BEOGRAD, Vlada Srbije ne odustaje od ideje da preuzme dugove “Jat ervejza” i da formira novo preduzeće bez dugova, a koje bi pružalo usluge kao i “Jat”.
Nova kompanija trebalo bi da preuzme radnike i tržište “Jat ervejza”. Stručnjaci smatraju da je ovo samo još jedna od brojnih opcija s kojima se špekuliše, te da je prvo potrebno pronaći strateškog partnera za “Jat”.
Ideju o preuzimanju dugova domaće avio-kompanije još jednom je ponovio premijer Mirko Cvetković, koji je naveo da Vlada intenzivno radi na prodaji “Jata”, te da je već pripremila strategiju za to preduzeće. Nakon praznika očekuje se njeno usvajanje. Plan je da dugovi ostanu na starom preduzeću i da se namiruju prodajom imovine. Cvetković je još ranije izjavljivao da je država spremna da preuzme dugove nacionalne avio-kompanije kako bi ona bila atraktivnija za potencijalne investitore.
Generalni direktor “Jat ervejza” Srđan Radovanović rekao je nedavno da država ne mora da preuzme dugove ove kompanije, osim ako to ne traži strateški partner. Jedini potencijalni strateški partner za “Jat” je zasad “Turkiš erlajnz”, a kako saznajemo, oni u nedavnim razgovorima u Beogradu nisu zahtjevali tako nešto. Dragan Kostić, konsultant za poslovne rizike i krize, kaže da je u pitanju jedan od modela koji može da se primeni u slučaju “Jata”.
– Ipak, važno je odrediti dinamiku kojom će biti preuzeti dugovi i kada će biti prodaja. Sa druge strane, možda je prodaja firme u postojećem stanju teško izvodljiva, pošto potencijalnim kupcima to nije odgovaralo. I na druge kompanije utiče kriza, pa je verovatno zbog toga i manja zainteresovanost. Ipak, ako bi kompanija u ovakvom stanju bila prodata, potrebne su čvrste garancije da će biti ulaganja u flotu – ističe Kostić.
Nacionalna avio-kompanija prošlu godinu završila je zvanično sa dugom od 25 miliona evra. “Jat” u floti trenutno ima 15 aviona, od kojih je devet u saobraćaju. U ljeto 2008. godine Vlada je pokušala da za 51 milion evra proda 51 odsto vlasništva “Jata”. Tender je propao jer se niko nije javio. Blic