BEOGRAD, Kašnjenjem u promeni cene goriva od tri dana Srbija je na vozačima zaradila nešto više od 156 miliona dinara samo na motornim benzinima i dizel gorivu. Do ovog iznosa nije teško doći, s obzirom na to da se, prema procenama za 2008. godinu Ministarstva rudarstva i energetike Srbije, dnevno u Srbiji potroši 2,5 miliona litara motornih i 3,9 miliona litara dizel goriva.
Od toga je samo NIS od građana u maloprodaji zaradio 49,1 milion dinara za tri dana, budući da se na NIS-ovim pumpama dnevno proda 840.000 litara motornih benzina i 1,2 miliona litara dizel goriva.
Država malo-malo pa kasni sa promenom cene, koja bi po zakonu trebalo da se menja na svakih 15 dana. Pre srede, 29. oktobra, cena je menjana 11. oktobra, kada je benzin pojeftinio za 0,80 para. Pre toga naftni derivati su pojeftinili 23. septembra, zbog pada cene sirove nafte na svetskom tržištu. Tada je gorivo na našim pumpama pojeftinilo u proseku za 6,34 odsto.
– Problem je u tome što cena goriva može biti promenjena tek nakon objavljivanja u Službenom glasniku, koji izlazi utorkom i petkom. Zato se ovaj put čekala sreda, kako bi posle objavljivanja u utorak cena posle ponoći mogla da se promeni. Bilo je čak nekih naznaka u Ministarstvu da će se ovaj službeni list ranije štampati, ali zbog nečega do toga nije došlo – priča Nebojša Atanacković, predsednik Skupštine a. d. „Nafta“, udruženja privatnih benzinskih pumpi.
Na pad cena nafte kod nas uticala je i odluka Vlade Srbije da se povećanje akciza odloži na dve nedelje. Programom mera Vlade Srbije, akcize na gorivo je trebalo da budu uvećane za dodatna četiri dinara. U proseku, za benzin bi iznosile oko 40 dinara. Ovo je jedan od razloga, kako spekulišu u javnosti, koji je uticao na cenu, koja je trebalo da bude još niža, tačnije, manja za 12 dinara po litru. Međutim, iz nepoznatih razloga nije došlo do najavljenog smanjenja cene.
A, kako smo već pisali, fiskalna davanja kod nas prelaze 50 odsto ukupne cene goriva. Isto tako, akcize su se do ove godine menjale kvartalno, a od ove godine se menjaju jednom godišnje, te bi ih trebalo promeniti tek februara iduće godine. „EuroBlic“