BEČ, Beč, jedan od najprosperitetnijih gradova u Evropskoj uniji, 2008. godine je za turiste bio atraktivan kao nikada ranije, što pokazuje broj noćenja, koji se prvi put povećao na više od 10 miliona. Regija Beč zabilježi 11 miliona noćenja turista godišnje, čime se već decenijama nalazi među top 10 gradova sa najvećim brojem noćenja.
Bečka turistička industrija je od izuzetne važnosti za privredu, a zahvaljujući jedinstvenim znamenitostima, od kojih su najposjećenije dvorac Šenbrun, Zoološki vrt Šenbrun, grupa muzeja u dvorcu Hofburg, zabavni park Prater, Muzej istorije umjetnosti, te dvorac Belvedere, Beč se ubraja među najuspješnije evropske destinacije za gradski turizam.
Godišnja novčana vrijednost, prema istraživanju privrednih kretanja, iznosi četiri milijarde evra, što je šest odsto bruto regionalnog proizvoda Beča i više od 15 odsto svih turističkih prihoda širom Austrije.
Martin Pozpišil, rukovodilac Magistratskog odjeljenja za Evropsku uniju, strategiju i ekonomski razvoj u Gradskoj upravi Beča, koji se bavi političkim savjetovanjem bečke vlade u pogledu svih stručnih oblasti EU, kaže da, u cilju što bolje promocije i unapređenja gradskog turizma, djeluje organizacija za osnaživanje turizma grada Beča, koja posebnu pažnju posvećuje istraživanju ciljnih grupa, za šta se u Beču izdvaja veoma mnogo novca.
“U gradskom turizmu je veoma važno poznavati ciljnu grupu posjetilaca i zahvaljujući dosadašnjim istraživanjima i analizama, koje je sprovodila organizacija za osnaživanje bečkog turizma, u kojoj je zaposleno 100 stručnjaka, iz godine u godinu postižemo sve bolje rezultate kada je u pitanju turistička posjećenost grada”, navodi Pozpišil, dodajući da je turizam izuzetno značajan za Beč.
Najuspješnija grana bečkog turizma je kongresni turizam, koji i dalje raste mnogo brže od ukupnog turizma u Beču.
Beč je danas jedan od najvažnijih kongresnih centara na svijetu i sjedište mnogih međunarodnih institucija, od kojih su najznačajnije Organizacija za evropsku bezbjednost i saradnju (OSCE), Međunarodna agencija za nuklearnu energiju (IAEA), Organizacija zemalja izvoznica nafte (OPEK) i jedan od četiri centara Ujedinjenih nacija.
Prema statističkim podacima “Internationale Congress and Convention Association”, Beč je već četvrti put zaredom broj jedan, a na listi za 2008. godinu, sa 139 održanih međunarodnih kongresa, Beč prvo mjesto dijeli s Parizom. Upravo su u ovom gradu 2006. godine vođeni pregovori o statusu Kosova i Metohije.
Grad sa najboljim kvalitetom življenja – U međunarodnom poređenju kvaliteta življenja među 215 metropola, u 2009. godini Beč je zauzeo prvo mjesto, a najbolje ocjene, osim za bezbjednost i stabilnost, Beč je dobio i za stambeni prostor, uređenje slobodnog vremena, rekreaciju i kulturu.
Prema podacima Zavoda za statistiku Evropske unije “Eurostat”, privredni rast Beča već godinama tradicionalno iznosi između 166 i 178 odsto prosjeka svih članica zemalja Evropske unije, čime je bruto regionalni proizvod Beča po glavi stanovnika skoro duplo veći od evropskog prosjeka. Bogatiji od Beča su, statistički gledano, samo još London, Luksemburg, Brisel ili Hamburg.
Kako ističe Pozpišil, Beč, metropola gdje veoma mnogo velikih koncerna ima svoje sjedište, najbolji rezultat u istoriji naseljavanja međunarodnih preduzeća ostvario je upravo u godini izbijanja svjetske ekonomske krize.
U 2008. godini 119 internacionalnih preduzeća izabralo je Beč za svoju lokaciju, te investiralo 250 miliona evra i otvorilo više od 900 novih radnih mjesta.
“Jedna trećina austrijske ekonomske snage proizvodi se upravo u Beču. Zato je za austrijska i bečka preduzeća bilo veoma važno omogućiti ravnopravno učešće na velikom zajedničkom unutrašnjem tržištu Evropske unije, bez bilo kakvih disbalansa u konkurenciji. Austrijska i bečka preduzeća u zadnjih dvadeset godina snažno su poboljšala stopu izvoza, koja je daleko veća od uvoza”, ističe Pozpišil.
Kada je u pitanju ekonomska dodatna vrijednost, kako ističe Pozpišil, industrijski sektor u Beču se smanjuje, te sada iznosi ispod 10 odsto ekonomske aktivnosti, dok je uslužni sektor vrlo snažan, te ostvaruje čak 80 odsto ekonomske aktivnosti.
