BEOGRAD, Vlada je svjesna problema sa kojim se taksisti susreću i spremna je da ih u narednom periodu riješi, kaže pomoćnik ministra za infrastrukturu Dragan Jovanović.
Nedovoljno uređen zakonski ambijent taksi službe, veliki broj taksista koji ne plaćaju porez, kao i nelojalna konkurencija onih koji rade bez dozvole samo su neki od problema koje navode taksisti.
Predsjednik granskog sindikata taksi vozača i autoprevoznika Nezavisnost Svetislav Beljinac je rekao da predstavnici tog sindikata svakodnevno pregovaraju sa nadležnima kako bi pronašli rješenje koje će zadovoljiti njihove potrebe i naglasio da neće odstupiti od zahtjeva da se obaveza uvođenja fiskalnih kasa odloži do januara 2013. godine.
Prema njegovim riječima, taksisti i autoprevoznici u Srbiji održali su generalni štrajk 17. decembra prošle godine, kada su potpisali sporazum sa ministarima infrastrukture i trgovine i usluga Milutinom Mrkonjićem i Slobodanom Milosavljevićem, ali da do danas, kako je naveo, ni jedan od postavljenih šest zahtjeva nije ispunjen.
Osim odlaganja fiskalizacije, taksisti su tada tražili i ukidanje takse na luksuz i plin prilikom registracije vozila, izmjene pravilnika o vodjenju putnih naloga, kao i utvrdjivanje minimalne cijene usluge taksi prevoza.
Teodor Gaćeša, direktor Pink taksija, istakao je da je 2003. čak 87 odsto, od oko 6.500 beogradskih taksista, plaćalo porez, a da je danas taj procenat daleko manji, a radi 7.500 legalnih taksista.
On je naglasio da su njegove kolege, pritisnute izdacima, prije svega zbog kredita za automobile koje su bili prisiljeni da kupe kako bi ispunili „evro 3“ standard, najprije prestale da plaćaju porez, a da su neki ostale bez automobila zbog neizmirivanja lizing obaveza.
Taksisti nisu protiv uvođenja fiskalnih kasa i plaćanja svih drugih obaveza državi, ali pod uslovom da grad dovede taksi službu u normalno stanje, izjavio je član izvršnog odbora Beotaksija Rade Bokan.
Prema njegovim riječima, i novi Zakon o saobraćaju dodatno komplikuje već tešku situaciju, jer ne postoji dovoljan broj taksi stajališta, čime je taksistima onemogućeno da se zaustave bilo gdje “u krugu dvojke” u centru Beograda.
Bokan je istakao da su taksisti svedeni na socijalnu kategoriju, koja nije u stanju da plaća porez, kredite i održavanje automobila. Prema njegovim riječima, već loše stanje u tom sektoru dodatno je pogoršano kada je, poslije odlaska sa funkcije gradonačelnika Nenada Bogdanovića, nestala volja gradskih službenika da se riješi problem “divljih taksista”.
„Najpre treba urediti sistem, odstraniti ’divlje’ taksiste, pa tek onda pričati o fiskalizaciji službe. Tada će imati posla za sve koji ostanu u taksiju da rade pošteno, a ne da kao pojedine kolege, naplatom mimo taksimetra, ruše imidž svima“, kazao je Bokan.
Direktor “Beogradskog taksija” Zlatan Zlatković rekao je da kod nadležnih organa nema dobre volje i hrabrosti da se urade neke elementarne stvari. On je ukazao i da pojedina udruženja ne rade dovoljno na poboljšanju kvaliteta svojih usluga i suzbijanju nelegalnih taksista, ali i konstatovao da su do sada sindikati koji zastupaju interese taksista imali neuspješnu pregovaračku politiku.
Da bi se riješio problem većeg broja taksista na ulicama prestonice, nadležni organi treba da ponude socijani program kako bi se stimulisali oni taksisti koji žele da izadju iz posla, zaključio je Zlatković.
Pomoćnik direktora Direkcije za javni prevoz Beograda Aleksandar Đukić podsjetio je da je grad ograničio broj taksista na 7.500 i donio odluku da se taj broj do 2015. godine smanji na pet hiljada vozila, što je stimulativna mjera u korist postojećih taksi udruženja. Tanjug