Close Menu
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Hoće li BiH kupovati ruski gas iz treće ruke

    22. Oktobra 2025. — 14:57

    Novi porez u RS: Udar na sivu ekonomiju ili na investitore?

    15. Septembra 2025. — 15:41

    Reciklaža baterija kao biznis budućnosti

    10. Augusta 2025. — 15:00

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Skandal: Bivši načelnik Dubice prodavao ERS-u ukradenu struju

    11. Decembra 2025. — 11:59

    Ekskluzivno: Gordan Pavlović kupio Fabriku duvana Banjaluka

    26. Novembra 2025. — 16:54

    Ekskluzivno: Vlada Srpske nudi Serdarovu 242 miliona KM

    22. Augusta 2025. — 16:22

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Kazne za zloupotrebu ličnih podataka u BiH do 40 miliona KM (VIDEO)

    3. Novembra 2025. — 13:29

    Srpska vraća Rufiju 41 milion KM za zemljište na Jahorini

    30. Oktobra 2025. — 18:20

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Lutrija RS koriguje planove nakon slabih rezultata i manje dividende

    16. Decembra 2025. — 15:45

    Niti Odbora za proslavu, niti nakita u Banjaluci povodom 9. januara

    16. Decembra 2025. — 15:14

    Ministri na aktuelnom času pričali o svemu osim o pitanjima poslanika

    16. Decembra 2025. — 14:50

    Račić: U javnim preduzećima višak 5.000 radnika

    16. Decembra 2025. — 14:09
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    Neizvjesna budućnost NIS-a

    15. Decembra 2025. — 10:15

    U iščekivanju 15. januara, rješenje za NIS bez kazni SAD – ni na vidiku

    14. Decembra 2025. — 13:30

    Izvoz nafte iz Venecuele naglo opao nakon američke zaplijene tankera

    13. Decembra 2025. — 17:02

    Evropska autoindustrija se nada ukidanju zabrane dizelaša i benzinaca

    10. Decembra 2025. — 13:35

    Na Banjalučkoj berzi promet veći od miliona maraka

    16. Decembra 2025. — 16:30

    Vlada se na berzi zadužila 66 miliona KM, iduće sedmice planira još 20

    15. Decembra 2025. — 15:16

    Trebinje: Usvojena odluka o zaduženju od osam miliona KM

    15. Decembra 2025. — 13:40

    U oktobru depoziti 36,58 milijardi KM

    14. Decembra 2025. — 11:57

    Na Banjalučkoj berzi promet veći od miliona maraka

    16. Decembra 2025. — 16:30

    Vlada se na berzi zadužila 66 miliona KM, iduće sedmice planira još 20

    15. Decembra 2025. — 15:16

    Akcije “Potkozarja” prodate za 4,2 miliona KM

    3. Decembra 2025. — 12:34

    Na dobošu akcije u 53 preduzeća iz Srpske

    30. Novembra 2025. — 08:02

    Pojeftinilo gorivo u Republici Srpskoj

    15. Decembra 2025. — 14:23

    Prosječna plata ne pokriva ni pola potrošačke korpe

    15. Decembra 2025. — 12:11

    Hoće li kafa pojeftiniti

    10. Decembra 2025. — 10:05

    Srdić: Građani nasjeli na marketinške trikove trgovaca

    6. Decembra 2025. — 14:31

    Koliko turističkih vaučera je iskorišteno u Republici Srpskoj, kad nas očekuju novi

    15. Decembra 2025. — 08:58

    Šulić: Očekuje se rekordna zimska sezona

    12. Decembra 2025. — 08:36

    Wizz Air otvara bazu u Tuzli, ali bez najvažnije linije – iako je za nju dobio novac

    11. Decembra 2025. — 07:39

    Banjaluku za 10 mjeseci posjetilo skoro 110.000 turista

    9. Decembra 2025. — 12:08

    Neizvjesna budućnost NIS-a

    15. Decembra 2025. — 10:15

    Gorivo pojeftinjuje, a cijene proizvoda samo rastu

    15. Decembra 2025. — 08:01

    U iščekivanju 15. januara, rješenje za NIS bez kazni SAD – ni na vidiku

    14. Decembra 2025. — 13:30

    Izvoz nafte iz Venecuele naglo opao nakon američke zaplijene tankera

    13. Decembra 2025. — 17:02
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    Mask “težak” 677 milijardi dolara

    16. Decembra 2025. — 09:06

    ChatGPT godišnje troši više struje nego cijela Slovenija

    15. Decembra 2025. — 16:03

    Počinje proizvodnja prvog pravog letećeg automobila

    13. Decembra 2025. — 13:10

    Ko se nalazi na vrhu globalne piramide bogatstva od 470 biliona dolara?

