BEOGRAD , Uprava Naftne industrije Srbije želi da produži povlašćeni status na tržištu naftnih derivata u Srbiji za dodatnih godinu dana, do kraja 2011, nezvanično saznaje Press. Ukoliko to država odobri, NIS bi mogao da zaradi dodatnih 40 miliona evra, tvrde domaći naftaši!
Trgovci gorivom kažu da će po otvaranju tržišta naftnih derivata cijena benzina u Srbiji drastično pasti, a kada bi se to danas dogodilo, litar goriva bio bi jeftiniji za osam dinara. Po toj računici, ako NIS i poslije utvrđenog roka koji ističe 31. decembra 2010. godine zadrži monopol, ova kompanija bi na štetu građana i privrede Srbije zaradila „bonus” od oko 40 miliona evra. To bi, s druge strane, uništilo oko 400 privatnih pumpi i ostavilo 3.000 ljudi bez posla, tvrde domaći trgovci gorivom.
„Peglanje” gubitaka
Zabrana uvoza trebalo bi da bude ukinuta 1. januara naredne godine. Međutim, nedavno se pojavila informacija da predstavnici ruskog „Gaspromnjefta” pokušavaju kod Vlade Srbije da „izboksuju” produžetak monopola od godinu dana za NIS. Razlozi su modernizacija rafinerija u NIS-u i to što država nije učestvovala u „peglanju” gubitaka koje je firma ostvarila proteklih godina.
Predsjednik Udruženja vlasnika privatnih benzinskih pumpi Milan Rakić kaže za Press da bi danas benzin u Srbiji mogao da bude osam dinara jeftiniji, kada bi država dozvolila slobodan uvoz.
– Pored toga, imali bismo i benzin evropskog kvaliteta, a ne olovne benzine koji se više ne proizvode nigde u svetu! Berzanska cena 1.000 litara benzina iznosi 434 evra, a NIS ga nama prodaje po 475 evra! Od te razlike, većinski vlasnik NIS-a stvara profit kojim modernizuje rafinerije i ispunjava svoju obavezu iz ugovora o privatizaciji. Znači, ko u suštini finansira modernizaciju rafinerija? Pa građani Srbije, koji plaćaju previsoku rafinerijsku cenu benzina. A NIS-u su takve privilegije omogućili Vlada Srbije i Ministarstvo energetike – kaže Rakić.
U Srbiji se godišnje proda oko milijardu litara benzina. Ako bi cijena benzina ostala veća za osam dinara po litru, to bi značilo da bi vozači u Srbiji morali da izdvoje za godinu dana dodatnih 80 miliona evra. Oko polovine ovog novca bi otišlo NIS-u, s obzirom na to da kompanija proda polovinu benzina u Srbiji, tvrde naftaši. Milan Rakić kaže da je smiješno što u Ministarstvu energetike to ne shvataju?!
Evropski standard
– Stav Ministarstva energetike da privatne pumpadžije zarađuju 9,5 dinara po litru benzina tako što uz gorivo prodaju čokoladice i bananice totalna je besmislica! Ali, to izgleda i jeste njihov ekonomski stav. Da samo NIS treba da zarađuje sa svojim „prijateljskim” cijenama! Izgleda da je suština ovakve politike da privatnici prave što veće gubitke, a onda će NIS jednog dana za po jedan evro preuzeti te pumpe i ostati jedini na tržištu – kaže Rakić.
Ekonomista Saša Đogović kaže za Press da država mora da demonopolizuje ovaj sektor ako želi da se priključi EU.
– Uklanjanje monopola je jedan od uslova kretanja države ka EU. Trebalo bi ispoštovati ugovor o demonopolizaciji ako ima odgovorne vlasti u zemlji – kaže Đogović.
Poskupjelo gorivo!
Nekoliko naftnih kompanija u Srbiji podigle su juče cijene goriva na pumpama između tri i pet dinara po litru! Prema saznanjima Pressa, uskoro bi to isto mogla da uradi i Naftna industrija Srbije sa cijenom benzina. Tako bi benzin u ovoj kompaniji trebalo da poskupi za oko 3,70 dinara, pa će sa sadašnjih 109, benzin poskupjeti na 112,70 dinara. Press