SARAJEVO, Institucije BiH mogle su napraviti uštedu do 1,2 miliona KM samo na nabavci kompjuterske opreme tokom 2008. godine, ali nisu smanjili ove troškove jer ne koriste dobru praksu i nemaju jedinstvene propise koji regulišu ovo oblast.
Navedeno je ovo u izvještaju Kancelarije za reviziju poslovanja institucija BiH, koja je juče objavila reviziju učinka o nabavci računarske opreme u bh. institucijama.
Prema podacima iz revizorskog izvještaja, vidljivo je da su potpuno neujednačene cijene nabavke opreme pa su čak iste institucije nabavljale laptope po cijeni od 1.300 do 4.300 KM. Mrežni štampači plaćani su i do 5.300 KM, a cijene desktopa bile su od 900 KM do 3.000 KM.
“Pažljivim pregledom provedenih postupaka se može vidjeti da je dvije trećine desktopa kupljeno dobrim i srednjim praksama, i to otvorenim postupkom (658 komada) i jednim konkurentskim zahtjevom s objavom (22 komada). Na manje impresivnu prosječnu cijenu u otvorenoj proceduri utiče visoki udio tehnički naprednih desktopa. Preostala količina (303 komada) spada u kategoriju loše prakse i skupih nabavki. Indeksi njihovih cijena su značajno viši u odnosu na tehničke karakteristike”, piše u revizorskom izvještaju.
Revizori navode da oko tri četvrtine analiziranih nabavki nema dobro izbalansiran odnos tehničkih performansi i cijene, pa su nabavke izvršene po relativno visokim cijenama i često uz slabije tehničke karakteristike.
“Moguće su značajne uštede sredstava. U zavisnosti od vrste računarske opreme moguće su uštede od 10 odsto, kod desktopa i laptopa, pa do 72 odsto kod A3 kopir-aparata i samostalnih CB štampača”, primijetili su revizori.
Prema preporukama revizora, moguće je napraviti višemilionske uštede do 2014. godine ako bi se izbjegle dosadašnje greške.
Kao pozitivan pomak u pokušaju da se uštedi kod nabavki revizori navode to što je Savjet ministara BiH formirao posebnu komisiju koja treba da radi na zajedničkim nabavkama, ali ona nije u potpunosti zaživjela.
“Članovi ove komisije su Uredu za reviziju istakli da je kašnjenje u njihovom radu bilo uzrokovano kasnim imenovanjima i zamjenama već imenovanih članova. Komunikacija s institucijama je također imala svoj udio. Zbog ovoga Komisija je bila ‘prinuđena da razvije tendersku dokumentaciju sa tehničkim specifikacijama’ na osnovu različitih nestandardiziranih zahtjeva za robama i uslugama dobivenim od institucija”, piše u revizorskom izvještaju.
Revizori su primijetili da komisije koje se imenuju za provođenje procedura javnih nabavki u zavisnosti od institucije imaju različite kompetencije i nisu garancija profesionalnim javnim nabavkama.
Državna revizija podsjeća da se javne nabavke provode da bi se spriječila korupcija, te da bi se napravile uštede, ali i ostvario kvalitet nabavljene robe i usluga.
Da bi se uštede ostvarile revizori su preporičili da se uspostavi efikasna funkcija javnih nabavki za bh. institucije koja bi institucionalno bila smještena u Ministarstvo finansija i trezora BiH.
“Mandat ove funkcije bio bi da se pripremaju i potpisuju okvirni sporazumi u različitim oblastima javnih nabavki, počevši od uredske opreme, pa nadalje”, pišu revizori i dodaju da je neophodno ojačati ulogu Agencije za javne nabavke BiH. Nezavisne novine