    12. Decembra 2025. — 09:11

    EU uvodi nova pravila za prodaju polovnih automobila

    16. Decembra 2025. — 15:57

    Ovo su prosječne godišnje plate u evropskim zemljama

    16. Decembra 2025. — 11:24

    SAD odbile ponudu banke „Ikstelus“ za kupovinu „Lukoilove“ imovine

    16. Decembra 2025. — 08:16

    Profit avio-kompanija rekordan

    14. Decembra 2025. — 15:16
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » Moguće manje akcize na gorivo

Moguće manje akcize na gorivo

capital.bacapital.ba25. Marta 2010. — 11:04Nema komentara5 minuta čitanja

BEOGRAD, Ministarstvo rudarstva i energetike razmotriće s ministarstvima trgovine i finansija najbezbolniji način za eventualno smanjenje akcize u cijeni goriva.

“Razgovaraćemo i s NIS-om i sa privatnim trgovcima. NIS snižavanjem svojih cena goriva pokušava da poveća promet na pumpama. Moraće, međutim, da se nađe rešenje kako da se stimulišu i ostali prometnici na tržištu i da se njima omogući sniženje maloprodajne cene na pumpama”, kaže Petar Škundrić ministar energetike.

On napominje i da je ranije bilo razgovora o izmjeni Uredbe o formiranju cijena tako da umjesto sadašnjeg načina obračuna koji uzima u obzir cijena sirove nafte na svjetskom tržištu i kurs dolara primjeni usklađivanje sa cijenom derivata na Mediteranu.

“Međutim, ova druga mogućnost predočena trgovcima oni su se listom složili da je bolje da ostane sve po starom i da se cena goriva usklađuje sa cenom sirove nafte. Kako god bilo, činjenica je da nema apsolutnog monopola NIS-a, jer se u Srbiju slobodno uvozi 60 odsto derivata. Uvoz evrodizela i TNG obezbeđuje prometnicima duplo veću maržu od propisane tako da se zarada kreće oko 9,5 dinara po prodatom litru goriva”, kaže Škrundrić.

Privatnici prate NIS koji forsira niže cijene

Inače, iako su nadležna ministarstva još u petak odobrila maksimalno povećanje cijena goriva za 4,11 dinara po litru tek juče su Naftna industrija Srbije i Lukoil odlučili da podignu maloprodajne cijene.

Privatni prometnici tvrde da NIS svojom cjenovnom politikom stvara nelojalnu konkurenciju koja može da ih dovede do propasti jer su prinuđeni da gorivo nabavljaju iz rafinerija te kompanije koja nije smanjila velenabavne cijene.

Međutim, činjenica da su mogli da drže cijene na nivou nižem od maksimalno propisanog stvara spekulacije da je zarada privatnih prometnika još uvek zadovoljavajuća. Takođe, postavlja se pitanje i da li su prije privatizacije NIS, kada je i državi bilo u interesu da prodaje gorivo po najvišim mogućim cijenama, pumpadžije bile u nekoj vrsti dogovora da drže maksimalne cijene naftnih derivata iako su postojali uslovi da budu niže.

Dijana Marković – Bajalović, predsjednica Komisije za zaštitu konkurencije, kaže da ne isključuje mogućnost da su se u ranijim slučajevima privatni prometnici derivata dogovarali da drže maksimalno dozvoljene cijene, ali da ipak vjeruje da su se rukovodili drugim kriterijumom.

“Moje mišljenje je da su prometnici naftnim derivatima jednostavno sledili cenovnu politiku NIS-a. U vreme kada NIS nije snižavao cene goriva to nisu činili ni ostali prometnici, a sada kada NIS to čini privatnici „prate“ tu kompaniju. Praćenje cenove politike koju sprovodi lider na tržištu je uobičajena stvar, a lider na tržištu naftnih derivata je NIS”, objašnjava naša sagovornica.

