DETROIT, Američki auto-giganti “Ford” i “Dženeral motors” (GM) počeli su ovu godinu “na visokoj nozi” i poslije krize zabilježili dvocifrenu stopu rasta prodaje u januaru, nadmašivši prosječno povećanje prodaje u autoindustriji od 6,3 odsto, objavio je “Detroit fri pres”.
Dok “Krajsler”, koji je lani izbjegao bankrot uz pomoć vlade i italijanskog “Fijata”, i dalje posrće, s padom prodaje od 8,1 odsto, druga dva “velikana iz Detroita” su preuzela 38 odsto američkog tržišta novih vozila, za oko četiri odsto nadmašivši rezultat iz istog mjeseca prošle godine.
Jedan od razloga ovako naglog rasta prodaje svakako je masova serija opoziva “Tojotinih” vozila zbog tehničkih problema, ali su povećanu prodaju automobila dva američka proizvođača podstakle i veće porudžbine komerecijalnih vozila, kao jedan od znakova postepenog oporavka američke privrede.
“Ford” je uspio da poveća prodaju 25 odsto, čime se ponovo vratio na drugu poziciju po broju prodatih vozila kola, ispred “Tojote”. Prodaja “Fordove” robne marke “Linkoln” škočila je 15,5 odsto, “Merkjurija” 5,8, a “Volvoa”, koji takođe posluke u okviru američke kompanije, čak 42 procenta.
Najveći rast prodaje “Ford” je zabilježio u Kini, gdje je preko zajedničkog preduzeća “Čangan-Ford” isporučeno više od 30.000 putničkih automobila, 128 odsto više nego u januaru 2009. Najprodavaniji su bili modeli “ford fijesta” i “ford fokus”.
Prodaja četiri ključne robne marke GM-a skočila je 40 odsto prošlog mjeseca, što je izuzetan rezultat u periodu poslije bankrota, smatraju analitičari.
Ukupne isporuke GM-a porasle su u januaru 14,6 odsto, ali su četiri brenda zabilježila rekord od 40,6 odsto – “Bjuik”, “Kadilak”, “Ševrolet” i GMC, koje je GM zadržao pod svojim okriljem u skladu sa programom restrukturisanja.
Američka prodaja “Tojote” je, s druge strane, u januaru smanjena 16 odsto, poslije krize izazvane problemima sa papučicom za gas, zbog čega je kompanija opozvala oko šest miliona vozila, među kojima osam najprodavanijih modela.