DETROID, Kineski holding – “Pekinška automobilska industrija” (Beijing Automotive Industry Holding) dala je ponudu za preuzimanje njemačkog “Opela”, saopštio je američki “Dženeral motors” (GM), koji već duže vrijeme pokušava da zbog krize u kojoj se našao proda svoj kontrolni paket akcija u “Opelu”.
Time se, kako ističu analitičari, GM-u otvara još novih mogućnosti da njegovi razgovori o prodaji “Opela” kanadskoj firmi “Magna Internešenel”, propadnu.
Taj kineski proizvođač automobila dao je, naime, neobavezujuću ponudu pošto je proučio poziciju firme, izjavio je za agenciju Blumberg u telefonskom razgovoru portparol GM-a u Zirihu Kris Pres, koji nije želio ništa detaljnije da kaže.
On je dodao samo to da GM trenutno procjenjuje ponudu kineske kompanije, pri čemu, u međuvremenu, nastavlja razgovore sa “Magnom”.
Prema neimenovanim izvorima bliskim tim pregovorima, došlo je do odredjenih komplikacija i nesaglasnosti u razgovorima u vezi sa tim da li će “Magna” imati pravo da koristi tehnologije i dizajn američke automobilske industrije GM.
U nastojanju da ubrza prodaju u korist “Magne”, Britanija, gdje GM proizvodi automobile pod markom “Vokshal” (Vauxhall), je saopštila da je spremna da tu akviziciju podrži i finansijski. Britanska vlada, naime, želi da pomogne tu prodaju direktnim kreditima, kao i kreditnim garancijama, objavio je Blumberg.
Krajem juna je britanski “Fajnenšel tajms” (FT) objavio da je posrnuli američki auto-gigant “Dženeral motors”, navodno, blizu dogovora s međunarodnim fondom “RHJ internešenel”, čije je sjedište u Belgiji, o prodaji dijela akcija “Opela”, jedne od evropskh filijala GM-a.
FT je čak tvrdio da će “memorandum o razumjevanju” biti potpisan za nekoliko dana, pošto je, navodno, RHJ unaprijedio raniju ponudu tako da je GM to “ozbiljno uzeo u razmatranje”.
Londonski privredni dnevnik je objavio da je najnovija ponuda RHJ “uzela mnogo više u obzir političku osjetljivost mogućeg gubitka radnih mjesta u Njemačkoj” koja je obezbjedila 2,1 milijardi dolara za preživljavanje “Opela” dok se GM nalazi u stečajnom postupku.
Prošlog mjeseca Njemačka je postigla načelan dogovor s kanadskim proizvođačem auto-djelova “Magna interenešenel” o planu preuzimanja “Opela”.
Vlada u Berlinu je u maju objelodanila plan izlaska iz krize prema kome bi 55 procenata “Opela” trebalo da se proda “Magni, ali se od tada ništa nije moglo čuti o tome gdje su pregovori zapeli.
Formalne ponude za kupovinu “Opela” podnjele su tri kompanije, italijanski “Fijat”, koji je bio zainteresovan i za kupovinu britanske robne marke “Voksal”, koja takođe posluje u okviru GM, zatim, kanadska kompanija “Magna”, uz podršku ruskog GAZ-a, kao i briselska holding grupacija RHJ, čiji je glavni akcionar osnivač američkog investicionog fonda “Riplvud.”
Konačnu odluku o sudbini “Opela” već je trebalo da donesu GM, kao i vlade SAD i Njemačke, koje dijelom učestvuju u finansiranju te dvije autokompanije.
Analitičari su vjerovali da je “Fijat” bio najozbiljniji kupac “Opela”, pošto je italijanska kompanija željela da udruži evropske filijale GM-a, kao i latino-američke i južno-afričke operacije sa “Krajslerom”, čime bi se formirala druga najveća auto-kompanija na svjetu, pored japanske “Tojote.”
O potrebi ukrupnjavanja auto-industrije često je govorio i sam generalni direktor “Fijata”, ali, prema upozorenjima sindikata, italijanski auto-gigant planira da zatvori šest pogona u Evropi i Južnoj Americi i da otpusti 10.000 radnika.
Ukoliko pregovori propadnu, radnici “Opela” pripremili su svoj plan izlaska iz krize kompanije koja predstavlja simbol njemačke autoindustrije još iz 19 vijeka i koja direktno zapošljava 25.000 radnika.
Ponuđači koji su dali formalne prijave trebalo bi da izađu sa prijedlogom od 640 miliona evra, procjenjivao je FT prije otvaranja ponuda, ističući da će GM prednost dati ponuđaču koji predloži ulaganje svježeg novca.