BEOGRAD, Razgovori o strateškom partnerstvu Jata sa “Turkiš erlajnsom” se “odvijaju u dobrom pravcu”, kaže direktor “Jat ervejza” Srđan Radovanović.
“Stvar sa strateškim partnerstvom sa ’Turkiš erlajnsom’ se zahuktava, i vrlo je blizu trenutak kada ćemo mi iz Jata potpunu komunikaciju sa “Turkiš erlajnsom“ prepustiti vlasniku kapitala, odnosno državi, jer smo mi već postali objekat transakcije, a ne onaj ko to treba da vodi”, precizirao je Radovanović.
On je istakao da bi dobar model strateškog partnerstva mogao da bude po ugledu na Fijat i Zastavu, odnosno da “Turkiš erlajns” i vlada budu vlasnici nacionalnog avioprevoznika, napominjući da će to biti utvrđeno tokom pregovora.
Radovanović je naveo da je bilo još zainteresovanih za strateško partnerstvo sa Jatom, kao što su Marfin grupa sa Kipra i Etihad ervejz iz Ujedinjenih Arapskih Emirata, ali se najdalje i najkonkretnije u razgovorima otišlo sa “Turkiš erlajnsom” i “99 odsto daljih koraka u tom pravcu je na vladi”.
On je rekao da će Jat ovu godinu završiti sa gubitkom od oko 15 miliona evra, što je niže od prvobitno prognoziranih 20 do 25 miliona evra i duplo manje od gubitka u prethodnoj godini.
“To, naravno, nije sjajno, ali je bolje nego što smo se nadali. ‘Jat ervejz’, kao i većina avioprevoznika u svijetu, ove godine ima gubitke. ‘Turkiš elajns’ jedan je od rijetkih koji je zabilježio profit u 2008. i 2009. godini”, naglasio je Radovanović.
Direktor Jata je naveo da ta kompanija u ovoj godini očekuje oko 1,1 miliona putnika, ukoliko se ostvare planirani rezultati od promotivnih letova u evropske gradove, napominjući da je već 1. decembra dostignuta cifra od milion prevezenih putnika u ovoj godini.
Radovanović je istakao da, kako stvari stoje u ovom trenutku, planove za narednu godinu od 1,5 miliona putnika neće biti lako ostvariti, a “jedan od razloga je što je Jat, kao javno preduzeće, istovremeno i na tržištu i uz to mora da vodi konzervativnu poslovnu politiku”.
“Mi smo jedno od rijetkih javnih preduzeća koje je na tržištu, tako da nam ta dvostrukost otežava položaj, mi ne možemo kao neka druga javna preduzeća da tražimo od države da nam se podignu cijene i onda na taj način da pokrivamo gubitke”, ukazao je on.
“Mi moramo da krešemo troškove, da dižemo promet i istovremeno da spuštamo ijcene, a u cijeloj toj situaciji nas, kao javno preduzeće opterećuju i postojeće procedure. Zakoni i procedure se apsolutno moraju poštovati, ali je činjenica da nas usporavaju”, naveo je Radovanović, podsjetivši da je projekat za taksi usluge putnicima Jata odložen zbog žalbi u postupku javne nabavke.
“Avioni koji lete su super bezbjedni, i mi u Jatu se ponosimo činjenicom da smo, kada je riječ o pitanjima sigurnosti i bezbjednosti, u samom svjetskom vrhu, o čemu svjedoče svi potrebni međunarodni sertifikati, i rigorozne međunarodne kontrole koje uvek prolazimo bez ijedne neusaglašenosti sa strogim propisanim međunarodnim standardima”, kaže direktor Jata.
“Međutim, ako nešto na avionu nedostaje, onda on mora da bude prizemljen. Da bi se otklonili nedostaci potreban je radni materijal, a za to je potreban novac”, objasnio je on. Radovanović je najavio da će u narednoj godini Jat uvesti sopstveno linijsko održavanje aviona, čime će u 2010. godini biti ostvarena ušteda od tri miliona evra. Tanjug