BANJALUKA, SARAJEVO – Prevoznici tereta iz RS tužiće Ministarstvo komunikacija i transporta BiH, jer su dobili svega 22 odsto CEMT dozvola za međunarodni teretni saobraćaj, umjesto trećine, kao što su donedavno dobijali.
Ovo je poručio Dragislav Zarić, predstavnik prevoznika iz RS, i dodao da će prevoznici, najvjerovatnije, odustati od ranije najavljivanih blokada graničnih prelaza jer bi im to donijelo više štete nego koristi.
Zarić je naveo da sumnjaju da su na desetine firmi iz Federacije BiH dobile CEMT dozvole, a da na to nisu imale prava.
“Uočili smo niz nepravilnosti pri raspodjeli CEMT dozvola za 2009. godinu, zbog čega nas je tridesetak uložilo žalbe”, rekao je on i dodao da neće ići na proteste, ali da će obavijestiti CEMT konferenciju o svemu.
“Imamo određene podatke da je isti broj šasije kamiona korišten u četiri ili pet firmi, na osnovu čega su dobijali CEMT dozvole”, tvrdi on.
Zijad Sinanović, predstavnik Udruženja prevoznika u Spoljnotrgovinskoj komori BiH, kazao je da se zbog “neozbiljnosti u Ministarstvu komunikacija i transporta BiH i neobjektivnog planiranja, došlo do pogrešne i katastrofalno loše strukture dobijenih CEMT dozvola za 2009. godinu za BiH”.
On pojašnjava da je kao posljedica toga BiH dobila 319 EKO 3 dozvola i 529 EKO 4 i 5 dozvola, iako su, kako tvrdi on, predstavnici prevoznika bili protiv toga. Sinanović, pak, ističe da prevoznici iz RS nisu u pravu da im pripada trećina dozvola, a Federaciji dvije trećine.
“Stojim na strani prevoznika iz RS kada je riječ o neobjavljivanju kriterija za raspodjelu ili neblagovremenost izvršavanja raspodjele, ali nisu u pravu kada traže omjer. U važećem Pravilniku, pod članom tri, se raspodjela trećine, odnosno dvije trećine odnosi samo na dozvole koje izdaju države, a CEMT dozvole ne izdaje države”, ističe on.
Količinu CEMT dozvola za pojedine zemlje određuje CEMT konferencija, odnosno Međunarodni transportni forum. Na osnovu njihovih kriterija, pojedine zemlje šalju zahtjeve za dobijanje dozvola. CEMT dozvole važe za 43 evropske zemlje, a uvedene su radi zaštite životne sredine. CEMT dozvole omogućavaju vršenje prevoza u svim zemljama CEMT članicama, osim nekoliko izuzetaka. Pravila predviđaju da dozvola mora biti ispunjena za svaku vožnju, bez obzira na to da li se prevozi teret ili ne.
Juče nismo uspjeli da kontaktiramo nadležne u Ministarstvu komunikacija i transporta BiH.
Prevoznici moraju koristiti autoputeve
Prevoznici iz BiH su od 1. januara u još težem položaju jer je Hrvatska donijela Uredbu o koridorima za kamionski saobraćaj koji ide samo autoputevima.
To znači da kamioni više neće moći koristiti lokalne puteve i moraće plaćati naknadu za korištenje autoputeva.
Zijad Sinanović, predstavnik Udruženja prevoznika u Spoljnotrgovinskoj komori BiH, kaže da će time prevoznici imati još veće troškove.
“Mnogi koji nisu blizu autoputeva moraće praviti dodatne kilometre kako bi se priključili na autocestu. Na primjer, vozači iz Velike Kladuše moraće praviti još barem 50 km”, rekao je on.