BRISEL, Veliki broj banaka u Evropskoj uniji ima potpuno netransparentan sistem naplate naknade, informacije koje daju klijentima često su nerazumljive, a troškovi vođenja tekućeg računa u nekim zemljama znaju biti višestruko veći nego u drugim, navodi se u izvještaju Evropske komisije.
Evropska komisija se tu, međutim, nije zaustavila u kritikama na račun banaka.
“Banke ne ispunjavaju svoje obaveze prema klijentima. Mnogo je dokaza koji pokazuju da se krše osnovna potrošačka načela”, izjavila je Meglena Kuneva, evropski komesar za zaštitu potrošača, predstavljajući izvještaj u kojem je analizirano poslovanje 224 finansijske ustanove u EU, koje pokrivaju oko 80 odsto tržišta.
Evropska komisija navodi da je sistem naknada u 66 odsto banaka predstavljen toliko nejasno da su stručnjaci koji su obavljali analizu morali kontaktirati s tim bankama da bi do kraja razumjeli informaciju.
“Evropska komisija će odlučno izaći na kraj s tim problemom, a to uključuje nametanje obaveze o transparentnosti i davanju potpunih i uporedivih informacija te uvođenje osnovnih pravila poslovanja. Za evropske građane to postaje još važnije s obzirom na teret ekonomske krize koju osjećaju”, rekao je evropski komesar za unutrašnje tržište Karli Mekrivi.
Na udaru kritika Brisela našla se i praksa banaka da svojim radnicima daju bonuse ako prodaju što više finansijskih proizvoda. Kako bi ispunili uslove za dobijanje nagrade, navodi Evropska komisja, službenici nastoje da uvjere ljude da uzmu određene proizvode koji su im sasvim nepotrebni i skupi.
Analiza je pokazala da godišnji troškovi vođenja tekućeg računa sežu od 27 evra u Bugarskoj do 253 evra u Italiji. Iza Italije su Španija sa 178 i Francuska sa 154 evra. Troškovi vođenja računa nakon Bugarske najmanji su u Holandiji, Belgiji i Portugalu. Kuneva je najavila da će Komisija pratiti da li zemlje sprovode zakone EU, koji sankcionišu nepoštenu trgovačku praksu.