BERLIN/DETROIT , Nijemci su dovukli u Detroit “tešku mašineriju”, Amerikanci očekuju oporavak, dok azijski proizvođači automobila povećavaju udio prodaje na svjetskoj pijaci, izvještavaju agencije sa Međunarodnog sjevernoameričkog sajma automobila.
Sajam bi, po ocjenama analitičara, mogao da označi oporavak svjetske auto-industrije poslije najteže krize u posljednjih tridesetak godina, izazvane američkim finansijskim krahom i padom globalne prodaje vozila.
Gužva oko štanda “ford fokusa” je dobar znak da bi posrnula američka auto-industrija, najveća u svijetu, mogla da počne izlazak iz krize. Nju predstavljaju tri glavna auto-giganta – “Dženeral motors” (GM), “Ford” i “Krajsler”, koji je ovog puta bio najskromniji u ponudi, sa samo jednim novim automobilom.
Američke kompanije nisu prednjačile kao ranijih godina, ali su zato Nijemci dovukli “tešku mašineriju”, ističe u u izvještaju iz Detroita “Dojče vele”.
“Vratili smo se,” to je glavna poruka sajma u Detroitu koji je u ponedjeljak otvoren za medije i eksperte, a od 16. januara i za najširu publiku.
Pored masovnog pokazivanja električnih vozila, njemački proizvođači su izložili skupe modele gornje srednje i više klase.
“Mercedes” je predstavio kabriolet-verziju svoje E-klase, čiji je moto “Stiže sunce” iskorišćen za model za koji predstavnici tog koncerna tvrde da može da se vozi sa otvorenim krovom – u svako doba godine. To, navodno, omogućava specijalna konstrukcija skrojena tako da ni putnicima na zadnjim sjedištima vetar ne može da pokvari frizuru. Tu su i specijalni grijači za vrat.
Stručnjaci očekuju da će rast auto-industrije u 2010. godini dostići 10 odsto, pod uslovom da se nastavi sa merama podsticanja prodaje po sistemu “staro za novo” ili ako se smanje porezi.
Član uprave “Mercedesa” Tomas Veber kaže da njegova firma naveliko radi na razvoju novih električnih pogonskih sistema, posebno za B-klasu i “Smart”.
“Tu će se stvari polako razvijati, ali smatram da su šanse tog koncepta vrlo dobre, posebno u velikim gradskim područjima gdje je potrebno smanjiti emisiju štetnih gasova i buku – za tako nešto smo dobro pripremljeni”, ističe Veber.
Šef uprave “Audija” Rupert Štadler smatra da automobili budućnosti moraju da imaju dizajn koji mora da se svidi kupcima pošto oni ionako očekuju najsavremeniju tehniku. “Audi” je u Detroitu predstavio sportsku varijantu svog “E-trona.” U trku za električnim automobilima uključio se i BMW. Ovaj proizvođač skupih luksuznih vozila najviše klase donio je na ovaj sajam prototip modela “aktiv E”, koji bi trebalo da bude testran naredne godine.
Šef odjeljenja za razvoj pri BMV-u Klaus Dreger smatra da će 2020. godine u autoindustriji postojati različiti pogonski sistemi – konvencionalni motori sa unutrašnjim sagorjevanjem, zatim hibridi, kao i električni automobili, čija će upotreba svakako biti ograničena na gradska područja, prenosi “Dojče vele”.
“Kada je riječ o električnim vozilima, imamo i dragocena iskustva sa “mini-morisima” na električni pogon, i došli smo do zaključka da su kupci zadovoljni dometom od 100 kilometara”, smatra Dreger.
Analitičari ocjenjuju da minula godina nije bila nimalo srećna za američku automobilsku industriju.
Dva od tri velika automobilska koncerna, GM i “Krajsler” uspjela su da prežive samo zahvaljujući pomoći države, a tržište se smanjilo za petinu. Prošlog mjeseca prodaja je malo porasla, što je dalo povoda optimizmu koji se osjeća na Sajmu automobilla u Detroitu.
Od tri američka velika, “Krajsler” se predstavio najskromnije. Kompanija, kojom upravlja italijanski “Fijat” predstavila je svoje modele, ali nije bilo konferencije za novinare. GM, koga je takođe spasila država, ima drukčiju strategiju: drži pres-konferencije i pompezno najavljuje svoje nove modele.
Obe te firme, zajedno sa “Fordom”, izlažu uglavnom modele kompaktne i srednje klase, a GM i “Krajsler” se nadaju da će takva vozila biti dovoljno atraktivna da se od njih nešto i zaradi – jer treba otplaćivati i velike kredite dobijene od države.