BEOGRAD, Srbija bi imala velike koristi od ulaganja u prugu Beograd-Bar i barsku luku u Crnoj Gori, kaže predsjednik Inženjerske komore Srbije Dragoslav Šumarac.
“Srbiji bi dobro došlo da ima svoju luku. Kao što je srpski Telekom kupio Telekom Crne Gore, pa se ispostavilo da je to profitabilna firma, sigurno bi i Luka Bar bila profitabilna”, rekao je Šumarac koji dodaje da završetak izgradnje Koridora 10, ipak, treba da bude prioritet.
On je kazao da je pozicija Luke Bar, na takozvanom Koridoru 11, veoma važna za vezu jugoistočne Evrope, balkanskih zemalja, Italije i sjeverne Afrike, ukazujući da i Srbija ima veliki interes u svemu tome, s obzirom da Italija ima jake veze sa Rumunijom.
“Što se tiče pruge Beograd-Bar, stanje je takvo da se prosjek brzina kreće i do 20, 30 kilometara na sat, a vozovi putuju duplo duže nego što su putovali kad je pruga otvorena, ali je sigurno da bi ulaganje bilo isplativo”, rekao je on.
Šumarac, koji je bio ministar za građevinu u vladi Zorana Đinđića, istakao je da završetak Koridora 10, ipak, treba da bude prioritet za Srbiju zbog konkurentnog Koridora 4, koji ide preko Rumunije za Tursku. “Taj koridor je velika konkurencija i ako se Koridor 10 ne završi na vrijeme izgubićemo na tranzitu teretanjaka”, upozorio je on.
Sa druge strane, prema zvaničnim podacima, Srbija preko Luke Bar uvozi i izvozi oko sedam odsto robe, a mnogo više koristi luke Konstanca, Kopar, Rijeka i Solun. Pojedini domaći analitičari ukazuju da Luka Bar ima svoja ograničenja, zbog relativno plitkog gaza, tako da, na primjer, oko 80 odsto brodova koji prolaze kroz Suecki kanal ne mogu da uplove u barsku luku.
Luka Bar je u prvoj polovini prošle godine zabilježila neto gubitak od 381.000 evra. Prema izvještaju o poslovanju, ukupni prihodi kompanije iznosili su oko devet miliona evra. Luka je osposobljena za pretovar oko pet miliona tona robe godišnje.
Vlada Srbije je krajem 2009. donijela odluku o osnivanju Privrednog društva “BB Cargo” d.o.o., sa sjedištem u Beogradu, čiji je zadatak da učestvuje na tenderu za 54,05 odsto akcija kompanije “Kontejnerski terminal i generalni tereti” u Luci Bar.
Tender za prodaju akcija barske kompanije “Kontejnerski terminal i generalni tereti”, jednog od tri preduzeća na koje je podijeljeno poslovanje Luke Bar, i dodjelu koncesije na 30 godina, objavljen je 21. oktobra 2009. godine i biće otvoren do 1. februara ove godine.
Tendersku dokumentaciju za privatizaciju dijela Luke Bar otkupile su kompanije iz Bejruta i Dubaija, prenio je nedavno Internet portal Seebiz.eu.
Mrkonjić: Srbiji treba izlaz na more
Milutin Mrkonjić, ministar za infrastrukturu, kaže da “Srbija treba da ima izlaz na more i ovo joj je šansa. Ali ako privreda nema interes, u redu”. On kaže i da “nema ni govora” da pruga i Luka iziskuju ulaganje od dvije milijarde evra, kao što se ovih dana govori u javnosti. “Cijeli autoput od Beograda do Jadranskog mora ne košta toliko. Ali zbog tendera ne mogu da iznosim procjene u javnost”, dodaje ministar.
On objašnjava da “država nije planirala da troši sredstva poreskih obveznika. Ali strategija razvoja mora da bude njen posao. Neka svima bude jasno da država neće da se miješa u kupovinu, već samo da daje podršku privrednicima”. Mrkonjić kaže i da država sigurno neće dati ni dinar subvencija privrednicima za transport robe željeznicom i dodaje da Željeznice Srbije neće biti oštećene.
Isplativo za Srbiju
Da bi ulaganje u Luku Bar i prugu od Beograda do Bara moglo da bude isplativo za Srbiju, nedavno je izjavio i profesor Saobraćajnog fakulteta u Beogradu Milan Vujanić i dodao da država svakako ima interes u Luci Bar zbog transporta robe iz Bara do Srbije, kao i izvoza robe preko Bara. Sa druge strane, stručnjak za investicije Mahmut Bušatlija i analitičar Miroslav Prokopijević se slažu da nije sporan strategijski interes Srbije da ima izlazak na more, ali da nije dobro ocijenjena situacija u Luci Bar i vrijednost investicije. dodajući da srpske firme nemaju nikakav interes da učestvuju na tenderu za Luku Bar.