TORINO, Italijanski “Fijat” jedan je od potencijalnih zainteresovanih za preuzimanje njemačkog “Opela”, firme-kćeri najveće američke automobilske industrije “Dženeral motors” (GM), koja se nalazi pred bankrotstvom, objavio je američki specijalizovani časopis “Automotiv njuz” (Automotive News).
Razgovori “Fijata” i GM-a su, navodno, tek u početnoj fazi, a u taj novi savez bi mogle da uđu i fabrike tog američkog koncerna u Latinskoj Americi, prenose agencije navode tog lista.
Šef GM-a Fric Henderson je izjavio da je za “Opel” interesovanje pokazalo više od šest ozbiljnih kompanija, ali ih nije imenovao, dodajući da su te firme dobile mogućnost da se upoznaju sa podacima o poslovanju “njemačke kćeri tog američkog koncerna”.
Mogući savez “Fijata” i GM-a ne dovodi u pitanje stupanje te italijanske automobilske industrije u američki “Krajsler”, ali se o tome još uvijek pregovara.
Ukoliko bi došlo do saveza između “Fijata”, GM-a i “Krajslera” bio bi stvoren drugi najveći proizvođač automobila na svijetu, ističu analitičari. Prošle godine te tri automobilske industrije su prodale ukupno 7,05 miliona vozila, a bolja je bila samo japanska “Tojota”.
Prema sopstvenim planovima “Opel”, međutim, želi da uz pomoć investitora postane samostalna evropska akcionarska kompanija u kojoj bi GM imao samo manjinski udio.
Nepotvrđene vijesti navode da za njemački “Opel” interesovanje pokazuju bogati državni fondovi iz istočne Azije i sa Bliskog istoka.
“Dženeral motors” i “Fijat” su već jednom bili partneri, kada je prije devet godina GM stupio u taj italijanski koncern sa tim da će ga vremenom potpuno preuzeti.
Početkom 2005. godine, međutim, američki koncern je odustao od toga, pri čemu je ga je prekršeno obećanje koštalo nekoliko milijardi dolara, podjećaju agencije.
“Dženeral motors” i dalje se nada da će uspjeti da restrukturalizuje svoje aktivnosti bez asistencije suda, međutim, povećala se vjerovatnoća da će, ipak, morati da zatraži sudsku zaštitu od bankrotstva pred povjeriocima, izjavio je novi generalni direktor GM-a Henderson.
On je dodao da ta firma i nadalje planira da sačuva svoje ključne robne marke kao što su “Ševrolet”, “Kadilak”, “Bjuik” i GMC.
Henderson, koji je nedavno na čelu GM-a zamenio Rika Vagonera, koji je dao ostavku pod pritiskom vlade, naveo je da je njegova kompanija pronašla više od šest potencijalnih interesenata za preuzimanje njemačkog “Opela”.
Njemačka kompanija, međutim, želi da bude manje zavisna od matičnog GM-a tražeći nove investitore, ukazuju stručnjaci podsjećajući da su predstavnici “Opela” protekle sedmice izjavili da bi ta kompanija mogla da nastavi poslovanje i isplatu zarada zaposlenima i u slučaju da njena matična kompanija GM proglasi bankrot.
GM, koji je prošlu godinu završio sa gubitkom od 30,9 milijardi dolara, je već od američke vlade dobio pozajmicu u vrijednosti od 13,4 milijarde dolara, a sada traži dodatnih 16,6 milijardi USD.
Vlada SAD je, međutim, krajem prošlog mjeseca odbacila plan restrukturalizacije GM-a uslovljavajući dalje pružanje finansijske pomoći novim planom restrukturalizacije te firme i to u roku od 60 dana.