VAŠINGTON, Američki ekonomisti su i dalje podjeljeni u odgovoru na pitanje da li se privreda SAD oporavlja ili ne, imajući u vidu najnovije mješotive pokazatelje, izvještava Radio “Glas Amerike” (VOA).
Ekonomista Dajen Svonik ističe da je nivo povjerenja potrošača u SAD sada “isti kao tokom najgorih recesija” početkom osamdesetih godina prošlog vjeka.
“Potrošnja jednostavno nije na potrebnoj nivou”, naglašava Svonik, uz opasku da je, prema svemu sudeći, okončan i petomjesečni rast indeksa akcija na Volstritu.
Tržišni analitičari ističu da je oštriji pad Dau džons indeksa i dva druga tehnička pokazatelja poslovanja na Volstritu početkom ove sedmice usljedio i zbog toga što poslovni rezultati mnogih kompanija u drugom kvartalu nisu bili zasnovani na prodaji.
“Profiti (kompanija) su definitivno bili rezultat smanjivanja i ukidanja troškova, a ne prodaje robe”, smatra ekonomista Deniz Šul.
Podaci o nezaposlenosti pokazuju, osim toga, da je minulog mjeseca u SAD izgubljeno skoro četvrt miliona radnih mjesta, a procenat zapljenjene imovine je rekordno visok, dok je izgradnja kuća u julu neočekivano smanjena za jedan odsto.
U SAD trenutno je bez posla oko 14,75 miliona ljudi, ili 9,4 odsto od radno aktivnog stanovništva, a vladini ekonomisti predviđaju da će se stopa nezaposlenosti, iako je blago opala u julu, do polovine iduće godine vjerovatno uvećati na oko deset procenata.
Veliki broj ekonomista ipak vjeruje, uprkos visokoj nezaposlenosti i nekim drugim razočaravajućim podacima, da su SAD “tehnički izašle iz recesije”, prenosi VOA i citira investicionog stručnjaka Liz En Sonders koja tvrdi da su najvažniji američki ekonomski indikatori u posljednja tri mjeseca uglavnom rasli.
Najnoviji podaci ministarstva za finansije SAD pokazuju, međutim, da je broj odobrenih kredita u 22 najveće domaće banke, koje su dobile finansijsku pomoć vlade, opao u junu za više od jedan odsto, što je bio peti mjesec uzastopnog smanjenja tog pokazatelja.
Analitičari su, takođe, zabrinuti i zbog najnovijih podataka o padu potrošačkog povjerenja, ukazujući da potrošačka tražnja ima ključni značaj za ekonomiju SAD, jer obuhvata više od dvije trećine privredne aktivnosti.