BEOGRAD, Srbija troši oko 40 kg TNG godišnje po stanovniku- Po tome je u vrhu zemalja regiona, kao i po švercu tečnog gasa, jer se svaka treća cisterna uveze bez papira.
Procijena je Regionalne TNG asocijacije zemalja CEFTA ,u kojoj su Srbija i Albanija jedine članice koje nemaju zakonsku regulativu usklađenu s propisima EU.
U Srbiji nema regulative, pa skoro svako može da ugrađuje TNG sisteme. Pri tom, struktura potrošnje je različita u odnosu na Evropu i zemlje regiona: u Srbiji, 80 odsto TNG koristi se za automobile, a u Sloveniji, na primjer, samo šest odsto.
Sekretar Organizacionog odbora konferencije Josip Keleman, kaže da ne postoje podaci o tome koliko TNG „plina“ u Srbiji je u prometu.
“Barata se sa 450.000 tona, ali, podaci koje smo dobili od EU kažu da od svake tri cisterne koje uđu u vašu zemlju, jedna se ne knjiži. Po švercu ste na čelu pet zemalja CEFTA, ispred Albanije, BiH, Crne Gore i Makedonije”, kaže Keleman.
On je objasnio da je usklađivanje propisa Srbije sa onima u EU, nužno prevashodno zbog “fer tretmana” potrošača.
“Želimo i da izbegnjemo da, na primjer, vaše vozače, poput hrvatskih, kako je bilo donedavno, kada izađu van granica, „opkole“ policija i vatrogasci, koji, zbog „opravdane sumnje“ da može doći do eksplozije, jednostavno podignu haubu automobila i zaliju ga pjenom i pjeskom – i još vam naplate kaznu. Spremili smo sve propise i ponudićemo ih vašim nadležnim organima”, kaže Keleman.
On podsjeća da je EU kaznila Sloveniju sa 80 miliona evra jer nije dovoljno podsticala potrošnju alternativnih vrsta goriva.
U Srbiji ima oko 600 pumpi na kojima se toči plin, prevashodno za automobile.
“Procjenjujem da ima oko 600.000 vozila koja koriste TNG. Mi smo u AMSS, u saradnji sa članovima MUP, Mašinskim fakultetom i uvoznicima, prije više od godinu dana donijeli predlog pravilnika o TNG i dali ga Ministarstvu unutrašnjih poslova, ali se on negdje bukvalno zagubio”, kaže Milan Božić, direktor centra za motorna vozila AMSS.
Od sledeće godine će se, najvjerovatnije prilikom tehničke kontrole vozila za registraciju, mjeriti i „eko-momenat“. Pitanje je koliko će vozila moći u Srbiji da „prođe“ test, a uvešće se i porez na „količinu zagađivanja“.
“Sa TNG nema problema. Nema štetnih materija, a pri tom je u našoj zemlji cijena niža za oko 20 odsto nego u regionu, pa se investicija brzo isplati”, kaže Milan Božić i dodaje da ušteda po pređenom kilometru u odnosu na benzin, pa i dizel, iznosi i do 60 odsto. B92