BEOGRAD, Srpska preduzeća će sasvim sigurno učestvovati u ponovljenom tenderu za kupovinu dijela Luke Bar, kaže ministar za infrastrukturu Srbije Milutin Mrkonjić.
“I dalje smatram da bi to bilo dobro za srpska preduzeća i ubeđen sam da ćemo neku formu naći u ponovljenom tenderu, videćemo kako”, rekao je Mrkonjić. On je izjavio da je bilo očekivano da se niko ne prijavi na javni konkurs za privatizaciju Luke Bar, ocjenjujući da je objavljivanje tog tendera “bilo ishitreno”.
“Insistirao sam da se ranije počnu dogovori oko toga kako da uđemo u Luku Bar, ali su oni (Vlada Crne Gore) bili nestrpljivi”, rekao je Mrkonjić i dodao da je Crna Gora isto postupila i sa tenderom za autoput Bar-Boljare, za koji, takođe, još nije nađen partner.
Mrkonjić je ranije rekao da je učešće na tenderu za privatizaciju dijela Luke Bar u interesu Srbije, zbog izlaska privrede na Jadransko more. On je naveo da Srbija i dalje ima prioritet kao kupac prilikom buduće prodaje crnogorske Luke Bar.
“Saobraćaj ne trpi nikakve političke granice niti politička prepucavanja, naši biznismeni se pripremaju za učešće prilikom prodaje Luke Bar, a za kupovinu se interesuju i Italijani, Portugalci itd, ali ne bih da otvaram karte i duvam vetar u ledja našim partnerima koji prodaju Luku Bar”, rekao je tada Mrkonjić.
“Najbliži izlaz na more za Srbiju je Crna Gora u kojoj su me kritikovali zbog političkih apsiracija …, umesto da me hvale što im ‘duvam vetar u leđa’, kako bi neko uzeo tu luku jer kandidata nema mnogo”, kazao je nedavno Mrkonjić objašnjavajući značaj ulaganja u tu luku
Ministar je rekao da Srbija ima i politički interes da izađe na more. “Srbija ima politički interes da izađe na more, ali tvrdim da je u osnovi te ideje ekonomski interes Srbije”, kazao je Mrkonjić.
Stručnjaci, povodom namjere Vlade Srbije da osnuje preduzeće za kupovinu dijela Luke Bar, ocjenjuju da se radi o politici jer, ekonomski, Luka je preskupa i ima višak zaposlenih. Tako je stručnjak za investicije Mahmut Bušatlija za Dojče vele ranije rekao da “nije sporan strategijski interes Srbije da ima izlazak na more, ali da nije dobro ocjenjena situacija u Luci Bar i vrijednost investicije”.
Privođenje Luke Bar namjeni i rekonstrukcija pruge, prema mišljenju stručnjaka, ne može iznositi samo 350 miliona evra, kao što tvrdi srpski ministar infrastrukture Milutin Mrkonjić. Sama rekonstrukcija pruge Beograd-Bar, u skladu sa evropskim standardima koji bi obezbjedili brzinu kretanja vozova od 90 kilometara na sat, koštala bi najmanje dvije milijarde evra.
Nema interesovanja za “Kontejnerske terminale”
Inače, na tenderu za privatizaciju dijela Luke Bar niko nije pokazao interesovanje za kupovinu lučke celine “Kontejnerski terminal i generalni tereti” iako je ranije bilo najavljeno da su tendersku dokumentaciju otkupile neke firme iz Libana i Ujedinjenih Arapskih Emirata, kao i jedna kompanija koju je osnovala Vlada Srbije.
Iz crnogorskog ministarstva saobraćaja, pomorstva i telekomunikacija saopšteno je i da su ponude za kupovinu celine “Pomorski poslovi” dostavile barska kompanija Nimont i firma Interlog iz Italije.
Za “Obezbjeđenje i protivpožarnu zaštitu” interesovanje su pokazali nikšićka firma Guardian i kompanija ICTS iz Grčke, dok je jedina ponuda za kupovinu Montekarga stigla iz Rumunije, od firme Grampet.
Javni konkurs za prodaju dijela Luke Bar, koja je ranije podjeljena na nekoliko preduzeća, objavljen je u oktobru 2009. godine. Prvobitni rok za ponude bio je 1. februar, ali je produžen do kraja marta, pošto je to tražila jedna od kompanija koja je ranije otkupila tendersku dokumentaciju. B92, Tanjug