SIJETL, Novi “boing 787 drimlajner” u utorak je, sa zakašnjenjem od dvije godine, obavio prvi probni let, poletjevši sa aerodroma 50 kilometara sjeverno od Sijetla.
Loše vrijeme u Sijetlu, na sjeverozapadu SAD, nije spriječilo nekoliko stotina zaposlenih u “Boingu” i predstavnike medija da dođu i uživo prate prvi let “boinga 787 drimjalnera”.
Avion je sletio nakon tri časa leta, a nešto kasnije konkurentska Aviokompanija “Erbas” čestitala je za uspješan prvi let aviona “boing 787”.
“`Erbas` čestita zaposlenima u `Boingu` za ovaj značajan poduhvat u istoriji kompanije”, izjavio je portparol evropskog konstruktora aviona.
Prvi let “drimlajnera”, aviona koji je veoma važan za finansijsku budućnost Kompanije “Boing”, prvi je u seriji probnih letova koji će šest aviona obavljati najmanje devet mjeseci.
Ovaj avion je prosječne velične i omogućiće prevoz 250 putnika na veoma dugim relacijama.
Od kada je pokrenut program proizvodnje 2004. godine, poručeno je 840 aviona ukupne vrijednosti 140 milijardi dolara. Ali je proizvodnja “drimlajnera” odgađana pet puta u toku tri posljednje godine, a inaguralni let je odgađan šest puta, zbog čega su klijenti izgubili strpljenje, a konkurent “Erbas” je to iskoristio i privukao ih sa svojim avionom A350HVB /A350 XWB/.
“Boing 787 drimlajner” je prvi komercijalni avion napravljen većinom od lakih legura ugljenika, a ne od aluminijuma, i zato troši 20 odsto goriva manje, što znači da će njegova eksploatacija biti jeftinija.
Mnogi očekuju da upravo ovaj “Boingov” model označi početak revolucije u aviosaobraćaju, a u razgovoru za Bi-Bi-Si, stručnjak za aeronautiku Ričard Tortorelo objasnio je zašto je “Boingu” bilo vrlo važno da novi avion što prije poleti.
“`Boingu` je važno da avion bude testiran, da dobije potrebne potvrde i poleti zato što svaki dan koji je protekao do probnog leta i koji će proći do prvih isporuka, jeste dan za koji će `Boing` platiti penale kao isporučilac zbog probijenih rokova”, izjavio je Tortorelo.
On je dodao da “Boing” naravno želi da plati što manje i da svoj program nastavi prema planu, a jasno je da i “Boing” i “Erbas” imaju teškoća sa svojim najnovijim modelima.
“U slučaju `Erbasa` riječ je o vrlo složenom projektu A-380, a u slučaju `Boinga` dodatni problem predstavlja činjenica da je proizvodnja velikog dijela aviona povjerena drugim proizvođačima. Zato smatram da će `Boing` ubuduće dobro preispitati koliki dio da povjeri partnerima – isporučiocima, jer `drimlajner` kasni baš zbog takvih, ranije sklopljenih, ugovora”, napomenuo je Tortorelo.