BANJALUKA, Nevladinoj organizaciji “Plava sfera” za pet mjeseci ove godine obratilo se 400 građana žaleći se na povredu potrošačkih prava, a pritužbe su uglavnom bile na račune za struju i grijanje, te na nezadovoljavajući kvalitet trgovinskih usluga i proizvoda, izjavio je direktor za razvoj ove organizacije Danijel Malić.
“Neke od žalbi rješavamo kroz direktne pregovore sa firmama, ali ima dosta problema koji zahtijevaju sistemski pristup problemu”, rekao je Malić.
On je dodao da je posljednje istraživanje, koje je provela Asocijacija potrošača Republike Srpske, pokazalo da je svega četiri odsto građana RS upoznato sa odredbama Zakona o zaštiti potrošača BiH, koji je na snagu stupio 2006. godine.
“Ova činjenica ukazuje na potrebu uspostavljanja bolje saradnje između udruženja potrošača, vladinih institucija i medija koji i sami nerijetko krše prava potrošača, reklamirajući određene proizvode i usluge koji nisu u skladu sa zakonom”, istakao je Malić.
Kada je riječ o hrani i odjeći, Malić je rekao da problem predstavlja nepostojanje akreditovanih laboratorija u kojima bi se vršile određene hemijske i druge analize ovih proizvoda.
“Ove analize su jako skupe i naša udruženja nemaju finansijska sredstva da ih vrše”, naglasio je Malić.
On je najavio štampanje informatora sa savjetima za potrošače-korisnike turističkih usluga.
Pomoćnik ministra za trgovinu i turizam RS Dušanka Tegeltija istakla je da je u posljednje tri godine napravljen veliki pomak u saradnji između resornih ministarstva i udruženja potrošača.
“U 2006. godini u RS imali smo samo četiri udruženja, a danas ih je deset. Osim toga, budžetska izdvajanja za rad ovih udruženja povećana su sa 45.000 na 100.000 KM”, istakla je Tegeltija.
Ona je dodala da su osim entitetskih ministarstava trogovine i udruženja potrošača, za zaštitu prava potrošača u BiH zaduženi i Ombudsman za zaštitu potrošača sa sjedištem u Mostaru, Ministarstvo spoljnih poslova BiH, Savjet potrošača BiH, inspekcijski organi, te Kancelarija za zaštitu potrošača pri Vladi RS.
“Zaštita prava potrošača u BiH” bila je i tema “Doručka sa novinarima”, koji je organizovao Helsinški parlament građana Banjaluka u okviru projekta “Iks-pres”.
Ovo je šesti po redu “Doručak sa novinarima” od početka ove godine, koji su u Banjaluci organizovale nevladine organizacije Helsinški parlament građana Banjaluka, Fondacija “Cure” iz Sarajeva i Udruženje mladih novinara RS.
Doručak sa novinarima je jedna od aktivnosti u okviru projekta “Iks-pres” čiji cilj je senzibilizacija medija za izvještavanje o marginalizovanim i ranjivim grupama u društvu kako bi, putem javnih glasila, uticali na relevantne institucije da poboljšaju javne politike i prakse prema ovim kategorijama stanovništva. Srna