VAŠINGTON, Američki program nazvan “Keš za krntije”, prvobitno zamišljen kao podsticaj domaćoj posrnuloj auto-industriji, najviše je pomogao japanskim proizvođačima automobila.
U sklopu programa “Keš za krntije” američka vlada kupcima daje 3.500 ili 4.500 dolara za njihov stari automobil prilikom kupovine novog. Jedan od uslova je da novi automobil bude štedljiviji i manje štetan za okolinu. Svi trgovci automobilima koji su uključeni u taj program obavezuju se da unište stare automobile ili plaćaju 15.000 dolara kazne.
I dok se američka administracija nadala da će njihov program podignuti prodaju američkih vozila, jer su Amerikanci prije u zamjenu za stare automobile najčešće uzimali “Fordove” modele, neočekivano su Japanci, prije svega “Toyota”, počeli trljati ruke. Slično se dogodilo i u Njemačkoj, gdje tamošnji građani takođe nisu subvencioniranje shvatili kao pomoć svojoj posrnuloj industriji.
Prema podacima Nacionalne kancelarije za putnu i prometnu bezbjednost, američki građani iskoristili su subvencije za kupovinu tojota korole pa su “Toyotini” automobili prodati u više primjeraka nego oni sva tri proizvođača iz Detroita. “Toyota” zauzima 18,9 odsto udjela u ukupnom broju automobila kupljenih preko programa subvencija, ostavljajući iza sebe “General Motors” sa 17,6 odsto i “Ford” sa 15,4 odsto. Američki “Chrysler” je tek na petom mjestu, odmah iza japanske “Honde”.
Otkako je program počeo 24. jula, najprodavaniji modeli su tojota korola, honda sivik i ford fokus. Od pet najprodavanijih modela čak su tri “Toyotina”. Sve su to modeli manji od onih koji su Amerikanci dosad preferirali. Američki automobili uglavnom su masivni i ubrajaju se među najveće potrošače goriva u automobilskom svijetu jer je u SAD jeftino gorivo uzimano zdravo za gotovo. Velika svjetska kriza i poskupljenje nafte naveli su i Amerikance da počnu mijenjati navike.
Proizvođači iz Detroita kasno su shvatili da je zbog poskupljenja nafte pametno proizvodnju usmjeriti na proizvodnju manjih automobila. U tom važnom segmentu prestigli su ih Japanci koji su shvatili da budućnost nisu sportski automobili, kombiji ili kamioneti.