Centar vrhunske medicine – Beč je danas i centar vrhunske medicine. Bečke bolnice, prije svega Opšta bolnica (AKH), kao međunarodno priznata bolnica, privlače svojim visokonaučnim rezultatima i svojom međunarodnom reputacijom mnoge kongrese u Beč. Sve klinike i instituti u AKH na osnovu svojih medicinskih i naučnih dostignuća uživaju odličan ugled čak i izvan granica Austrije.
Bečki zdravstveni sistem, koji je najviše ulagao u prevenciju i rano otkrivanje bolesti, ostvario je izuzetan napredak, što najbolje potvrđuje povećanje životnog vijeka građana Beča.
Prema statističkim istraživanjima, 1900. godine prosječno su živjeli oko 44 godine (muškarci), odnosno 47 godina (žene), dok prosječni životni vijek 100 godina kasnije za muškarce iznosi 74. godine, odnosno 80. godina za žene.
Kako navodi dr Antoniu Florentin Nikolau, rukovodilac Pokrajinskog sanitarnog vijeća i zamjenik Pokrajinske sanitarne direkcije Beča, AKH je postigla vrhunske rezultate i usluge, posebno kada je u pitanju dječja hirurgija, gdje se vrše operacije kod djece ispod 500 grama težine.
“Odlične rezultate AKH postiže i kada je u pitanju razdvajanje sjemenskih blizanaca, zatim operativni zahvati u oblasti onkologije, interne medicine, te transoplantacije koštane srži”, objašnjava dr Nikolau.
Posebno dostignuće ljekara na AKH, kako navodi dr Nikolau, zabilježeno je i kod operacije srca, gdje su samo uz pomoć kompjutera i katetera uspjeli ući u područje srca, te su na periferiji, gdje se dogodio infarkt, samo uz pomoć kompjutera uspješno transplantirali matične ćelije.
Kada je u pitanju transplantacija bubrega, Pokrajina Beč je bolje pozicionirana i od Njemačke, gdje se, kako navodi dr Nikolau, na presađivanje bubrega u prosjeku čeka od pet do šest godina, dok se u Beču čeka po dvije godine i osam mjeseci.
“U januaru 2009. godine je u AKH presađen i 5.000. bubreg, to je urađeno za 20 godina, koliko se vrši presađivanje na toj klinici. Svake godine se, dakle, presadi oko 150 bubrega”, ističe dr Nikolau.
Skoro jedna četvrtina svih operacija na kukovima u Austriji rađena je u Beču, što je 45 procenata svih transplantacija bubrega i 33 procenta svih operacija na srcu.
Dva miliona vožnji dnevno podzemnom željeznicom – Srce javnog saobraćaja u Beču su podzemne željeznice, koje su počela s radom prije 35 godina. Danas, pet linija podzemne željeznice pokriva 75 kilometara dugu mrežu, sa 94 stanice. U Beču se dnevno realizuje čak dva miliona vožnji podzemnom željeznicom.
Sistem saobraćaja u Beču bi, kako ističe Ansver Lang, službenik za informisanje bečkog preduzeća za javni saobraćaj “Wiener Linien”, mogao poslužiti kao uzor mnogim evropskim gradovima, ne samo kada je u pitanju podzemna željeznica nego i cjelokupni sistem upravljanja sistemom javnog saobraćaja u Beču.
“Između ostalog, pristupom Evropskoj uniji, uopše nije bilo potrebe za uvođenje novih ekoloških standarda kada je u pitanju saobraćaj u Beču”, ističe Lang.
Kako on ističe, samo za održavanje podzemne željeznice godišnje se izdvaja oko 400 miliona evra, a do 2013. godine će biti investirane 1,4 milijarde evra samo za produžetak dvije nove inije podemne željeznice, čijom izgradnjom će Beč imati 100 stanica podzemne željeznice.
Beč u Odboru regiona – Ulaskom Austrije u Evropsku uniju, kako ističe Pozpišil, od izuzetne važnosti je bilo obezbijediti predstavljanje Beča u Odboru regiona, te Mreži gradova, što je obezbijedilo intenzivniji napredak bečke pokrajine u mnogim sferama.
“Između ostalog, Beč je u Briselu otvorio biroe Magistrata i Bečkog fonda za unapređenje privrede WWFF sa sedam drugih pokrajina i upravo to prikupljanje informacija iz Brisela je obezbijedilo mnoge značajne promjene u Beču. Zahvaljujući otvaranju biroa u Briselu 1996. godine, samo dvije godine kasnije Beč je pristupio okvirnom evropskom programu za razvoj i istraživanje, kao i strukturalnim fondovima EU u periodu od 2000. do 2006. godine”, ističe Pozpišil.
Ipak, činjenica da Beč spada u najprosperitetnije regije Evropske unije, zaslužna je za to što u posljednjih petnaest godina Beč nije imao potrebu da koristi sredstva strukturnih fondova EU.
