod nas privatizacija sprovodi na najgori mogući način, a to se potvrđuje i na primeru Telekoma. Država nudi na prodaju kapital koji nema, jer je vlasnik PTT-a, ne zna se kako se i da li uopšte dijeli kablovska infrastruktura, ne saopštavaju koliko akcija pripada zaposlenima i građanima.
“Sve je ovo trebalo pripremiti pa tek onda pripremiti model prodaje. Sada se traži privatizacioni savetnik, a već mu se sugeriše da se prodaje 40 odsto. A možda će on da kaže neki drugi udeo, ili da se ne prodaje uopšte. Meni se čini da se prodaja namešta za Dojče Telekom koji je već indirektno suvlasnik preko grčkog OTE-a koji ima 20 odsto. Sem toga, provizija koja je tenderom propisana da ne može biti veća od 0,2 odsto je ne samo mala već, u najmanju ruku, čudno sročena. Ako postoji toliko ograničenje čemu onda javna ponuda. Mogli su u prvom krugu da traže kvalifikovane ponuđače, a u drugom najpovoljniju ponudu. Ovako kako je provizija sada odmerena ukazuje da je ponuđač dobija s obe strane”, kaže Kovačević dodajući da je praksa da se ugovaraju dvije provizije- jedna bez obzira na ishod transakcije, a druga, veća kada se posao realizuje. Politika