Goran Nikolić, urednik internet portala Ekonomija.org, ističe da su prometnici naftnim derivatima i ranije mogli da drže niže cijene naftnih derivata, ali da nisu imali razloga da ih smanjuju u odnosu na maksimalno propisane.

“U međuvremenu je došlo do pada prometa goriva zbog ekonomske krize. Zbog toga su se kompanije poput NIS-a odlučile na snižavanje cena u odnosu na maksimalno dozvoljene. Snižavanje cena prometnicima naftnim derivatima omogućava da prežive u uslovima ekonomske krize poslujući sa manjom dobiti ili čak sa nulom. Niže cene imaju za cilj da spreče pad prometa goriva”, naglašava Nikolić.

Bivši savjetnik za energetiku u Vladi Srbije Zorana Mihajlović – Milanović pak smatra da NIS koristi monopolski položaj i da su primjedbe privatnih prometnika opravdane.

“U ovom trenutku privatni prometnici uspevaju da prežive i pored nelojalne konkurencije NIS-a samo zahvaljujući tome što su cene goriva u Srbiji enormno visoke. Na duže staze to je neodrživo i ako NIS nastavi sa ovakvom cenovnom politikom privatni prometnici naftnim derivatima mogu biti uništeni. Dok god postoji Uredba o zabrani uvoza naftnih derivata postojaće i monopol. Tek kada Uredba prestane da važi stvoriće se tržišna utakmica jer će prometnici moći da uvoze naftne derivate iz inostranstva. U tim uslovima će opstati oni koji najbolje posluju i koji mogu da ponude najbolju cenu. Zasad takvi kriterijumi u uslovima monopola kakav postoji u Srbiji nisu adekvatni”, kaže Mihajlović-Milanović.

Gorivo papreno a lošeg kvaliteta
Naši derivati iako zadovoljavaju domaće standarde, rijetko koji bi, osim evrodizela, mogli da pređe granicu zemlje.

Gorivo proizvedeno u našim rafinerijama ima više olova od evropskog. Naš dozvoljni maksimum je 13 miligrama po litru, što je 2,5 puta više od evropskog limita od pet miligrama.

I dozvoljeni nivo sumpora od 650 miligrama po litru benzina kod nas je daleko veći u odnosu na EU gde je maksimum 50 miligrama. U analizama našeg goriva, srećom, nivo sumpora je ispod dozvoljene granice, ali je šest do sedam puta veći nego u benzinu u Evropskoj uniji.

“Propisi za kvalitet derivata kod nas su defnisani i prilagođeni uslovima proizvodnje u domaćim rafinerijama, dok su za evrodizel uvedeni evropski pravilnici”, kaže Ljubinko Savić, savjetnik u Udruženju za energetiku Privredne komore Srbije.

Srbija je i jedna od rijetkih zemalja gdje se proizvodi olovni motorni benzin, ali u NIS najavljuju da će do kraja godine obustaviti proizvodnju ove vrste goriva. Kod nas se proizvodi i dizel D2 koji ima najviše sumpora. Jedina svjetla tačka je evrodizel koji se od prošle godine pravi u NIS, a veliki dio se i dalje uvozi. U NIS bi ove godine trebalo da se proizvede 260.000 tona evrodizela po evropskim normama i to je dva puta više u odnosu na prošlu godinu. Politika/ Danas

Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članakNema amnestije za kršenja zakona
Sljedeći članak Ne treba očekivati spektakularnu renesansu privrede

Povezani članci

TRŽIŠTE KAPITALA 01 minuta čitanja

Na Banjalučkoj berzi promet veći od miliona maraka

Svijet 02 minute čitanja

EU uvodi nova pravila za prodaju polovnih automobila

Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
Capital teme

Lutrija RS koriguje planove nakon slabih rezultata i manje dividende

16. Decembra 2025. — 15:4502 minute čitanja

BANJALUKA – Od ambicioznog plana Lutrije Republike Srpske da ovu godinu završi u plusu od 4,64 miliona maraka neće biti ništa

Niti Odbora za proslavu, niti nakita u Banjaluci povodom 9. januara

16. Decembra 2025. — 15:14

Ministri na aktuelnom času pričali o svemu osim o pitanjima poslanika

16. Decembra 2025. — 14:50

Račić: U javnim preduzećima višak 5.000 radnika

16. Decembra 2025. — 14:09

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH, Journalism Trust Inicijative i Reporters Shields Network.

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.