“Toliko smo bogati da kao grad možemo dobiti povoljnije kredite kod naših banaka, nego kod EU. Evropska investiciona banka daje povoljne kredite za zemlje koje se zadužuju zbog izgradnje infrastrukture i slično, ali mi nikada nismo imali tu potrebu, tako da se ne sjećam da je u posljednjih 15 godina Beč koristio sredstva strukturnih fondova”, objašnjava Pozpišil.
Koliko pokrajina Beč prednjači u odnosu na mnoge druge zemlje, kako ističe Pozpišil, pokazuje to što su upravo kreditna sredstva Evropske investicione banke, glavna tema drugih partnera, odnosno zemalja, kao što su Češka, Mađarska, Slovačka, Slovenija, te sada i Bugarska i Rumunija.
Beč dvostruki neto platiša EU – Kao peti najbogatiji region od deset najbogatijih regiona Evoropske unije, Beč je dvostruki neto platiša kada su u pitanju obaveze prema fondovima za izjednačavanje troškova i razlika po stepenu bogatstvu pokrajina.
“S jedne strane, Beč plaća sredstva za izjednačavanje onih koji su na teretu siromašnijih austrijskih pokrajina, te kao dio Austrije, plaća doprinos za slabije regione Evropske unije, tako da dvostruko plaćamo neto doprinos, a sredstva koja dobijamo iz fondova EU, u poređenju s tim koliko mi plaćamo, su relativno mala”, objašnjava Pozpišil.
Sredstva koja Beč dobija od Evropske unije, kako ističe Pozpišil, nastoje da iskoriste na najbolji način, te Beč trenutno upravlja sa tri programa, koje subvencionira EU.
“To su Bilateralni program između Austrije i Slovačke, zatim Veliki teritorijalni kooperacioni program, takozvani Central Europe i Evropska teritorijalna saradnja. Uz to smo i lokacija za ‘Interact point Vienna’, odnosno transfer znanja u EU”, navodi Pozpišil.
U najvećem programu teritorijalne saradnje “Central Europe”, u kojem učestvuju Poljska, Njemačka, Češka, Slovačka, Mađarska, Sjeverna Italija i Slovenija, te posmatrač iz zapadne Ukrajine, raspolaže se sredstvima za regionalnu saradnju od 2007 do 2013. godine, u iznosu od 300 miliona evra.
“Ta sredstva su uglavnom usmjerena za pokretanje srednjih i malih preduzeća. Vodeći partner u jednom takvom projektu mora da bude javna institucija, dok su drugi partneri privatnici”, objašnjava Pozpišil.
Povezanost željeznicom sa Bratislavom – Govoreći o izgradnji saobraćajne infrastrukture, Pozpišil kaže da Beč još nema visokokvalitetnu željezničku vezu sa Bratislavom, gradom koji je samo 60 kilometara udaljen od Beča.
“To je jedno od pitanja kojim se trenutno bavimo. Kao isključivo kopnena zemlja, kao što je i BiH, zainteresovani smo i za transevropske mreže. Moramo voditi računa o tome da nam dobro funkcionišu sve saobraćajnice, s obzirom na povećanje saobraćaja i transporta dobara”, ističe Pozpišil, dodajući da je jedan od prioriteta i razvoj vodenog saobraćaja preko Dunava.
Beč, kome je jedan od prioritetnih ciljeva da u nadležnosti grada zadrži najbitnije elementarne javne usluge, politički je bio uključen i u značajne projekte elementrnih javnih usluga, koje se pružaju građanstvu u EU.
Pored toga, kako ističe Pozpišil, Beč se trenutno vrlo intenzivno bavi i pitanjem smjernice o mobilitetu pacijenata, odnosno uspostavljanjem prekograničnog pružanja zdravstvenih usluga pacijentima.
“BiH uskoro saradnja sa EU, ali ne i puno članstvo”
Govoreći o približavanju BiH Evropskoj uniji, Martin Pozpišil, smatra da postoji mogućnost da BiH sa EU ostvari neku vrstu saradnje, ali ne uskoro i puno članstvo.
“Biću veoma iskren. Moje sasvim lično mišljenje je da postoji mogućnost da ubuduće bude uspostavljen nekakav drugi vid saradnje EU sa BiH, kao što je slučaj sa Makedonijom, ali ne i puno članstvo. Takva saradnja se sada razmatra i kada je u pitanju Albanija”, ističe Pozpišil.
Kao jedan od problema BiH na njenom putu prema EU, Pozpišil navodi i to što “institucije pravne države ne funkcionišu dobro”.
Dodaje da Beč ima prijateljske odnose sa Beogradom i Sarajevom, ali da je neophodna jedna vrlo jasna perspektiva kada je u pitanju pristup Srbije i BiH Evropskoj uniji. Nezavisne novine