LUKAVAC, Više stotina radnika Global ispat koksne industrije Lukavac (GIKIL) juče je blokiralo pružne izlaze u ovoj fabrici, zbog neredovne isplate plata i time zaustavili izvoz koksa u Indiju i Smederevo.
Mirsad Imamović, potpredsjednik Štrajkačkog odbora, kaže da će blokada trajati sve dok im ne bude isplaćena polovina aprilske, majska i junska plata.
“Tražimo i usklađivanje plata i povećanje od oko 35 KM po osnovici, jer sada je prvi i peti stepen radnika u istom košu. Nedopustivo je da čistačice i VKV radnici imaju skoro istu platu”, istakao je Imamović i naveo da radnici neće deblokirati prugu sve do ispunjenja njihovih zahtjeva.
Uprava GIKIL-a je novinarima juče ujutro zabranila ulazak u krug fabrike, tako da se komunikacija s radnicima odvijala preko ograde, a s menadžmentom telefonskim putem.
Zamjenik direktora GIKIL-a Faik Buševac izjavio je da se završava obračun aprilskih plata, čiju isplatu radnici mogu očekivati danas, ali da su zahtjevi radnika nerealni.
“U vrijeme recesije nemoguće je redovno isplaćivati plate, a ni korekcija ne dolazi u obzir kada fabrika ima mjesečne gubitke od 3,5 miliona dolara”, pojasnio je Buševac.
Uprava GIKIL-a tužila je Sindikat zbog nelegalnog organizovanja štrajka, a juče je u sudu održano prvo ročište.
Pogoni u GIKIL-u rade sa 90 odsto kapaciteta zahvaljujući ugovoru s Indijom, koja je za tri mjeseca tražila isporuku 120.000 tona koksa. Ukoliko se taj ugovor realizuje dogovorenom dinamikom, postoji mogućnost produženja ugovora za još godinu.
Lukavačka fabrika ima i ugovor isporuke po dvije kompozicije koksa za Smederevo.
“Radnici ne shvataju posljedice. Ako nema izvoza koksa, nema ni dolaska uglja u fabriku. Mi imamo zaliha uglja za još petnaest dana, a ako ne isporučujemo Indiji i Smederevu proizvode, doći će do prekida ugovora i prestanka rada pogona”, pojasnio je Buševac.
Buševac radnike poziva na strpljenje, jer je lukavačka koksara izbjegla sudbinu oko 400 koksara koje su se u svijetu ugasile zbog recesije. Međutim, radnici su istrajni, a iz Štrajkačkog odbora navode da su radnici koji rade u pogonima izloženi pritiscima da ne smiju blokirati prugu.